Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Volvo võttis tõrksa Scania kontrolli alla
Tehingu alternatiivina oleksid Volvo juhatuse esimehe Lars Ramqvisti ja tegevdirektori Leif Johanssoni väitel läinud nii Volvo kui ka Scania väliskapitali kätte. Ramqvist ei kahtle, et ühinemine tuleb kasuks nii Rootsile, Volvole, Scaniale, aktsionäridele kui ka personalile. Vastupidisel seisukohal on Scania tegevdirektor Leif Östling, kes viitab värskele analüüsile tuginedes, et ühinemise tulemuseks on katastroof, sest väidetavalt kaob selle tagajärjel Rootsis 15 000 töökohta ja kontserni tulud vähenevad 6--8 miljardi Rootsi krooni võrra.
Praegune tehing lõpetas pikaajalise võitluse Scania pärast. Volvo tuli maailma juhtiva veokitootja loomise ettepanekuga välja juba 1998. a jaanuaris, kuid siis pidas Scania omanikfirma, Wallenbergide Investor parajasti läbirääkimisi Volkswageniga, kes oli Scaniast huvitatud. Investori juhatuse esimehe Percy Barneviki sõnul on peale VW läbirääkimisi peetud ka Mercedese, Paccari, MANi, Renault' ja Fiatiga.
Kui Volvo 1998. a suvel lõplikult otsustas loobuda sõidukitootmisest, taastas Investor Volvoga Scania üle läbirääkimised. Esimene samm ostu suunas tehti tänavu jaanuaris, kui kümmekond Rootsi fondi müüs Volvole 12,85% Scania aktsiatest. Mai alguseks kontrollis Volvo juba 20% Scania aktsiatest. Volvo juhatuse uueks esimeheks saanud Lars Ramqvist tegi 7. mail ettepaneku, et pärast ühinemist võiks Investorist saada Volvo suuraktsionär. Ei tea, kas see oli põhjuseks, aga pärast seda loobus Wallenbergide patriarh Peter Wallenberg sitkest vastuseisust Volvo ja Scania ühinemisele.
Uus ühisfirma loodab järgmise kolme aasta jooksul sünergiaefekti tulemusena aastas säästa 4--5 miljardit Rootsi krooni ja laiendada oma turgu eelkõige Põhja-Ameerikas.
Volvo-Scaniast saab Rootsi tööstuse hiid, mis 160 miljardi Rootsi krooni suuruse käibega on Mercedese ees Euroopa suurim ja maailma teine veokitootja. Maailmas mullu müüdud 665 000 veokist olid 124 000 pärit Volvost ja Scaniast. 153 mld Rootsi krooni suuruse börsiväärtusega tõuseb Volvo-Scania Stockholmi börsil Ericssoni (553 mld), Astra Zeneca (233 mld) ja Hennes & Mauritzi (181 mld) järel neljandaks.
Analüütikud suhtuvad Volvo ja Scania ühinemisse üldiselt positiivselt, kuid rõhutavad, et neil tuleb jätkata firmaoste Põhja-Ameerikas ja Aasias, et seal oma positsiooni tugevdada. Osa analüütikuid jälle arvab, et Rootsi firmal oma paremad kasvuväljavaated hoopis Euroopas, kus nende käes on praegu 30% veoautoturust.
Autor: ÄP