Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Riik asub aktsiisiga tollile appi
Rahandusminister Siim Kallas ütles nädala alguses, et menetlemisel on seadusemuudatused, mis võimaldavad Eesti kaupu laevade ja lennukite maksuvabades tsoonides konkurentsivõimelise hinnaga müüa. Rahandusministeeriumi tollitalituse juhataja Marek Uusküla ütles, et selleks ei muudeta tolliseadust, vaid alkoholiaktsiisiseadust.
«Ette on valmistatud eelnõu, mille kohaselt alkoholilt, mis on mõeldud välisreise sooritavate vee- ja õhusõidukite pardavarudeks või tollikontrolli tsoonis paiknevatele müügipunktidele, ei tuleks tasuda aktsiisi,» sõnas Uusküla. «Varem loeti ekspordimomendiks seda, kui kaup paigutati tollilattu. See oli vale, sest kaup oli tegelikult Eesti territooriumil.»
Alkoholiaktsiisiseaduse praegu kehtivas redaktsioonis nähakse ette, et kui tootja müüb kauba teisele Eestis registreeritud isikule ehk tollilao pidajale, siis sellisel juhul tekib aktsiisikohustus, lausus Uusküla. «See on iseenesest vale, sest kaup on mõeldud laevale või lennukile ega ole mõeldud Eestis tarbimiseks,» lisas ta.
Uue tolliseaduse rakendumise järel on tootjal ainus võimalus kaup ise laevale või lennukile viia, mis osutub aga kulukaks. Lisaks tuleb neil tasuda iga kord riigilõivu 200 krooni kaubapartii pealt. Vahendaja kasutamisel maksustatakse kaup koheselt aktsiisiga, mis muudab kauba konkurentsivõimetuks.
Uusküla sõnul käibemaksu osas leevendust oodata ei ole. «Käibemaks jääb ikkagi peale, sest kui tootja müüb kauba teisele ettevõttele, on seaduse järgi tegemist maksustatava käibega,» selgitas ta.
Ettevõtjad leiavad samas, et tolliseaduse muutmiseta pole võimalik probleemi lahendada. ASi Remedia kommertsdirektor Sirje Potissepp tunnistas, et rahandusministeeriumi algatuse näol on tegemist positiivse nihkega, kuid muuta tuleb ka tolliseadust. «Uus alkoholiaktsiisiseaduse eelnõu lubab kasutada laevadele ja lennukitele kauba viimiseks privaattolliladu, uus tolliseadus aga keelab kaupade paigutamise tollilattu ekspordi ootele,» lausus Potissepp. «Need kaks seadust oleks omavahel vastuolus.»
Remedia pole kaupa laevadele saatnud alates novembri algusest, seetõttu on ettevõte kandnud Potissepa sõnul kümneid tuhandeid kroone kahju.
Eesti suurima viinatootja ASi Liviko tax-free tsoonis müüdava kauba käive on ettevõtte ekspordijuhi Edith Kallaste sõnul langenud ligi neli korda. «Meie kaup on praegu ainult suurematel laevadel, sest sinna oleme viinud selle ise kohale,» rääkis ta. «Tiiburitel peaks olema see juba otsa lõppenud: Estonian Air kolmeks kuuks Eesti toodangut sisse ei võtnud, sest kallima hinnaga seda ei müü.»
Saku õlletehase avalike suhete juht Ruth Roht ütles, et õlletehasel on samad probleemid kui kange alkoholi tootjail. «Näiteks Estonian Airist oleme täiesti ära lõigatud ja kokkuvõttes on tax-free tsoonis meie müüginumber tuntavalt langenud,» lausus ta. «Sellega on tehtud eelised importtoodetele. On ebaloomulik, kui Eesti lennukis saab müüa ainult näiteks Heinekeni õlut.»
Laevafirma Lindaliini ASi juhataja Enn Rohula sõnul on varude tõttu võimalik Eesti kaupa pakkuda hooaja lõpuni. Estonian Airist kinnitati eile, et ühtegi Eesti toodet lennukitel praegu ei müüda.
Samal teemal Äripäevas ilmunud:
Autor: Henrik Ilves