Kristo Kiviorg • 2. november 2005 kell 22:00

Aare Kilp: viie aasta pärast bussiga tööle

Kas suunate karjääri teadlikult või käitute intuitiivselt?

Karjäär tuleb ise sinuni. Enamasti läbi juhuste, neid ei saa planeerida. Kui teed õiget asja õiges kohas, siis järelikult oled õigel teel. Kõrvalseisvad inimesed annavad tagasisidet, kas oled õigel teel või mitte.

Kui konkureeriv ettevõte teeks rahaliselt väga hea pakkumise, kas võtaksite vastu?

Ei tea, võib-olla võtaks, võib-olla mitte, oleneb tööst. Raha mängib kuigipalju rolli, kuid palgavahed pole nii suured. Lõppkokkuvõttes on igal inimesel oma hind turul ning sellest teised firmad väga palju üle pakkuma ka ei hakka. Ei ole nii, et teised pakuvad kümneid kordi suuremaid numbreid, kui senisel töökohal teenid. Heal juhul võib palgavahe olla 20?40% suurem kui vanas kohas. Lõppkokkuvõttes on määrav ikkagi töö iseloom ja eks väljakujunenud spetsialiteet mängib ka oma osa.

Olete mõelnud välismaal töötamise peale?

Mingitel hetkedel on mõttetasandil küll ideid olnud, kuid soodsat kultuuri ja kliima kombinatsiooni on raske leida. Mida sa teed Itaalias või Hispaanias, kui keelt ei oska? Siis jääbki üle vaid minna kas või näiteks Iirimaale. Konkreetset valmidust minna välismaale ja alustada nullist otsast peale pole mul olnud. Siis peaks jälle ise üksi teekonda alustama.

Kas lähete vahel ka läbi seina?

No ei tea. Prooviks ikka ümber minna, kui annab. Küll aga on sport õpetanud mulle eesmärgi nimel higi valama. Samuti distsipliini. Mängu tuli ikka lõpusireenini püsti hoida. Kuigi jah, noorena oli suurem huvi see, et võistlustele minnes sai koolist ära. Sport võimaldas tol ajal ka ringireisimist. Sai mõnusa seltskonnaga koos viibitud.

Kui palju oleksite ametivahetusega nõus riskima?

Tänasel päeval ei saa riskidest eriti rääkida. Ei saa öelda, et Audentesest äratulek Go Grouppi oleks olnud riskantne samm. Kuigi ettevõtete baasid on olnud erinevad, olin nii Audenteses kui olen ka praegu olukorras, kus vastavas sektoris käib turu korrastamine. Audenteses ühendasime neli ülikooli üheks tervikuks, hetkel liidame Go Grouppi 18 erinevat bussiettevõtet. Sisuliselt on ju need samalaadsed tööd.

Äriliselt on kõik endine ? koolis oli vaja, et klass oleks õpilasi täis, siin on vaja, et bussid oleksid maksimaalselt inimestega täidetud. Ühel juhul peab õpetaja olema tore inimene, teisel juhul peab seda olema bussijuht. Pealtnäha võib tunduda, et tegu on väga erinevate asjadega, kuid nendesse süüvides selgub, et tegu on üsna sarnaste tegevustega.

Palju Eestis bussiturul ruumi on?

Kui vaadata Eesti elu, siis see on väike ja hõre. Ükskõik mis valdkonnaga meil tegemist ei oleks, ruumi on piisavalt vaid kahele-kolmele suuremale tegijale. Nii on see panganduses, kütuseäris, õlletootjate turul, ehk siis kõikides sektorites. Mõtet on asja teha siis, kui sa suudad olla omal alal kolme parema hulgas. Teisalt tuleb jälle vaadata, mis äriga me hõivatud oleme. Palju on selliseid valdkondi, mida täna on ja homme ei ole. Kui me räägime ühistranspordist või reisijateveost bussi või rongiga, siis on selge, et need olid eile, täna ja on ka homme. Reisimise ja liikumisvajadus ei kao kusagile. Aga kohukest ma täna söön, homme jällegi ei söö, saab ilma ka hakkama.

Kuidas leiate uusi töötajaid?

Bussi- ja vedurijuhte on ikka väga raske leida. Paljuski on see sõltuvuses tööst. Kui näiteks müügijuhi assistendi kohale laekub nelisada avaldust, siis tehasesse tisleri, bussijuhi või vedurimehe kohale laekub viiele kohale kuus avaldust, millest pooled ei kvalifitseeru. Kuna ehitussektor ruulib, siis on väga palju raudtee-ehitajaid just sinna läinud. Aga mis seal ikka nutta. Hetkel on meil ettevõttes kokku ligemale 700 bussijuhti. Üritame neid ise Pärnu koolituskeskuses välja koolitada, muud varianti lihtsalt pole. Bussijuhita bussid ei sõida.

Kui suur on bussijuhi palk?

Sõltub piirkonnast. Keskmiselt jääb see vahemikku 7000?8000 krooni kuus.

Kuidas Te inimesi motiveerite?

