Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Euroopa autoturg vabaks
Sel nädalal avaldas Euroopa Komisjon (EK) äärmiselt kriitilise hinnangu Euroopa Liidu autoturu kohta, milles tõdeb, et praegune edasimüügi õigusi kitsendav süsteem ei ole tarbijatele taganud ühisturu eeliseid. Uute sõidukite hinnad võivad kõikuda kuni 65 protsenti ning auto ostmine mõnest teisest riigist on seotud suurte raskustega.
Süsteem kehtib 2002. aasta 1. oktoobrini ning tõenäoliselt ei soovita Euroopa Liidu konkurentsivolinik Mario Monti, endine Fiati direktor, seda enam pikendada.
Raport näitab, et Euroopa Liidu tarbija jaoks pole hinnad alanenud ega paranenud teenuste kvaliteet, mida autotööstus lubas, kui kauples 1995. aastal välja oma eriõiguste pikendamise veel seitsme aasta võrra.
Erand lubab autotootjatel anda edasimüüjatele oma sõidukite müügi eksklusiivsed õigused, määrata kindlaks, millisel territooriumil ning kellele edasimüüjad müüa võivad. Tootja võib nõuda, et edasimüüja müüks ainult tema toodangut, millest erand tehakse vaid juhul, kui edasimüüja müügipind võimaldab marke eksponeerida üksteisest lahus. Kui tootja arvates astub edasimüüja seatud piiridest üle, on tal õigus, mida tavaliselt ka kasutatakse, müügileping lõpetada.
Autotööstuse taoline range kontroll oma toodete üle on kindlustanud minimaalse hinnakonkurentsi.
Samuti leiab EK, et tootjate väited, et vaba konkurents õõnestab teenuse kvaliteeti ning et müük ja teenindus peavad omavahel seotud olema, pole end õigustanud. Piirates teeninduse edasimüüjatega on loodud olukord, kus kehva teenuse eest tuleb maksta kõrget hinda.
Euroopa Komisjoni vastutulelikkust autotööstuse erivajadustele on kahandanud ka päevavalgele tulnud autotootjate omavahelised salakokkulepped, mille eesmärk on takistada autode odavalt ostmist. Euroopa Komisjon on trahvinud Volkswagenit ja Opelit kokku 133 miljoni euroga katsete eest takistada uute autode müüki teiste ELi liikmesriikide kodanikele.
Tarbijate grupid on suurendanud survet praeguse süsteemi lõpetamiseks. Ka nn uue põlvkonna edasimüüjad, kes tegutsevad interneti baasil ja ei ole seotud konkreetse tootjaga, on huvitatud piirangute kaotamisest. Ka autotootjad ise tajuvad, et aeg hakkab ümber saama, ning on asunud end ette valmistama tihedamaks konkurentsiks.
Praegu on uute autode hinnad ELis kõige kõrgemad Taanis, kuid see on eelkõige tingitud kõrgest aktsiisist. Ilma maksuta on kõige kõrgemad hinnad Suurbritannias, koos maksuga saab aga auto kõige odavamalt osta Luksemburgis.
Autor: ÄP