Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Äripäev: Riik käitus raudtee erastamisel ärimehena
Äripäeva seisukohast tegi erastamisagentuur õigesti, et ei lükanud raudtee erastaja selgitamist edasi ning tunnistas konkursi võitjaks Rail Estonia, seisab Äripäeva homses juhtkirjas.
Rail Estonia tegi parima pakkumise, lubades Eesti Raudtee 66 protsendi aktsiate eest maksta 1,715 miljardit krooni. See ületab suuruselt järgmise, Baltic Rail ServicesŽi (BRS) pakkumise 700 miljoni krooniga.
Konkurendid peavad Rail Estonia prognoose kaubavedude mahu (kümne aastaga kasvavad need 40 mln tonnilt aastas 50-le) ning tegevuskasumi (Rail Estonia ootab kümnendal aastal kasumiks 1,3 mld krooni) osas liiga optimistlikuks, kuid see ei anna põhjust pidada Rail Estonia pakkumist kehvaks. Sel, et Eesti riik teenib analüütikute väitel raudteed Rail Estoniale müües viie aasta jooksul kõige rohkem ? 3,195 mld krooni, peaks olema rohkem kaalu kui pettunud konkurentide arvamusel.
Rail Estonia vastased väidavad, et firma ei suuda ostupakkumise finantseerimiseks võetavat laenu teenindada. Kahtlusi peaks hajutama see, et pakkumist tagavad ja finantseerivad Deutsche Bank, EBRD ja Chase Manhattan.
Tõsiselt ei saa võtta väidet, et Rail Estonia võit ohustab Eesti transiidivedude mahtu kümnete protsentide suuruse langusega ? kütusetransiidifirma Estonian Oil ServiceŽi juht Arnold Lugtmeijer kardab, et suurem ostuhind loob eeldused tariifide tõstmiseks, mis kahjustab transiidiäri. See väide kuulub samasse masti eesti ärimeeste väitega, et võitja võtab viimaks raudteeliiprid üles ning kasutab raudtee alust maad muul otstarbel.