Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    1,2% vol õlu - võimatu ettevõtmine

    Hiljuti tekitas avalikkuses pahameelt põllumajandusministeeriumi kava muuta alkoholiseadust. Uuenduse sisu on lühidalt selles, et alkohoolseks joogiks hakatakse pidama kõiki joogitooteid, mille etanoolisisaldus on üle 1,2 mahuprotsendi. Alkoholiseaduse muutmise eelnõu kohaselt jäetaks välja praegu õlle suhtes kehtiv erisus, mille järgi käsitletakse õlut alkohoolse joogina alates 0,5 mahuprotsendist.
    Uudis levis kulutulena ning riigivõimule lisaks said kriitika osaliseks ka Eesti õlletootjad, keda hakati kahtlustama salaplaanis rakendada seadusemuudatus 1,2%-lise õlletootmise heaks.
    Kahjuks ei küsinud keegi õlletootjatelt, millised võimalused seadusemuudatus neile annab. Vastus on väga lihtne: 1,2%-lise alkoholisisaldusega õlut pole võimalik toota. Eestis pole õlletootjatel tehnoloogiat, mis võimaldaks villida kuni 1,2kanguse alkoholisisaldusega heledat või tumedat jooki, mida saaks nimetada õlleks. Isegi kui keegi ostaks sellise tehnoloogia, osutuks see sedavõrd kalliks, et muudaks joogi tootmise mõttetuks. Õllekultuuris peetakse heaks õlleks klassikalist märjukest, mille alkoholisisaldus jääb 4,5 mahuprotsendi juurde.
    Miks on aga Eestile vaja seadusemuudatust, milles ei peitu isegi uut võimalust mõnele tootmisharule ja mille positiivne mõju kohalikule alkoholitarbimisele jääb ebaselgeks? Tegemist on eurodirektiiviga, mille eesmärgiks on ühtlustada alkohoolseteks jookideks peetava etanoolisisalduse mahuprotsendi määr, mis algab ELi riikides alates 1,2 mahuprotsendist.
    Täna ei saa välistada, et meil müüdavad välismaised alkoholivabad õlled on kangemad kui 0,5 mahuprotsenti - nagu euroliidu normid lubavad - mis sest, et Eesti tootjad mängivad teiste reeglite järgi. ELi riikides ei pruugi alkoholiks peetavate jookide etanoolisisaldus alata 1,2-st mahuprotsendist, näiteks Soomes on sama protsent 2,8.
    Eestis pole aga küsimus õlle alkoholisisalduse protsendi formaalses muutmises 0,7 mahuprotsendi võrra, vaid hoopis selles, millises suunas areneb kohalik õllekultuur. Alkoholitarbimine on igas riigis osa sotsiaalsest suhtlemisest, mida mõjutavad väärtused ning kombed. Nendes Eesti peredes, kus on pruulitud pühadeks koduõlut või lubatud noorematel saunaskäigul õllevahtu maitsta, ei aeta näpuga õllekanguse järge, sest õllejoomine ei tähenda ebaadekvaatset käitumist.
    Alkoholi-kultuurituse probleem peitub viimase kümnendi liberaalses alkoholipoliitikas, mis on toiminud põhimõttel "kõik, mis pole keelatud, on lubatud". See on viinud Eesti piltlikult öeldes mäluauku, millest väljatulekul selgub, et kultuursed tõekspidamised on meelest läinud. See on peamine põhjus, miks Eesti Õlleliitu kuuluvad tootjad on asunud tegutsema kultuurse õlletarbimise väärtustamise nimel.
    Eelmisel suvel kirjutasid Eesti õlletootjad alla eetikakoodeksile, mis on eneseregulatsiooni põhimõtete kogu. Tegemist on Eestis esmakordse initsiatiiviga, kus tootjad reguleerivad õlle kui lahja alkohoolse joogi reklaami, väljapaneku, sponsoreerimise jm küsimused. Kange õlle reklaami keelamine õlletootjate enda initsiatiivil on mõjunud tulemuslikumalt kui riigipoolsed tegevused - vähem kui aastaga on kange õlle osakaal tarbimises kahanenud 40%-lt 30%-ni.
    Kuna uuringud näitavad, et Eesti õpilastest on ligi kolmandik ennast juba vähemalt 20 korral purju joonud, võtsid Eesti suuremad õlletootjad kevadel vastu ka otsuse teha oma kuludega alaealiste joomist hukka mõistev reklaamikampaania.
    Autor: Jüri Kert
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Taristufirma müüs osa ärist soomlastele
Taristuettevõte KMG OÜ müüs osa oma markeeringuüksuse Soome Hot Mix Group Oy-le kuuluvale Hot Est OÜ-le.
Taristuettevõte KMG OÜ müüs osa oma markeeringuüksuse Soome Hot Mix Group Oy-le kuuluvale Hot Est OÜ-le.