Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Skandaalseim erastamistehing
Mõne kuuga selgus, et ülekaaluka seitsme häälega nelja vastu võitnud ameeriklase John Orrisoni 1,7 miljardi kroonise hinnapakkumise taga seisid käsikäes Ameerika finantskurjategija Tony Massei alias Antonio Angotti, Venemaa rahapesus ja Eesti autode süütamises kahtlustatav Giovanni Sposato, Tallinna linnapea Jüri Mõis ja eksluurekoordinaator Erik-Niiles Kross.
?Lisaks hinnale olid Rail Estonia kõik parameetrid konkurentidest paremad,? põhjendas teede- ja sideminister Toivo Jürgenson vahetult pärast RailEstonia võitjaks kuulutamist.
Kuid juba veebruaris pakkus RailEstonia oma aktsiaid kaotajatele 200 miljoni krooni eest müügiks, teatasid Baltic Rail Service (BRS) ja Raudtee Erastamise Rahva AS (RER).
USA presidendi administratsioonis praktiseerinud Orrison osutus silmamoondajaks, kellel oli tagataskus kõik peale nõutud raha ja lubatud Põhja-Ameerika raudteekompaniide toetuse.
Jaanuari keskpaigaks nägi RER võidujoovastuses hõljuva Orrisoni nõrkuse läbi ja kaebas erastamistulemuse kohtusse.
Erastamise kuluaarides liikusid visalt kuulujutud, et RERi kohturünnaku taga oli Eesti edukaim transiidiärimees, Pakterminali juht Aadu Luukas, kes ei soovinud kaotada riigiraudtee juhtkonnalt võidetud soodsaid tariife.
Tänavu märtsis alustas erastamisagentuur läbirääkimisi paremuselt teiseks tulnud BRSiga.
RailEstonia reageeris uue favoriidi esilekerkimisele erikaebusega halduskohtule, kohus lükkas pretensioonid tagasi.
Keset lahingutandrit seisis rahulolevalt üksnes Suurbritannia nõustamisfirma GIBB. Päästmatuks läbikukkujaks osutunud RailEstonia võitjaks soovitamise eest panid britid esimese hooga taskusse 40 miljonit krooni. Kokku teenib GIBB 75 miljonit krooni.
Kaheteistkümnendal tunnil enne erastamislepingu sõlmimist astusid esile Eesti Raudtee peadirektor Parbo Juchnewitsch ja nõukogu vastne esimees Tõnu Kõiv, kes otsustas tellida TTÜlt ekspertiisi BRSi kavale vahetada Vene päritolu vedurid 74 vana USA päritolu veduri vastu. Eesti Raudtee nõukogu lükkas kompromissitult tagasi BRSi nõudmise loobuda viie Venemaal valmistatud uue veduri liisimisest.
Veduriskandaal paisus nii suureks, et tehing jääb täna sõlmitavatest lepingutest välja ning lahendatakse lähiajal sõlmitavate lisadega.
Samal ajal kui erastamislepingut sõlmitakse, lülitub üritusse endise dissidendi Enn Tarto juhitud riigikogu julgeolekuasutuste kontrollkomisjon. Tarto kutsus kapo peadirektori Jüri Pihli tänaseks aru andma Eerik-Niiles Krossi seotusest rahvusvaheliselt tagaotsitava RailEstonia projektijuhi Angotti-Masseiga.