Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Müüja ei pruugi garantiitingimusi avada
Tähele tuleb panna ka seda, et erinevate arvutitootjate garantiitingimused on erinevad. Nagu ka muu kodu- ja kontoritehnika puhul, ei pea brändiarvuti katkiminemise puhul pöörduma selle remontimiseks müüja poole. Igal tootjal on oma esindus ning teeninduskeskused. Kõige adekvaatsemat infot teeninduskeskuste kohta on võimalik saada tootja kodulehelt.
Enamasti on arvutitel kas ühe- või kolmeaastane garantii. Sageli on seda aega võimalik pikendada, isegi kuni viie aastani. Siinkohal tuleb aga tähele panna, et aeg, mil lisagarantiid saab juurde osta, võib olla piiritletud. Näiteks Eesti firma ML Arvutid müüb lisagarantiid ainult ühe kuu jooksul alates arvutiostust, samas aga on Hewlett-Packardi arvutitele võimalik lisagarantiid osta kogu standardgarantii kehtivuse ajal.
Mõned tootjad pakuvad ka võimalust osta lisagarantiid ajal, mil standardgarantii on juba läbi saanud (näiteks sama HP).
Arvutitootja garantii kehtib riistvarale. Tarkvaralised häired ja arvutiviiruste tekitatud kahju arvutitootja pakutava garantii alla ei kuulu. Tarkvaravigade puhul ning ka näiteks kõvaketta vahetuse korral ? kui vanalt kõvakettalt pole enam võimalik andmeid kätte saada ? on enamasti võimalik taastada seadmes ostuhetkel olnud tarkvara. Selleks tuleb kasutada arvutiga kaasas olnud taastamise andmekandjaid. Muud tarkvaratööd on üldjuhul tasulised.
Vahel võib juhtuda, et konfiguratsioonimuudatused võivad garantii kehtetuks muuta. Enne arvutile uute lisaseadmete külgepanemist on soovitav tootjalt uurida, kas garantii jääb sel juhul kehtima või mitte.
Arvestada tuleb ka sellega, et ühilduvuse probleemid ei lähe garantii alla. Ja igal juhul kaotab kehtivuse sellise seadme garantii, mille rikked on tingitud seadme ilmsest mitteotstarbekast kasutamisest või selliste füüsiliste välismõjurite toimest, mis ei vasta seadmega kaasas olevas dokumentatsioonis kirjeldatud säilitus- ja töötingimustele.
Riistvara standardgarantii kehtib üldjuhul kõikidele Euroopast ostetud arvutitele. Ameerikast ja Aasiast toodud mudelitega võib siiski probleeme tekkida, neile ei pruugi alati ülemaailmset garantiid olla. Ja nagu ka kõige muu puhul, võib see reegel olla erinevatel tootjatel erinev.
Garantiiteenuse saamiseks tuleb olenevalt tootjast teada oma arvuti seerianumbrit ning vahel ka mudeli numbrit ehk tootekoodi. Enamasti asuvad need arvuti korpusel suhteliselt nähtavas kohas, et vajadusel oleks võimalik need tuvastada. Abi numbrite leidmiseks saab hoolduskeskusest ja kindlasti ka tootja enda kodulehelt.
Oluline on tähele panna, et seerianumber oleks olemas ka toote ostuarvel, sest üldjuhul kehtib toodete tehasegarantii alates tootmiskuupäevast.
Üldjuhul kehtib toodete tehasegarantii tootmiskuupäevast. Ostuarve alusel kehtib müügigarantii, aga ainult sellisel juhul, kui ostuarvel on olemas arvuti seerianumber ning mudeli number (tootekood).
Mõned arvutitootjad nõuavad garantii teostamiseks ka originaalpakendi olemasolu. Osa tootjaid nõuab garantiiteenuste osutamiseks garantii aktiveerimist, tavaliselt käib see tootja kodulehe kaudu. Näiteks HP puhul tuleb registreerida ostetud lisagarantii HP Care Pack. Desknote ja ML Arvutid tahavad garantii registreerimist nende oma kodulehe kaudu.
Oluline on teada, et tootja ei võta vastutust arvutis olnud andmete kadumise eest ning varukoopiate olemasolu eest tuleb hoolitseda kliendil. Loomulikult üritab teeninduskeskus võimaluse korral arvutis olnud vajalikud andmed taastada, kuid sageli ei ole see enam võimalik (näiteks kõvaketta rikkiminekul).
Samas tuleb arvestada ka sellega, et enamasti on kadunud andmete taastamine tasuline töö, kuna tootja ei ole seda oma garantiiteenustes ette näinud.
Ka asendusseadme saamine remondi ajaks ei ole tavaliselt garantii tingimustes sees ning sellist teenust osutavad teeninduskeskused vastavalt nende võimalustele tasulise teenusena.
Kokkuvõtteks võib öelda, et arvutite remont on aeganõudev tegevus. Kuna ühe arvutitootja erinevate mudelite arv on suur, pole hoolduskeskusel mõtet hoida kõiki vajalikke varuosi kohapeal. Varuosa tellimine võtab aega, seega tuleks arvestada vähemalt kahe-kolmepäevase, sageli ka pikema remondiajaga.
Kui arvuti on igapäevatöös vältimatult vajalik, tuleks sellele mõelda juba eelnevalt ning kindlustada, et arvuti rikkimineku korral ei jääks töö tegemata. Võimalusi selleks on erinevaid, alates lisagarantii ostmisest, mille olemasolul võidakse seade remontida ära samal päeval, kuni lepinguteni IT-teenuseid pakkuvate firmadega, kes hoolitsevad selle eest, et oleks olemas asendusseadmed või et remont saaks tehtud võimalikult kiiresti.
Autor: Külli Espe