Tänasel päeval oleme me ettevõtte ülesehitamise faasis. Väljakutse on luua midagi, mida näiteks eelmise aasta detsembris üldse olemas polnud. Töötada organisatsioonis, mis alles tekib, on minu arvates tunduvalt suurem väljakutse, kui tiksuda juba väljakujunenud ettevõttes. Meil on igal uuel ametikohal võimalus midagi luua ja tekitada. Sellel on suur arenguline väärtus inimeste jaoks. Selliseid võimalusi Eestis väga palju ei ole, enamasti on ettevõtted välja kujunenud ja stabiilsed.

Seega imponeerib Teile rohkem loomise juures olemine?

Kui tuua paralleel rallisõiduga, siis huvitavam on kahtlemata masina ehitamine, kui sellega hilisem sõitmine. Korralikult töötav ja sõitev auto on igav. Huvitavam on tema käima saamine. Vahel mõni asi ei käivitu, siis proovid jälle teisi variante. Sama lugu on organisatsioonidega. Selle nullist ülesehitamine võtab keskmiselt kolm aastat aega.

Mida andis Teile töö Hoiupangas?

Piltlikult öeldes oli see nagu Tartust Tallinna tulek. Elutempo muutus oli ikka suur. Sisuliselt kolme ja poole aastaga tõusin laenuosakonna spetsialistist juhatuse esimeheks. Tänapäeval pole selline tempo ilmselt enam võimalik. Tollal oli kõik teistmoodi. Hansapank rallis ees, teised tema järel. Hansapank vaatas, mis maailmas toimub, ning võeti siis ideid ja lahendusi üle. Teised Eesti pangad kopeerisid jällegi Hansapanka. See aeg erines tänasest ikka kardinaalselt. Oli kiirete muutuste periood. Andekamatel ülikooli lõpetajatel olid siis väga head võimalused. Antud momendil poleks sellised arengukiirused enam võimalikud.

Mis kasu on Teil oma ülikooliharidusest?

Minul läks õnneks. Õppisin majandusküberneetikat ? majandus, matemaatika ja arvutid. Need kolm asja kokku võttes saame päris hea kombinatsiooni, eriti veel, kui arvestada kaheksakümnendate lõpul valitsenud situatsiooni. Mind huvitas ennekõike sõna küberneetika, kui et majandus.

Mis sai Teie magistriõpingutest Inglismaal?

Tegin kõik teooriaosad läbi kuni lõpudokumendi kirjutamiseni. Kõik sai õpitud, mida õppida oli, kuid magistritöö kirjutamiseks enam ajalist ressurssi ei jätkunud. Kraadi vormistamine jäi lõpetamata. Kraad ei tee karjääri, inimene ikka.

Mida soovitate noortel õppida?

Kõik õpivad finantsjuhiks, kuid neid pole sellises ulatuses vaja. Mis eriala valida, sõltub ikkagi konkreetsest inimesest ning sellest, millised eeldused tal on. Tuleb arendada eelkõige oma seniseid tugevaid külgi.

Millal viimati puhkasite?

Viimane suurem puhkus oli suvel Hiiumaal, kui sai tenniselaagris käidud. Enne seda käisin Portugalis ning Kuubal. Reisimine on mulle südamelähedane tegevus. Ka lähiajal on ühteist plaanis. Kuhu täpsemalt, selle jätaksin saladuseks.

Olete hingelt linna- või maainimene?

Eluaeg olen linnas elanud, sellest kaks kolmandikku Tartus, ülejäänud Tallinnas. Kunagi saekaatrimehed ütlesid, et olen linnamehe moodi, sest avasin ühte pudelit teise pudeli abil. Nemad seal kasutasid selleks number kümme mutrivõtit.

Mida arvate end tegevat viie aasta pärast?

Viie aasta pärast sõidan bussiga tööle ning Tartust Tallinna sõiduks kasutan rongi. Selle nimel me hetkel töötame. 24 tunni jooksul tuleb võimalikult palju iseendale väärtuslikku aega leida. Milleks kulutada aega auto juhtimise peale, kui ühistransporti kasutades on samal ajal võimalik tegeleda oluliste tööküsimustega.

Loodetavasti toimib organisatsioon siis nii hästi, et võin toolil rahulikult jalgu kõigutada ning vastata, miks firma kahjum või kasum just parasjagu selline on.

Juba koolis käies ja naabertänava lastena palli mängides jättis Aare väga korraliku poisi mulje. Selle asja nimi on kinderstube ja see on inimese elutee ning töössesuhtumise määramisel väga oluline asi. Kui põgusalt pangas koos olime, nägin, kui põhjalik ja pisiasjadeni täpne ta on. Nüüd Aaret igapäevaselt töösituatsioonis jälgides oskan siia lisada ka hea analüüsioskuse, mille põhjal sünnivad paljud tema produktiivsed ideed.

Viisakas Aare suudab vajadusel olla karm ja kindlakäeline. Lolli jutuga ei maksa tema juurde minna ? saadab uksest välja nii ülemuse kui ka alluva. Go Groupi juhiks valisime Aare seetõttu, et tal oli kogemus keeruliste struktuuride liitmisest. Aare oskab näha tervikut ja ühisosa ka väga mitmetahuliste majandusstruktuuride puhul. Just see on Go Groupi praegune arengufaas.

Hetkel kuum