Tõnu Tramm • 5 august 1999

Daihatsud said uue perearsti

Kaks aastat on Daihatsu omanikud oma sõiduriista «põlve otsas» remontinud, alates juulist on Tallinnas taas avatud tehnohooldusega firmaesindus.

Omal ajal Daihatsu nime kandva Jaapani autotööstuse toodangu istumise alla soetanud eestlased on pidanud kaks aastat hinge kinni hoidma: Tallinnas Türi tänaval asunud Nikko DH firmaesinduse uksed sulgusid jäädavalt ning jäi üle ainult loota, et masin Eesti teedel senikaua vastu peab, kuni mõni ettevõtlik ärimees taipab uue esinduse avada.

Olukorra tegi veelgi karmimaks tõsiasi, et Daihatsu on suhteliselt vaene autokauplustes müüdavate B-klassi varuosade poolest. Sestap pidi purunenud tagavaraosa sageli kas ise taastama, leidma mõne analoogi või tuttavate soomlaste kaudu muretsema selle põhjanaabrite Daihatsu esinduste kaudu.

Üheksa aastat Subarut remontinud AS Legano otsustaski tänavu muuta tegevussuunda ning hakata lisaks remondile tegelema ka autode müügiga. Selleks tuli otsida firma, mille masinaid Eestis praegu ei müüda. Valik langes Daihatsule.

«Remonditurg ei ole Daihatsule küll kuigi suur, aga seevastu valitses selle koha peal täielik tühjus,» ütles ASi Legano juhatuse esimees Marko Vimb.

Lepingule Daihatsu esindusõiguse saamiseks kirjutati alla 16. juunil, kaks nädalat hiljem saabusid esimesed autod. Samal ajal valmis ka nüüdisaegne teeninduskeskus Kauba tänavas.

Mai lõpu seisuga oli Eestis registreeritud 401 Daihatsut, neist enamus üle üheksa aasta vanad. Pärast 1990. aastat toodetud masinaid oli nimestikus vaid 74.

Ühe Daihatsu mudeliga jäi esindus kohe jänni. «Daihatsu Cuoret on Eestis registreeritud vaid mõni üksik. Kui me hakkasime ühele neist uusi juppe otsima, siis selgus, et Soomes pole seda mudelit registreeritud mitte ühtegi, Rootsis samuti vaid üksikud. Isegi Cuore kataloogi polnud neil olemas,» meenutas Vimb, kelle sõnul õnnestus Soome esinduse kaudu vajalikud osad siiski hankida.

«Teiste mudelitega sellist probleemi tekkida ei saa,» kinnitas Vimb ja lisas, et enne remonti tulekut on alati vajalik ette teatada.

Kui tegemist on millegi enama kui õlivahetusega, peavad teeninduse töötajad masina eelnevalt oma silmaga üle vaatama. Daihatsu kohta ei anna tehasetähis mingit teavet, remondimees peab ise selgitama, milline osa sobib purunenut asendama. Varuosa kohaletoomine Soomest võtab aega 3 kuni 7 päeva, tehnohooldeks vajalikud jupid on kohapeal olemas.

Kuna Daihatsusid on Eestis on vähe, ei jäta teeninduse töötajad ukse taha ka ühtki teist automarki. «Ainus, mida me teistele masinatele teha ei saa, on diagnostika. Seda kasvõi seetõttu, et ühe automargi diagnostikaseade maksab 35 000 krooni. Kõike muud aga küll.»

Daihatsu vastupidavuse kohta ei osanud Marko Vimb esialgu veel midagi kosta.

«Seda saab öelda aasta pärast, kui oleme remontinud kasutatud autosid ja teinud garantiiremonti. Olen siiski veendunud, et teada-tuntud Jaapani kvaliteet kehtib ka Daihatsu kohta, seda enam, et firma kuulub osaliselt Toyotale.»

Sattusin Daihatsu firmateenindusse üsna pea pärast selle avamist ja tuleb tunnistada, et tase oli tõepoolest midagi muud kui suvalises töökojas.

Remondimehed märkasid kohe, et lisaks põhiprobleemile on autol mingi jama ka ühe magnetklapi juhtmega ja tegid sellegi nagu muuseas korda. Teistes teenindustes ei osanud sellele veale keegi vähimatki tähelepanu pöörata. Kohe näha, et mehed tunnevad asja.

Õnneks ei läinud mul varem tarvis ühtegi originaalvaruosa, suuri probleeme ei ole olnud. Teiste firmade kaudu on õnnestunud auto ikka kuidagi ära remontida, kvaliteediga ei jäänud ma aga kaugeltki alati rahule.

Mina ostsin oma Daihatsu möödunud aasta septembris ja juba siis oli masin kümme aastat vana. Seni ei ole ta mind igatahes kordagi tee äärde jätnud. Eriti meeldib mulle auto juures see, et ta on ökonoomne.

Hetkel kuum