• OMX Baltic0,1%300,24
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,21%1 196,55
  • S&P 500−0,22%5 967,84
  • DOW 300,08%42 206,82
  • Nasdaq −0,51%19 447,41
  • FTSE 1000,08%8 781,41
  • Nikkei 225−0,13%38 354,09
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%89,68
  • OMX Baltic0,1%300,24
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,21%1 196,55
  • S&P 500−0,22%5 967,84
  • DOW 300,08%42 206,82
  • Nasdaq −0,51%19 447,41
  • FTSE 1000,08%8 781,41
  • Nikkei 225−0,13%38 354,09
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%89,68
  • 10.05.04, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eestlane mõtleb kõigepealt kõhule

Kas lasta sekretäril menüü kokku panna või tellida see spetsialistidelt, sõltub kõigepealt firma suurusest, siis ürituse eesmärgist ja muidugi ka rahalistest võimalustest.
Ühe suurema ja tuntuma cateringteenust pakkuva firma Frens projektijuht Kadri-Kreete Jesaar annab suvepäevade korraldajatele nõu: ?Toitlustuse tellimisel peab arvestama osavõtjate arvu, toimumise kohta ja selle võimalusi: kas kohapeal on olemas toitlustusteenuse pakkuja või tuleb paluda catering-firma abi; kas tegu on kinnise või kõigile avatud territooriumiga; kas kohapeal on olemas puhas vesi ja elekter; kas on olemas varjualune vihmase ilma puhuks või tuleb püstitada suur telk, kuhu alla mahuvad nii külalised, meelelahutus kui ka toitlustamine.?
Üritusturundusfirma PNG Events pikaajalise kogemusega projektijuht Jüri Peetsoni sõnul peaks toitlustamine olema programmi lahutamatuks osaks, meeleolu loojaks, ja seega on ta roll võrdne teiste kavas olevate ettevõtmistega. Nii et sööki-jooki ei peaks planeerima eraldi, vaid ikka kooskõlas üldiste eesmärkidega. Nii toob Peetson näiteks suure firma suvepäevad, kus juba hommikul alustati terve härja küpsetamist ja mille lõhn hoidis meele elevil kogu päeva. Kuigi päeva jooksul söödi muudki head-paremat, vesistati lihaküpsetamise lõhna peale suud, ja nii meelitas õhtune pidulik härja serveerimine kõik osalejad lõkke juurde kokku. Härg oli oma töö teinud ? kõik 500 inimest olid korraga ühes kohas.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Toit on osa tervikust, kinnitab Peetson, kuid märgib, et harva suudetakse mõni nn stiilipidu lõpuni ühtses joones pidada. Kui ürituse stiiliks on valitud sõjaväe kordusõppused, on makaronid hakklihaga õigel kohal. Kui neid aga pakutakse peent joont pidava peoseltskonna kõhutäiteks, ei meeldi see kellelegi.
Kuigi PNG Events on teinud koostööd pea kõikide catering-teenust pakkuvate firmadega, kiidab Peetson ka ebatraditsioonilisi lahendusi. Korra olid ühe firma kõik töötajad kodus midagi ette valmistanud ja õhtul jagasid omavalmistatut kolleegidega. Roogade valik ulatus vardasse aetud ?Turisti einest? hõrgu marineeritud lõhegrillini, aga igatahes oli sellisel omaloomingul ühendav ja elevust loov roll. Ühel teisel, klientidele suunatud üritusel, olid firma juhid toidutegijate ja -jagajate rollis. See mõjus ühendavalt ja oli parem kui mistahes kliendihoidmisprogramm.
Mida ebameeldivat toitlustamisega kogetud on? ?Kui süüa on vähe, siis on kurb. Inimestel läheb kõht tühjaks ja toiduga ihne ei või olla. Ja kui saarel kala ei ole, siis on kah kurb,? vastab Peetson.
Tervisekaitseinspektsiooni avalike suhete nõunik Agnes Jürgensi sõnul eeldavad ilma salmonelloosita suvepäevad professionaalseid tegijaid: ?Tavaliselt tellivad asutused kogu suvepäevade korraldamise vastavalt firmalt. Paketi sees on ka toitlustamine. Iga lüli aga vaatab, kust annab kokku hoida ja nii võib juhtuda, et suvepäevalisi satub toitlustama seltskond, kes kõige odavamalt lubab toime tulla. Väiksemad kulud saavutatakse odava (ehk oskamatu) tööjõu, kehva varustuse ning kahtlastest kohtadest kokku ostetud toidukraami arvelt. Lähimast külast leitud kokal pole aimu, missugused ohud soojal suvepäeval suure rahvahulga toitlustamisega kaasnevad; metsa vahele toodud külmkapid ei pea külma ja pliidid ei kuumuta; eelnevalt kontrollimata liha on täis haigustekitajaid, mis n-ö tavatöötlemisel ei hävi. Pesemiskohtade ja WCdega on kitsas, hea, kui puhast joogivett jätkub? Reeglina ei kutsu kokkuhoidlikud kohale ka meedikut. See on hirmus must stsenaarium, kuid maha kirjutatud elust enesest.?
Mida ja kui palju juuakse? ?Jookidest on puuviljabool üks menukamaid,? teab Kadri-Kreete Jesaar Frensist. ?Seda saab teha nii alkoholiga kui ilma. Seetõttu on selline jook mõnus ka ürituste puhul, kuhu külalised koos laste ja peredega tulevad. Samuti on alati huvitavaks vürtsiks spetsiaalne selle ürituse jaoks välja mõeldud suvine kokteil. Veinidest on viimaste aastate suvelemmik olnud roosa vein.?
Kindlat summat, mis ühe inimese peale kulub, ei taha keegi toitlustajatest pakkuda, sest iga üritus on erinev. Enamasti on kliendil eelarve olemas, kuid kui seda ei ole, koostatakse esialgne pakkumine, mida on võimalik nii kasvatada kui ka kahandada.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 24 p 20 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele