Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Thulema ei soovi börsil vegeteerida
ASi Thulema peadirektor August Kull keerutab näppude vahel HEXi pakkumist. ?Olen kohtunud Gert Tiivasega,? tunnistab ta. ?Ehkki meie põhimõte on never say never, otsustasime nõukogus, et täna pole börsile minekuks veel õige aeg.?
Kulli sõnul võib Thulema aeg olla küps siis, kui ettevõtte käive läheneb 10 miljonile eurole ning on toimunud läbimurre suurele kasumlikule turule. ?Lihtsalt börsil vegeteerida ei ole mõtet,? rõhutab Kull ja toob näiteid ettevõtetest, mille aktsia hinnad püsivad aastaid madalseisus, kauplemist ei toimu. Ta on kindel, et kui nõnda juhtuks ka Thulema aktsiaga, langeks töötajate motivatsioon ning keskastmejuhid ja spetsialistid hakkaksid lahkuma.
Praeguse eduka mööblitootja ja -müüja Thulema sünniks andis tõuke 90ndate algusaeg, mil Kull töötas Tallinna Vineeri- ja Mööblikombinaadis peadirektori asetäitjana välissuhete alal ning puutus kokku tootearendusega. Koos kunagise kursusekaaslase Margus Proosiga, kes tol ajal teenis leiba Standardis, otsustati püsti panna firma, mis pakuks terviklahendusi alates projektist kuni mööbli paigaldamise ning ruumide dekoreerimiseni.
Kui algul lähtuti mööbli tootmisel vaid konkreetsete klientide vajadustest, siis hiljem töötati välja seeriamudelid. Asuti aktiivselt laienema Vene turule, kus Eesti mööblitootjat ning disainerit ootas ees teda nõukogude perioodist väärtustav klientuur.
Usin idasuunaline eksport andis paraku 1997. aastal Thulemale ka tõsise tagasilöögi: osa raha jäigi piiri taha. Kogemuse võrra rikkamana asus Thulema ilma tegema Eestis, võites riigihankeid ning arendades välja mitmeid erinevaid tooteid.
?Mis ei tapa, teeb meid tugevamaks,? tuletab Kull meelde ühe oma sõbra armastatuimat ütlemist. Et hinnas konkurentsivõimeline püsida, jätkusid ka Thulema investeeringud nii tootmisse kui ka töötajate koolitusse.
100 Eesti kapitalil põhinev Thulema, mis alustas 1992. aastal nelja töötajaga, pakub täna eneseteostust 120 inimesele ja hõlmab 17 kodumaisest kontorimööbli turust. Thulema mõlemad omanikud töötavad ettevõttes palgalisel ametikohal, juhatuse ja nõukogu liikmete tööd eraldi ei tasustata.
Thulema on siiamaani investeerinud laenuraha, olles Hansapanga pikaajaline klient. ?Oleme küll suhteliselt nadid kliendid, sest ega me pole üle investeerinud. Ka kõik meie tulud on ettevõttesse maetud ja lükatud tulevikku,? kirjeldab Kull olukorda, kus ettevõtte omanikud pole teenitud kasumit veel välja võtnud. Kogu tegevusajalugu arvestades küündivad investeeringud 24 miljoni kroonini, tootearendusse on sealjuures paigutatud rohkem kui 3 miljonit krooni.
Thulema kogemus näitab, et välisturgudel tasub intellektuaalsest omandist kaitsta põhiliselt insenertehnilisi lahendusi, mitte tööstusdisaini mudeleid. Ehkki ettevõte teeb koostööd tuntud Eesti disainerite ja sisearhitektidega, sealhulgas Soomes erialase hariduse omandanud ja mitmeid auhindu võitnud Martin Pärnaga, leiab Kull, et Thulemale tagab edu büroomööbli funktsionaalsus, lihtsus ning mõistlik, tundlikku tarbijat arvestav hind.
?Kodukontori lastehaigusest oleme üle saanud,? märgib ta moe kohta. Ettevõtte eesmärk on müüa mitte konkreetset lauda või tooli, vaid keskkonda, mis jaguneb kas väikeseks, keskmiseks või suureks kontoriks. Kontor peaks võimaldama intensiivselt ja väiksemate kuludega tööd teha, mitte vaid eputada.
?Palju odavam on olemasolevat funktsionaalset mööblit ümber paigutada kui uut korterit, bürood või mööblit osta. Kuigi mulle oleks see kasulik,? räägib Kull trendide kohta, mis kestavad vaid ühe hooaja, büroomööbli puhul umbes kaks aastat.
Eesti büroomööbli turust kuulub ca 75 hinnatundlikele ostjatele, kes ootavad tootjalt võimalikult palju, võimalikult head, võimalikult vähese raha eest ja kui vaja, siis ka ruttu.
?Tahaks kiita Standardit,? ütleb Kull. ?Kui Standardit poleks, peaksime ta välja mõtlema. Olles Eesti turul suuruselt teine, pingutame tänu sellele rohkem.?
Kui käesoleval aastal ekspordib Thulema alla veerandi toodangust, siis 2005. aastaks kavatseb ettevõte kasvatada eksporti 40 protsendini käibest. Lõviosa sellest peaks suunduma lääneriikidesse.