Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Laevaremonditehas ostis osaluse Leedus
Balti Laevaremonditehas (BLRT) ja Leedu Riigivara Fond allkirjastasid eile lepingu, mille kohaselt BLRT omandas 27,84 protsenti Vakaru Laivu Remontase (VLR) aktsiatest 6,2 miljoni dollari ehk ligi 107 miljoni krooni eest.
?Kogu projekti maksumuseks kujuneb 40 miljonit dollarit, sellest investeeringute osa 20 miljonit dollarit,? ütles BLRT peadirektor Fjodor Berman. Tema sõnul on osalus Leedu firmas BLRT jaoks väga oluline, sest võimaldab areneda ettevõtet laiemates piirides, kui seda on Balti riigid.
Berman lausus, et täiendavaid võimalusi annab BLRT-le juba Klaipedas asuv 215meetrine dokk, mis on Tallinna tehase kõige suuremast dokist ligi 60 meetrit pikem. Lisaks Klaipeda tehase suurusele ja heale asukohale viitas Berman ka suuremale geopoliitilisele haardele. ?Saame pakkuda teenust nii Helsingile, Peterburile kui ka teistele,? märkis ta. 1500 töötajaga VLR töötab praegu palju Norra tellijatele.
Bermani sõnul plaanitakse VLR kiiresti rekonstrueerida ning laiendada seni ainult laevaehituse- ja remondiga tegeleva tehase tegevusvaldkonda sarnaselt BLRTga, kel on mitukümmend tütarettevõtete ning kes tegeleb muu hulgas näiteks ka masinaehituse ning metalltarindite tootmisega.
Uudisteagentuuri Reuters teatel peab BLRT lepingu kohaselt järgmise viie aasta jooksul investeerima Leedu tehasesse 20 miljonit dollarit ning säilitama 70 protsenti töökohtadest. Eelmisel aasta kahjumiga lõpetanud VLR on tänavu seitsme kuuga teeninud miljon dollarit kasumit.
BLRT vahetas ostutehingu käigus välja Western Investi nimelise Leedu-Ukraina-Norra konsortsiumi, kel ebaõnnestus algselt plaanitud VLR erastamine. Hetkel kuulub 64,9 protsenti VLR aktsiatest Läti Pareks Bankale ning 7,2 protsenti ettevõtte töötajatele.
Paari aasta tagune VLR erastamisprotsess on seotud skandaaliga ? nimelt tegi kõige parema pakkumise Riia Laevaremonditehas, kuid Leedu Riigivara Fond ei kinnitanud konkursi tulemust, sest pidas lätlaste rahaallikaid kahtlasteks. Läti esitas küll noodi, protestimaks konkursi tulemuste tühistamise vastu, kuid vaatamata sellele korraldas fond uue konkursi ja võitjaks kuulutati Leedu-Ukraina-Norra konsortsium.
BLRT mullune käive ületas miljard krooni ning kasum enne maksude tasumist oli 165,5 miljonit krooni. Kontsernis töötab ligi 2000 inimest.