Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kütuse hinna tõus jätab veokulu paigale
Viimased kütuse hinna tõusud ei mõjuta poodides müüdavate kaupade hindu. Suuremate firmade transpordikulutused sõltumata kütuse kallinemisest lähiajal ei kasva.
Viimasel poolaastal on diislikütuse jaehind tõusnud 6,25 kroonini liiter ja bensiinil 7,95 kroonini liiter. Ometigi pole sellel kardetud mõju poodides müüdavate kaupade hindadele. Enamikul suurematel hulgifirmadel, kauplustel ja tootjatel on transpordifirmadega sõlmitud pikaajaline leping, mis vaadatakse üldjuhul läbi aasta lõpus. Seni on kütuse hinna tõusuga kaasnevad riskid transpordifirma kanda.
Tallinna Kaubamaja müügidirektori Andrus Ossipi kinnitusel on kaubamaja lepingud, kus on sees ka transpordi hind, tehtud aastaks ette ja transpordifirmad neid ühepoolselt muuta ei saa. «Ka järgmise aasta bensiini hind meie müüdava kauba hinda ei mõjuta. Pigem meie vedude maht suureneb ja me taotleme vedajalt isegi madalamat hinda,» prognoosib Ossip.
Ka Liviko finantsdirektor Tiit Õim eitab kütuse hinna tõusu mõju Liviko toodangu maksumusele. Ehitusmaterjalide hulgifirma Vipexi hindu mõjutab peamiselt valuutakursside muutus. Kütusekulud moodustavad tegevdirektori Tõnu Sepa väitel üldkuludest suhteliselt väikese osa, mistõttu kütuse kallinemine ei tingi toodangu kallinemist. Sepa sõnul tuleb toodete hinda 1--2% tõsta juhul, kui diislikütuse hind jõuab 7 kroonini/liiter.
Rahvusvahelisi autovedusid teostava Võru Transi juhataja Hanno Järve kinnitusel pole nende ettevõte kütuse hinna tõttu veoteenuse hinda tõstnud. Ta lisab, et rohkem kui kütuse hind mõjutab veoteenuse hinda turu muutus.
Kütuse hinnatõus meid oluliselt ei mõjuta, sest siseturul teostavad meie toodete transporti ja logistikat hulgifirmad ning nendega on pikaajalised siduvad lepingud. Idaturule on transpordi pakkujaid piisavalt, mistõttu hinnatõusu pole olnud. Perspektiivis näeme probleemi ehk siseturu müügil, sest hulgifirmad ei tule kulutustega enam toime.
Meid paneb tõsiselt kalkuleerima transpordi arvel hinda tõstma esimene kütuse hind üle 10 krooni liiter.
Hindu me viimasel ajal tõstnud ei ole. Täna ei oska öelda, mida järgmine aasta toob. Kui hinnad tõusevad, on võitjad meie püsikliendid, kellega on sõlmitud ühe kuni mitmeaastased lepingud. Nende hinnad kindlasti ei muutu.
Kütusel on veokuludes kindel osa. «Mustadel tegijatel», kes ei arvesta auto amortisatsiooni ega maksa makse, on kütuse osakaal veokuludes suurem kui ametlikel vedajatel. Sellest tulenevalt on «mustal turul» hinnatõus järsem.