Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Läti laeva elu kuus miljoni võrra odavam

    Äripäeva juhtkirjas "Savisaar tahab soodustust Pandile ja Hanschmidtile" laevanduse maksusoodustustest rääkides läksid faktid taas segi. Kõigepealt pole tegu ainult kahe nimetatud isikuga, vaid firma 10 000 aktsiaomanikuga.
    Rääkides laevandusele kavandatavatest maksusoodustustest, teab majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, et meie laevaomanikud tegutsevad rahvusvahelises konkurentsis. See on konkurents tööjõu, pikaajaliste investeeringute ja klientide pärast keskkonnas, kus Soome, Rootsi, Leedu ja Läti on otsustanud laevanduses maksusoodustuste kasuks ja Eesti riik veel mitte.
    Soodustusi tehakse vastavalt ELi direktiividele. Neid rakendades hoiab näiteks keskmise suurusega kaubalaev Läti lipu all Eesti laevast kuus umbes miljon krooni rohkem kulusid kokku. Ka AS Tallink Grupp ei vea ainult reisijaid. Paar nädalat tagasi lõppes jõudemonstratsioon, mille korraldasid Eesti firma Superfast laevade vastu Soome meremeeste ametiühingud. Ei aidanud streiki keelav kohtuotsus ega avalikkuse surve. 2008. aasta lõpuks tõusevad Superfastide meeskonnaliikmete palgad Soome meremeeste tasemele.
    Superfasti näide on pretsedenti loov ja ohtlik. 2008. aasta lõpuks pole Tallinkil enam majanduslikku põhjendust jätkata eestlastest meeskondadega ja meie lipu all. Viies Superfasti laevad Soome lipu alla, laieneb meremeestele arvestatav maksusoodustus, mida Eesti lipu all seilates pole. Kas Äripäev kutsub siis laevafirma juhtkonda üles tegema aktsionäridele kahjulikku otsust ja hoidma laeva Eesti lipu all?
    Tallink ja Eesti laevandus pole sama asi. Praegu kuulub Laevaomanike Liitu 15 firmat. Kahjuks on Eesti lipu alla jäänud vaid vanad ja väikesed kaubalaevad, mis ei suuda rahvusvahelises konkurentsis püsida. Kõik uuemad ja suuremad laevad on lahkunud lippude alla, kus on väiksemad maksud, leebemad nõuded ja vähem bürokraatiat. Meremehed, kes Eestis tööd ei leia, lähevad võõrsile. Eesti riigil aga jääb maksudena saamata sadu miljoneid kroone aastas.
    Mõne aasta pärast on Eesti lipu all sõitvatel laevadel tööjõukulud tööjõumaksude tõttu suuremad kui näiteks Soomes või Rootsis. Täna on küll Soome ja Rootsi meremeeste palgatase Eestist kõrgem, kuid pelgalt palganumbreid võrreldes loome eksliku pildi.
    Kui palkade võrdluses arvestada ka Soome ja Rootsi riiklike soodustustega, pole vahe enam kuigi suur. Eesti tööjõupuuduse ja kasvavate palkade tingimustes kaotame kõik oma eelised kiiremini, kui oodata oskame. On veidi häiriv lugeda kommentaare, mida esitatakse absoluutse tõe pähe. Näiteks tõdetakse juhtkirjas, et "toetused pole suutnud ära hoida lipuvahetust - Silja Line polnud ammu registreeritud Soomes".
    Leht ajab laevade ja laevapere asukohamaa sassi omanikfirma juriidilise aadressiga. Kui aga algandmed on valed, ei saa ka järeldused õiged olla.
    Õelust võib mõista, sest vaatamata ajalehe juba ligi kümme aastat esitatavatele ebatäpsustele ei ole laevandust siiski õnnestunud hävitada ja ka majandusminister Edgar Savisaar tundub hea poliitilise tervise juures olevat. Ei maksa olla nii järjekindlalt pahatahtlik ettevõtete suhtes, mille üle oleks põhjust rahvuslikku uhkust tunda.
    Autor: Jaan Kalmus
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Reedel tehti kõige enam tehinguid Tallinna börsil
Balti börsil tehti reedel kokku 3198 tehingut kogukäibega 1 258 397 eurot. Kuue kuu koondindeks lõpetas päeva 2,58protsendilise plussiga.
Balti börsil tehti reedel kokku 3198 tehingut kogukäibega 1 258 397 eurot. Kuue kuu koondindeks lõpetas päeva 2,58protsendilise plussiga.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.