Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Käitlejad peavad sõda

    Ühelt poolt kulub riigil erinevate keskkonnalaste euronõuete täitmiseks keskkonnaministeeriumi hinnangul lähema kümnendi jooksul ligemale 60 miljardit krooni. Teisalt toob senisest rangemate ja täpsemate nõuete täitmine selles äris ringlusse kümneid miljoneid lisakroone, millest olulise osa peale ihuvad hammast jäätmefirmad, haistes võimalust teenida peagi kohustuslikuks muutuvate uute teenuste osutamise pealt. Kõne all on olnud ka jäätmemaksu kehtestamine kohaliku maksuna, et rahastada piirkonnas jäätmevedu korraldavat ettevõtet. Lisaks loodavad jäätmekäitlejad saada raha ELi ISPA ja PHARE fondidest.
    Praegu on riigikogus menetlemisel jäätmeseaduse eelnõu, mis näeb ette, et kohalik omavalitsus peab korraldama konkursi piirkonna olmejäätmete vedaja leidmiseks. Konkurentsi tekitamise huvides jätab eelnõu küll omavalitsuse otsustada, kas prügivedu antakse ühele või mitmele firmale, kuid pigem on juba praegu märgata prügimajanduse piirkondlikku monopoliseerumist. Näiteks Lõuna-Eesti maakondades on jäätmevedu Ragn-Sellsi käes, Tallinnas võimutseb Cleanaway jne. Vähesed turule jäänud jäätmefirmad püüavad euroliidu nõuete karmistumise ajaks võimalikult suurt turuosa hõivata, tagamaks endale edaspidi jäätmete ümbertöötlemise arvelt üha suureneda tõotav tulubaas.
    ?Kõige suurem monopoliseerimine Tallinna piirkonnas on Tallinna Prügila monopoolne positsioon,? leiab ASi Ragn-Sells arendusdirektor Agu Remmelg. ?Jäätmevedu peab kõigile kohustuslik olema ja konkursside korraldamine on üks võimalus seda tagada. Päris monopoliseerimine see ei ole, kuna konkursil on võimalik kõigil vedajatel osaleda ja õigused antakse piiratud ajaks piiratud territooriumile.? Põhilise probleemina näeb Remmelg asjaolu, et jäätmeveo konkursside puhul keskenduvad omavalitsused hinnale, mitte kvaliteedile. Ahvatlus korruptsiooniks on muidugi olemas, tunnistab ta.
    EMEXi juhatuse esimees Ilmar Jõgi on tunnistanud, et uus olukord jäätmekäitluses annab firmadele vabad käed tegutseda seal, kus see neile on kasulik.
    Jäätmemajanduse koondumine üksikute tegijate kätte on jäätmekäitlejate vahel lõkkele puhunud nn prügisõja, mis väljendub näiteks Jõelähtme uude prügilasse veetavate prügikoguste vähenemises. Tallinna Prügila juhatuse liige Raivo Uukivi näeb selle taga prügifirma Ragn-Sells boikotti, kuna viimane soovib rajada oma prügila Tallinnast lääne suunas. Pealinna jäätmete jõudmist Jõelähtmesse pärsib ka prügisorteerimise tehas. Uukivi sõnul on Jõelähtme prügila avamise järel hoogu läinud jäätmeturism ? Tallinna sorteerimistehas kasutab Väätsa prügila teenust, Ragn-Sells saadab jäätmeid Haapsallu, Jõelähtmesse veab suurematest tegijatest prügi vaid Tallinna linna soosik Cleanaway. Tagatipuks nõudis Tallinna Prügila eelmisel nädalal, et Ragn-Sells visataks turumustamise pärast välja Eesti Jäätmekäitlejate Liidust (EJKL).
    AS Cleanaway Tallinn turundus- ja müügijuht Allan Pohlak märgib, et monopoliseerumisest on vara rääkida. ?Tarbijale on kindlasti kasulik, kui teenust pakuvad stabiilsed ja laia haardega ettevõtted,? märgib Pohlak.
    EJKLi tegevjuhi Margit Rüütelmanni sõnul on kohalikele omavalitsustele jäätmeveo korraldamisel antud õigused ja pandud ka kohustused. ?Loomulikult on kohalike omavalitsuste eesmärk pakkuda seda teenust oma elanikele võimalikult odavalt.?
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
ExxonMobile ja Chevroni tulud põrutavad allamäge
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.