Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Leedu T-Market annab tarnijatele piitsa
Leedu ja Läti toidukaubanduse liider VP Market on alustanud Eestis enese jõulise kehtestamisega: ta on avanud kuus T-Marketi kauplust ja saatnud potentsiaalsetele tootjatele-koostööpartneritele laiali enneolematult rangeid lepinguvorme.
Arvame, et T-Marketil on keeruline Eestis turuosa vallutada: eelkõige tuleb leedulaste ketil tegemist teha end hästi sisse söönud Säästumarketiga.
Igal kaubaketil on õigus kehtestada ükskõik kui karme ja ühepoolseid tingimusi oma tarnijatele, sestap ei saa T-Marketile midagi ette heita. Kindlasti leidub vähemalt väiksemaid tarnijaid, kes pakutud karmide tingimustega ka nõustuvad. Neil on küll ohtlik siduda end ühe müügipaigaga ? mis siis saab, kui leping üles öeldakse ?, ent mitte midagi müüa pole ka etem variant.
VP Marketil oleks siiski kasulik arvestada tänaseid realiteete. Olles suveräänne liider küll Läti ja Leedu turul, on T-Market Eestis väike tegija. Tabavalt väljendus Tartu Õlletehase juht Tarmo Noop eilses Äripäevas: ?Tänasel päeval pole VP Market Eestis nii suur, et saaks meilt samas mahus allahindlust võrreldes teiste kettidega.? Seega karmide tingimuste esitamiseks tuleks enne kasvada. Teiseks plaanib T-Market kiiresti riknevad toiduained ja alkohoolsed joogid võtta müüki Eesti tarnijatelt ? juustu võib veel Leedust tuua, aga leiba ja piima kaugelt kohale vedada on tülikas ja läheb palju maksma.
Kokku võetaks kolmveerand kaupu sisse Eestist. Seda ka sellepärast, et Eesti tarbija eelistab eestimaist toidukaupa. Kas ühepoolseid tingimusi seadev jäik poliitika ei jäta T-Marketi toidukaupade letti niiviisi ühekülgselt lagedaks? See oht on ning see omakorda takistab turuosa hõivamise ambitsioone, eriti veel hästi sisse töötatud ja discounter?i kohta optimaalse valikuga Säästumarketi segmendis.
Tuleb nentida, et geniaalselt lihtsa idee peale tulid Eestis esimesena Säästumarketi loojad - Säästumarketi kaubakäive selle aasta esimese seitsme kuuga oli 1,44 miljardit krooni - ja kõik teised on taganttulijad.
Säästumarket ehitas uued nägusad poed enda valitud kaubateede ristumiskohtadesse. Tõsi, mõned neist on ta pidanud sulgema konkurentsis allajäämise tõttu. Kuid T-marketit võib iseloomustada rentnikuna veidi väsinud ABC-tüüpi kaupluses. VP Marketi lubatud kahe aasta investeeringumaht, 72 miljonit krooni, pole just muljetavaldav. T-Marketite sõnades suurejoonelisele sissemurdmisele Eestisse on konkurendiks veel sakslaste Lidl, mis, tõsi küll, aina tuleb ja tuleb, aga kohale ei jõua.
VP Marketi präänik on kaubariiulite pikendus üle piiri Lätti ja Leetu. Selle nimel võivad tarnijad Eesti kohta ebasoodsad tingimused vastu võtta, et teenida mahu, mitte marginaali pealt. Ka teised kaubaketid esitavad jõupositsioonilt tootjaile tingimusi ja nõuavad allahindlusi, ses mõttes ei ole niisugune tegevus erandlik, vaid pigem reegel.
Samas ei saa oma kaupa ära anda omahinnast odavamalt. Eesti tootjad teevad õigesti, kui ei pauguta kohe uksi, vaid asuvad selle asemel läbirääkimistesse lepingutingimuste üle. Kui näkkab, võib avaneda Balti riikide umbes 7,5 miljoni elanikuga turg. Kui ei näkka, pole samuti midagi katki, sest Eesti enda turu nõudlus püsib endiselt tugev. On ka üks kindel võitja, kes asub toitumisahela lõpus ? tarbija.
Autor: ÄP