Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tarbijakaitseamet hoiatab ülelaenamise eest
Tarbijakaitseamet soovitab tarbijatel hoolikalt kaaluda, kas järelmaksu kaardi soetamisega kaasneb majandusliku seisukorra paranemine või hoopis halvenemine. Ülelaenamise korral võite endale märkamatult sattuda väga täbarasse olukorda, hoiatab tarbijakaitseamet.
Viimasel ajal on erinevate järelemaksu kaartide arv suurenenud. Pangad pakuvad mitmeid võimalusi tarbijal krediiti võtta - Magnet (Ühispank), EGO (Hansapank), Sampo järelmaks (Sampo Pank).
Eriti riskivad pangasõltlaseks muutuda noored, kellel lisaks järelmaksu kaardi soetamisele on võimalik võtta ka õppelaenu. Järelmaksuga kauba, aga ka sõbrale meelepärase kingituse ostmise kiusatus (jõulud lähenevad!) on sageli suur, kuid tihti ei osata ette näha oma võimalusi laenu tagasi maksmiseks.
Käesoleval aastal Tarbijakaitseameti poolt läbi viidud uuringust selgus, et viiendik küsitletutest omas krediitkaarti, mida sai kasutada krediidi või järelmaksuga kaupade ostmiseks. Neist ainult 19 % teadis täpselt, kui suur on intressiprotsent ja kui palju kaardi abil ostetud kaup neile lõppkokkuvõttes kallimaks läheb.
Krediit- või järelmaksukaart võimaldab osta kaupa või teenust kohe. Tarbija ei pruugi läbi mõelda, kas kulutus on taskukohane ning kas võlgu elamine ning kauba/teenuse eest lõppkokkuvõttes suurema summa maksmine on ikka soovitud lahendus.
Tarbijakaitseamet soovitab enne pangaga järelmaksukaardi- või laenulepingu sõlmimist lepingutingimused hoolega läbi lugeda. Erilist tähelepanu tuleb pöörata intresside suurusele ning kohustustele, mis järelmaksukaardi omanikuks saamisega kaasnevad.