Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Diiselrongidele on alternatiiviks elektrirong

    Ühed siunavad valitsust reisirongiliikluse vähendamise pärast, kuna raudtee teeninduspiirkonnas elavate inimeste liikumisvõimalused halvenesid. Teised seevastu räägivad riigi raha mõttetust raiskamisest. Viimaste hulka kuulub ka riigikogulane Kalev Kukk, kelle artikkel ?Potjomkinlus raudteel?, (ÄP, 18.06.2001) oli ajendiks käesoleva kirjutise sünnile.
    Raudteede ehitus ja korrashoid ning rongiliikluse korraldamine on kallis. Seda mitte ainult Eestis, vaid ka mujal Euroopas. Vaadates must-valget ehitushinna kalkulatsiooni unustatakse tihti ära alternatiivkulu ? mõju liikluskorraldusele, looduskeskkonnale jne.
    Eesti maanteedel hukkus 2000. aastal kokku 204 inimest, vigastada sai 1844. Kui siin üldse saab rääkida majanduslikest kalkulatsioonidest, siis kui suured on liiklusõnnetustega kaasnevad otsesed ja kaudsed kulud? Kas roheline tee bussiliikluse suurendamiseks rongiliikluse arvelt ja sellega kaasnevaks autostumise kasvuks potentsiaalselt vähendab või suurendab neid kulusid? Eesti raudteedel kehtivad ohutusstandardid ja nende järgimine on mitu astet kõrgemal tasemel kui liikluseeskirjadest kinnipidamine maanteedel. Nii juhtus viimane rongiõnnetus Eestis 1980. aastal Balti jaamas. Õnnetusi juhtub ülesõitudel, kuid sealgi maanteedel liikujate süül.
    Raudteetranspordile tehtavate kulutuste kinnimaksmine on kõikide liiklejate huvides, et liiklus oleks ohutum, ning kõikide inimeste huvides, et õhk oleks puhtam.
    Kui näiteks Elektriraudtee AS kõik tänased reisid tuleks teha bussidega, tähendaks see iga päev suurusjärgus 200 liinibussi käikupanemist Tallinnasse ja Harjumaale. See tähendaks üherealist bussirivi Tallinna Kaubamaja eest piki Estonia puiesteed ja Endla tänavat Kristiine keskuseni välja.
    Eestis kasutatakse reisijate veoks elektri- ja diiselronge. Esimestega opereerib Elektriraudtee Harjumaal, teisi kasutab Eesti-sisestel vedudel üksnes Edelaraudtee AS.
    Tartu-Orava lõigu pikkus Kagu-Eestis on 72,6 kilomeetrit, Edelaraudtee AS vajab diiselrongiga edasi-tagasi sõidu tegemiseks sellel lõigul 20 000 krooni. Elektriraudtee riigipoolne toetus ühe rongkilomeetri kohta on 54 krooni, mis tähendaks ca 7600 krooni maksumaksja raha sõiduks Tartust Oravani ja tagasi. Tartu-Valga edasi-tagasi sõit elektrirongiga maksaks riigile ca 9000 krooni, diiselrongiga 40 000. Nagu näha, on elektrirong majanduslikult märkimisväärselt efektiivsem rööbastranspordivahend. Kui siia lisada veel suhteliselt suurem keskkonnasõbralikkus ja liikumise kiirus diiselrongiga võrreldes, lähevad käärid veelgi suuremaks.
    Paraku on elektrirongi kasutamiseks vaja algselt mahukamaid investeeringuid kontaktvõrgu ja vastavate alajaamade väljaehitamise näol. Tõsi, elekter on Eesti oma tooraine ja selle tootmine tähendab uusi töökohti (täpsemalt väljendades olemasolevate töökohtade säilitamist) Eestis.
    Täna ulatub kontaktvõrk läänes Paldiskini, lõunas Riisipereni ja idas Aegviiduni. Kindlasti ei saa Eesti elektrifitseerimisel teha kannapööret 1-2 aasta jooksul, aga kümne aasta perspektiivis on elektril baseeruv rööbastransport tõsiseltvõetav alternatiiv ühistranspordi korraldamisel Eestis.
    Nii nagu teedeehitus on tänases Eestis paratamatus, on seda ka raudteede arendamine ? vähemalt selleks, et kaupa vedada. Rahavood reisirongiliiklusest aitavad katta raudteeinfrastruktuuri tehtavaid investeeringuid, mis muidu jääksid üksnes transiidi tõmbetuultest sõltuma.
    Elektriraudtee kuulub täna ASi Eesti Raudtee top 20 kliendi hulka, kui võtta aluseks raha, mille elektriraudtee suurele raudteele raudtee kasutamise teenuse eest maksab.
    Mõistlik on otsida lahendusi, kus erinevad transpordiliigid kõrvuti eksisteerivad. Hajaasustatud piirkondades on võimalik kasutada busse selleks, et koguda ümbruskonna inimesed rongijaamadesse, et nad sealt siis rongiga tõmbekeskustesse viia ja vastupidi ? sealt jälle tagasi tuua. Tõsi, Kagu-Eesti puhul tuleb ehk rääkida inimeste koondamisest bussidega Tartu rongijaama, aga fakt on, et Eestis on piisavalt palju mobiilseid inimesi, et neid mõistliku sagedusega sõitvate reisirongide jaoks jaguks.
    Sellisel juhul suudaks raudtee teenida piletimüügist ka sellist tulu, et dotatsioonid ei oleks enam operaatori põhiliseks sissetulekuallikaks.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Reedel tehti kõige enam tehinguid Tallinna börsil
Balti börsil tehti reedel kokku 3198 tehingut kogukäibega 1 258 397 eurot. Kuue kuu koondindeks lõpetas päeva 2,58protsendilise plussiga.
Balti börsil tehti reedel kokku 3198 tehingut kogukäibega 1 258 397 eurot. Kuue kuu koondindeks lõpetas päeva 2,58protsendilise plussiga.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.