Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Bussipark müüdud, mured murtud?
Pärnu viimase aja silmahakkavam majandussündmus oli kuu algul toimunud Pärnu ATP linnale kuuluvate aktsiate müümine. Protsess ise on olnud kui vana hobuse naha ve-nitamine: alles kuuendal korral leidus 51,39% aktsiatest 11 mln kr alghinnaga ostja.
Pärnu ATP, üks paremini majandavaid bussiettevõtteid, oli müügis 2001. a maikuust. Aktsiate eest on küsitud 16,45, siis 17, 13 ja lõpuks 11 mln kr. Seekord oli müümisega nii tuli takus, et volikogu muutis tingimusi: kogu raha ei pea maksma kohe, sobib, kui pool makstakse kolme kuu jooksul.
Seekord oli ostusoovijaid kaks: OÜ Tandemark, mida esindas OÜ Loomani Konsultatsioonid pankrotihaldurina tuntud Martin Krupp, ja AS Wilder Trade, mida esindas AS Hansabussi juhataja Neeme Tammis. Kuna Tammis pakkumist ei teinud, võitis oksjoni alghinnaga Trandemark, mis on investeerimisfirma ja reisijaid ei sõiduta. Linnakodanikku häirib mõistagi saladuselinik aktsiate tegeliku ostja ümber. Äripäev oletas, et investee-rimisfirma taga võis olla Hansabuss, kohalik kumu sumistab hoopiski Pärnu ATP teisest omanikust OÜ Maiben, mis kuulub kütuseärimeestele Urmas Pastile ja Juhan Kolgile.
ATP teenuste kasutajat ei huvita niivõrd firma omanik, kui soodsa hinnaga reisijateveo jätkumine. Eesti taasiseseisvumise järel tuli ATP edukalt toime Ikarus-busside müügiga Venemaale ja veeremi asendamisega ökonoomsemate, kuigi mitte esimeses nooruses Scania ja Volvo bussidega. Peadirektor Andrus Kär-puk on suutnud ATP pea vee peal hoida, kuid ots otsaga kokku tulemine ei võimalda investeerida. Bussipargile ei soovinud raha kulutada ka linnavalitsus.
Pärast 1. maid toimunud kütuseaktsiisi tõus ja kütuse kallinemine on pannud bussipargi sundseisu: kas vähendada kulusid või tõsta bussipiletite hinda. Juba ainult aktsiis nõuab kuus 130 000 kr enam.
Pärnu Postimehe andmeil kasutavad bussisõidusoodustust 9000 pärnakat. Bussipark näeb esialgset lahendit pensionäride ja õpilaste kuupileti hinna tõstmises 80 kroonini. ATP ettepanek ei jõudnud volikogu enne puhkust viimase istungi päevakorda, mis tähendaks sügiseks poolt miljonit krooni kahjumit. Linnavolinikele on otsus poliitiline, sest küll pensionärid tuleval aastal kohalikel valimistel mäletavad, kes nende kulutusi suurendasid.
Pärnu linnavalitsust ei häiri, et aktsiapaki tegelik ostja on veel varjus. Pärnu linnaliinide leping kehtib 2005. a lõpuni, selle katkestamise trahv on 7 mln kr. Tänavu doteerib Pärnu linnaliiklust 10 mln kr, edaspidi see summa suureneb.
Autor: Kalev Vilgats