Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Romude metall rändab Koreasse

    Jaanuari viimastel päevadel sõitis EMEXi autojuht Tõnis Tigane oma tõstukveokiga Õismäe teele järele järjekordsele romule, mille omanik oli otsustanud vanarauaks müüa. Kui tavaliselt mahub koormasse 3?4 n-ö tavalist sõiduautot, siis sedakorda oli tegemist oma kolm tonni kaaluva pika raamiga Chevrolet Van bussiga, mis täpselt Scania veoauto kasti mahtus. Omanik vaatab kahetsusega, kuidas kraanakäpad väidetavalt Eestis ainulaadse, kunagi spetsiaalselt kiirabiautoks ehitatud 5,6-liitrise forsseeritud mootoriga ?ameeriklase? katusesse tungivad. Noormehe seletuse kohaselt osutus kolme aasta eest 15 000 krooniga ostetud Vani tööshoidmine mõttetuks ja ülemäära kulukaks ? lisaks määratule bensiinikulule pole sellisele ?rondile? Eestis ka kõige lihtsamaid varuosi saada. Nii jäi masin eelmise aasta kevadel Õismäe elurajooni majade vahele seisma. Kuna masin seisis koolimaja naabruses, talve saabudes aga kippusid ümberkaudsed viinaninad bussi omavoliliselt endale pesa tegema, otsustati vahepael juba ka mitu rüüsteretke üle elanud buss vanarauaks saata.
    ?Praegu on tellimusi suhteliselt vähe, aga eks kevadel, kui tuleb jälle romude tasuta äravedamise kampaania, on ikka kogu aeg väljakutseid,? seletab autojuht Tigane.
    - romuauto omanik või viimase volitatud esindaja helistab EMEXi klienditeenindusse ja annab teada, kus tema auto asub ja millises seisukorras see on (koos autoga võib koormasse laadida ka muud vanametalli);
    - kohapeal peab omanikul olema EMEXi töötajale ette näidata auto omandit tõendav dokument või omaniku volitus;- kortermajade juures vedelevaid romusid saab ära vedada ka sellistel puhkudel, kui korteriühistu esimees või linnaosavalitsuse esindaja võtab endale kirjalikus vormis lepinguga vastutuse auto minemaviimisega kaasneda võivate tagajärgede eest;- soovitav on autoga koos ära anda ka selle dokumendid, hiljem saadab metallifirma need edasi autoregistrikeskusesse (ARK).
    EMEXi juhatuse esimehe Ilmar Jõgi sõnul võtavad nad auto kõige parema meelega vastu koos auto passiga. Muidu on hiljem väga raske, kui auto juba lammutatud, mingeid nõudeid esitada või muul moel tagasilööke tekitada. ?Isikuga, kes auto meile loovutab, sõlmime lepingu, milles on muu hulgas säte, et loovutatud asjal ei lasu mingeid kohustusi. Lepingule alla kirjutanud isik jääb ka seadusandlikult vastutama võimalike kohustuste eest,? iseloomustab Jõgi protsessi, kinnitades, et EMEX püüab vältida olukordi, kus keegi soovib naabrimehe auto lammutusse saatmisega lihtsalt mingit omavahelist kiusu ajada.
    Oma elu ära elanud auto EMEXi laoplatsile vedamine maksab pealinnas olenevalt sellest, kas auto veetakse minema treileri või tõstukautoga 300?500 krooni. Hiljem kaalutakse masin terves tükis ära, hinnatakse metalli osakaal selles, arvestatakse maha näiteks kummide ja plastikosade kaal ning saadakse arvestuslikud musta ja värvilise metalli osakaal romu kogukaalust. Selle alusel selgub romus sisalduva vanametalli nn väärtus, tasaarvelduse käigus arvatakse sellest maha veokulud ja nii saadakse lõpuks rahanumber, mille EMEXi raamatupidajad romu omaniku pangaarvele kannavad. Üldjuhul on nii, et omanik peale maksma ei pea.
    Kuna ühe sõiduauto kaalust umbes 75% moodustab metall, siis on auto üks taaskasutatavamaid tooteid üldse. Utiiliplatsile toodud romudelt eemaldatakse kummid, akud, kütusepaak ja vedelikud. Seejärel suundub auto veskisse, kus see tükeldatakse. Siis eemaldatakse sellest massist magnetiline raud, ülejäänu läheb järgmisse separeerimise etappi ? eemaldatakse mittemagnetiline metall. Akud saadab EMEX Sillamäe ümbertöötlemistehasesse, ohtlikud vedelikud ja kummid suunduvad ohtlike jäätmete kogumispunktidesse.
    Peagi hakkab aga kehtima Euroopa Liidu nõue, et ümbertöötlusse suunataks 85% ühe auto juures kasutatavast materjalist. Seda osa aitaksid suurendada autode lammutuskojad, kuid Ilmar Jõgi sõnul ei vasta ükski neist ELi direktiivi nõuetele. Ja kuuldavasti ei ole neile ka jõukohane oma tegevuse euronõuetega vastavusse viimine.
    EMEXi masinad veavad aasta jooksul lammutusse keskmiselt 400 enam-vähem tervet sõidukit. Tööpõld on lai, sest erinevatel hinnangutel on autoregistris arvel 50 000?60 000 liikumiskõlbmatut sõidukit. Plekk ja teras saadetakse Lõuna-Koreasse, alumiiniumsegud Hiinasse ja Soome.
    Vanametalli, sh autoromude kokkuostu ja ümbertöötlemisega tegeleb EMEXi kõrval veel ka näiteks Balti Laevaremonditehase tütarfirma AS Refonda.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Baltic Horizoni kolm probleemi, mis mind fondi juures häirivad
Baltic Horizon Fundi kinnisvarafondi osakuhind on juba pool aastat püüdnud läbi murda 0,3 euro piirist. Kuid kuigi see tugitase hoiab hinda kukkumast, takistab vähemalt kolm probleemi sellelt tasemelt tagasi tõusta ja ülespoole liikuda.
Baltic Horizon Fundi kinnisvarafondi osakuhind on juba pool aastat püüdnud läbi murda 0,3 euro piirist. Kuid kuigi see tugitase hoiab hinda kukkumast, takistab vähemalt kolm probleemi sellelt tasemelt tagasi tõusta ja ülespoole liikuda.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.