Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Galvex hädas pankrotti ihkava võlausaldajaga
Euroopa suurima galvaniseerimistehase peale ihub spekulatsioonide kohaselt hammast Venemaa suurim terasetootja Severstal, kes on ka varem Eestis ettevõtteid omandanud, põhiliselt transiidisektoris.
Ameeriklaste ligi 4 miljardi kroonine investeering Galvexisse on tänaseks kuivanud sedavõrd kokku, et Galvexi varad ja kohustused võib omandada vaid pisut üle 2 miljardi kroonise investeeringuga. New Yorgi kohtult taotletava pankrotikaitse kohaselt on just sellises summas tehtud anonüümne pakkumine Galvexi varade ja kohustuste omandadmiseks. Pakkumise taga on "hästi kapitaliseeritud Venemaa ettevõte".
Galvex sattus pärast hiilgavat algust kiiresti raskustesse pärast seda, kui 2004. aasta kiirest terase hinna tõusust sai 2005. aasta alguses kiire kukkumine. Galvexi 2004. aastal kallilt ostetud terasele ei olnud enam ostjat ning ettevõttel tekkis usalduskriis pankadega.
Esimesena tuli võlatagastusnõudega välja Hypo Vereinsbank, kes andis Galvexile neli päeva, et kustutada 2,5 miljardi kroonine võlg. Võla kustutamata jätmisel ähvardas pank tehase likvideerida.
Galvexi omanik Daniel Bain kiirustas aga riskikapitalistidelt abi saama ning neli päeva hiljem oligi saadud nõusolek Silver Point Capitalilt (SPC), kes oli nõus reinvesteerima ning üle võtma Hypo Vereinsbanki laenud. Galvex tundus olevat päästetud.
SPC puhul on tegemist ettevõttega, kes otsib kiiret tulu pankrotimaigulistest ettevõtetest. Kohe alustas Galvexi saboteerimist ka SPC, kes nõudis nõukogu väljavahetamist ning alustas juhtivtöötajate vallandamist ilma juhatuse ja nõukogu teadmata.
SPC soovis samuti kiiresti oma laene tagasi ning viis asja jaanuari keskel kohtusse pankrotihagi Galvexi vastu. Hetkel on Galvex vastusammuna taotlenud pankrotikaitset, et saada maksepikendust ning kaitset ettevõtte likvideerimise vastu. Emafirma vastu esitatud nõuded ei häiri Eestis asuva tehase tööd.
Galvex Eesti juhatuse esimehe Kalev Klaari sõnul jätkab Eestis tehas tootmist nagu ikka ning Ameerikas toimuvat nemad kommenteerida ei saa ega oska. "Tehase töö jätkub nagu tavaliselt, midagi juhtunud ei ole. Kaup liigub, tarnijad samuti. Eesti tootmisele Ühendriikides toimuv mõju ei avalda," lisas Klaar.
Majandus- ja kommunikatsiooniministri nõunik Heido Vitsur ütles Galvexi võimaliku ülemineku kohta Vene kapitali kätte, et Severstal suudaks Galvexi tööd juhtida ja korraldada efektiivsemalt kui keegi teine, sest tänases maailmas on vertikaalselt integreeritud firmad teistest edukamad.
Vitsur lisas, et on loomulik, et nüüd, kus Venemaal hästi läheb ja usaldus Venemaa majanduse vastu on suurenenud, tegutsevad seni suhteliselt tagasihoidlikku renomeed omanud Venemaa ettevõtted tunduvalt avalikumalt kui varem.
"Seda nähtust tuleb pigem tervitada kui karta, sest legaalne, oma õige nime all töötav kapital on alati enam teretulnud kui end varjunime alla maskeerinud kapital," ütles Vitsur.
Eelmise aasta majandustulemusi Galvex ei avalikusta enne käesoleva aasta esimese kvartali lõppu, kui saab valmis ettevõtte audit.
Silver Point Capital on Ühendriikide riskikapitalifond, mis on spetsialiseerunud krediidianalüüsile ning krediidiinvesteeringutele, enamasti keskmise või suure riskiastmega ettevõtetesse ning pankrotivarasse, mille kasumilikkus on suurem.
SPC loodi aastal 2002 ning tänaseks majandab ettevõte vara, mille koguväärtus on 4 miljardit dollarit. Ettevõte annab USAs ja Suurbritannias tööd 100 inimesele.
SPC on tuntud ettevõtete vaenulike ülevõtmiste poolest. Pankrotiohus ettevõtetesse tehakse investeeringuid ning seejärel nõutakse neilt kiiresti võlgade kustutamist. Kui raha ei laeku, asub SPC ettevõtet likvideerima.
2004. aastal võttis SPC üle Galvexi laenud Hypo Vereinsbankilt.
Galvaniseerimine on terase või raua katmine õhukese tsingikihiga, et tagada materjali äärmiselt tugev vastupidavus korrosioonile ning oksüdeerimisele. Toodetakse peamiselt tsingitud lehtterast. Toorainet kasutavad põhiliselt autotööstused ning ehitusettevõtted.