17. november 2003 kell 22:00

10 nõuannet veebilehe tellijale

Viis aastat tagasi oli internetilehekülje tellija justkui pärismaalane, kes klaashelmeste näitamisel õhinal oma varapauna kätte haaras ja silmad kinni kaupmehe poole ruttama hakkas. Tänaseks päevaks on külastajate arvu, investeeringute tasuvuse ja kodulehekülje hoolduse tegeliku hinnaga seotud pettumuste läbi üsna palju õpitud. Võib öelda, et tänane kodulehekülje tellija on märksa kompetentsem, rahulikum ja nõudlikum. Sellegipoolest ei teata aeg-ajalt, mis on internetilahenduse edukaks tellimiseks oluline. Alljärgnevalt toongi ära konkreetsed ootused kliendile meie kui internetilehekülgede valmistaja poolt.

Olen näinud paljusid pettunud kliente, kes ootasid veebikülgi valmistavatelt üksikisikutelt läbimõeldud projektijuhtimist, kõrgetasemelist lahendust või järelteenindust projekti lõpetamisel. Pisikesed firmad või üliõpilased ei saa tagada kõiki klienditeeninduse tasemeid ja sellega tuleb arvestada. Kui ollakse rahul keskpärase tulemusega ja mahuka omapoolse lisatööga, võib lahenduse tellida ka üliõpilaselt.

Sageli raiskavad tellijad arvestatavaid summasid, kuna on sunnitud korduvalt muutma kodulehekülje administreerimise platvormi, üle tooma informatsiooni või nägema palju vaeva selle väiksemategi kujundusmuudatuste sisseviimisel. Sääraste probleemide vältimiseks tuleb alati tuvastada, kas ja kuidas arendab lahenduse pakkuja oma tooteid edasi.

Järjest rohkem on olukordi, kus erinevad ettevõtted vahendavad kodulehekülje sisuhalduslahendusi ja ka valmistamise teenust. Kuna säärased projektid on tavapärastest oluliselt keerukamad ja väga kergesti hajuva vastutusega, peakski tellija alati selgeks tegema, mis ettevõte on lahenduse tegelikuks valmistajaks ning kes kannab lõplikku vastutust osapoolte töö koordineerimise eest.

Ettevõtted, millel on tõsiseid majanduslikke raskusi, ei suuda sageli tagada korrektset lahendust. Kiire rahasaamise nimel ollakse sageli nõus teostama lahendust väiksema hinna eest. Finantsraskuste tõttu jäetakse ära aga palju olulist teenuse pakkumisel ning kaotajaks jääb lõpuks paratamatult ka kodulehekülje tellija.

Kui sooviks on raha kokku hoida, siis tuleb seda reeglina kompenseerida kõige muuga. Nagu öeldakse, et odavat ja head tahtes tuleb osta kaks asja: odav ja hea. Seda teevad ka igapäevaselt kümned ettevõtted, makstes kodulehekülje esimese versiooni eest 10 000?15 000 krooni ning lastes selle hiljem vähemalt kaks korda suurema summa eest ümber teha.

Hilisemate kodulehekülje haldamisega seotud probleemide vältimiseks on mõttekas testida teenusepakkuja keskkonda enne lepingu sõlmimist. Oleme kokku puutunud kümnete klientidega, kellele loodud lahenduse administreerimine on nii ebamugav, et ka professionaalsel sisestajal kuluks säärase lahendusega töötamisel põhjendamatult palju aega.

Probleemide vältimiseks on oluline juba projekti algusfaasis endale selgeks teha, millist järelteenindust tellijale pakutakse. On suur vahe, kas tegeletakse ainult vigade parandamisega või tagab pakkuja ka versiooniuuendused, regulaarse hoolduse ja näiteks infotelefoni võimaluse. Kuna järelteeninduse tasud võivad olla erinevad, tuleb arusaamatuste vältimiseks see endale juba projekti algul selgeks teha.

Levinud väärarvamus on, et piisab õige veebitegija valimisest ja edasine laabub täielikult. Reaalses elus on kriitiliselt tähtis see, et ettevõte suudaks leida enda kui projekti tellija poolse koordineeriva isiku. Oluline on ka see, et vastaval inimesel oleks antud lisaks vastutusele ka aeg ja volitused projektiga tegelemiseks.

Professionaalsete teenusepakkujatega suhtlemisel on elementaarne erinevate tööetappide kinnitamine. Andes toetuse projekti edasiarendamiseks tajumata, mida täpselt kinnitati, garanteeritakse enamasti tõsised hilisemad probleemid projekti teistes arendusfaasides.

Üheks korrektse teenusepakkumise eelduseks on kindlasti selle korrektne juriidiline külg. Kui projekt on piisavalt hästi dokumenteeritud, kirjeldatud nii lepingute, aktide kui ka spetsifikatsioonide abil, siis ei ole mõistlik pettuda, kui tagantjärele-muudatuste eest vastavat tasu küsitakse. Täpne korraldatus tööde määratlemisel ja nende fikseerimine kirjalikult ongi sageli kvaliteetsema teenuse pakkumise aluseks.

Iga korralik internetilehekülgede valmistajafirma on käesolevaks hetkeks jõudnud tellijatele läbimõeldud täislahenduse pakkumiseni. Kuid sääraseid internetiettevõtteid, mis suudavad seda teha põhitegevusena ja kõrgel tasemel, on Eestis ainult viie ringis. Selgelt on tajutav veebilehtede valmistamise tegevusharu jõudmine küpsusfaasi, kus sellele sisenemine hinnaeelisega on praktiliselt võimatu. Selleks et jätkuvalt konkurentsis püsida, peavad internetilehekülgede pakkujad suutma tagada läbimõeldud ja kliendi ootustele vastava teenuse.

Projektide õnnestumise juures on äärmiselt oluline roll kanda ka interneti kodulehe tellijal. Väga raske on jõuda tasemel lõpptulemuseni, kui tellija ning tellimuse täitja vahel ei saavutata usalduslikku suhet. Win-win olukorra tekkimiseks on elementaarne tellija ausus ja tegelik soov sisulist koostööd teha.

Kui varjata oma eesmärke või üritada iga hinna eest vähem raha maksta, siis sellega kaugele ei jõua. Oluline on mõista ja hinnata ka internetilahenduste valmistajate tööd, kes teevad seda peamise tegevusena. Nii nagu seda, kuidas teenusepakkuja peab väärtustama kliendi isikupärast lähenemist, valdkonna tundmist ja töökogemust, on oluline hinnata ka kompetentsi, mille tegija on omandanud aastatepikkuse tööga sadade kodulehekülgede valmistamisel.

Autor: Villu Parvet

Hetkel kuum