Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Igale tootele leidub sobiv müüja
Kutsesobivuse psühholoogiat arvestades võib öelda, et vaid 10% inimestest ei sobi müügitöö, kuna neil puudub selleks vajaminev emotsionaalne ja sotsiaalne intelligentsus.
Selline inimene on müüjana tõeline katastroof nii firmale kui ka klientidele.
Mida varem sellest aru saadakse ning see inimene hakkab tegelema valdkonnaga, mis ei ole seotud müümisega, seda parem kõigile.
80% inimestel on potentsiaali saada heaks müügiinimeseks, kui neil on soovi ennast täiendada ja praktikas kogemusi lihvida.
Tänu koolitustele ja isiklikule huvile müügi vallas võivad neist saada suurepärased müüjad, kellel on head müügitulemused ning kellega kliendid on igati rahul.
Vaid 10% inimeste kohta võib öelda, et nad on sündinud müügiinimesed, kes suudavad eskimole lund müüa nii, et ostja on pärast ostu sooritamist rahul ja õnnelik.
Järelikult, selleks et saada heaks müügiinimeseks, tuleb iseennast ja oma kutsesobivust tunda ning omandada vajalikud teoreetilised teadmised ning praktilised oskused.
Sellisele inimesele on omane töö ära teha, tõsi, tihti teiste tundeid ja meeleolusid arvestamata. Praktiline tüüp hindab tulemust rohkem kui selleni viivat protsessi. Müügiinimesena on ta aktiivne ja tulemuslik, talle sobib müüa konkreetset kaupa. N-ö õhumüümine tal hästi ei edene, kuna seda pole võimalik näha ega katsuda. Ta ei ole kuigi sõnaosav diplomaat ega suuda musta valgeks rääkida. Praktiline tüüp reageerib ruttu muutunud turusituatsioonis ja suudab ise teha konstruktiivseid ettepanekuid töö tõhustamiseks ja on hea kohanemisvõimega. Klientidega suhtlemisel on ta asjalik ning kui olukord nõuab, lööb ka ise tööle käed külge. Ta on kõigi asjalike klientide lemmik.
Sellele tüübile sobivad müügivaldkonnad, mis eeldavad müüjalt suuremat suhtlemist kliendiga. Tänu oma sõnaosavusele suudab ta veenda klienti nii kauba vajalikkuses kui ka headuses. Talle sobib vestelda kliendiga individuaalselt ning tema jaoks pole oluline, kui kaupa pole reaalselt ette näidata. Näiteks saab seda tüüpi inimene suurepäraseid müügitulemusi müües elukindlustust või varsti valmivat hoonet. Tänu väljendusrikkale suhtlemisoskusele suudab ta saada kliendiga hea kontakti ning esitada sobivaid fakte sobivas situatsioonis. Sellise müügiinimese miinus on see, et ta võib kliendi suisa surnuks rääkida ning klient tajub seda liigse müügisurvena.
Loovus, mängulisus ja teatraalsus on selle tüübi tunnusmärk. Tänu oma sarmikusele ja rõõmsale suhtlemisele on ta armastatud müügimees. Oma loovusega suudab ta lahendada keerulisi müügiolukordi. Eriti hinnatud müügiinimene on see tüüp meelelahutusäris. Kahjuks võtab artistlik tüüp klientide negatiivset suhtumist liiga isiklikult, kuna ta teeb kõike südamega.
Liigne hingestatus ei tule müügiprotsessile kasuks, seetõttu pole see tüüp müügitöös kuigi edukas. Ta küll mõistab inimesi ja suudab nendega suhelda, kuid hingelisel tüübil jääb vajaka positiivsest aktiivsusest, mida müügitöös vaja läheb. Emotsionaalsele tüübile on kasulik, kui ta leiab mõne teise eriala, kus ennast ja oma andeid rakendada.
Ta on ideaalne müüja valdkonnas, kus tuleb järgida reegleid ja juhiseid. Meditsiinis on ta tulemuslik, kuna suudab olla täpne, järgib ettekirjutatud reegleid ja oskab neid klientidele edastada. Samuti on ta suurepärane tehnikakaupade müüa, kuna oma asjaliku suhtlemisega saavutab ta klientidega hea kontakti. Kaupadega, mis eeldavad loomingulist lähenemist ja paindlikkust, võib ta aga hätta jääda, kuna temas pole mängulisust.
Talle sobib tegelemine nii inimeste kui ka müügiga, kuid ta keskendub pigem müügiprotsessile kui tulemusele. Ta ei söanda kaupa pähe määrida, kuna arvestab liialt kliendi vajadustega. Ta naudib inimestega suhtlemist ning sotsiaalne intelligentsus on talle kaasa sündinud. Kliendid tunnevad ennast temaga koduselt ning usaldus kujuneb kergesti. Samuti suudab sotsiaalne tüüp suhelda paljude klientidega korraga ning ta aimab õhust, millist suhtlemist tema kliendid ootavad. Tänu heale suhtlemisoskusele sobib müüjaks paljudesse valdkondadesse.
Müügitöö eeldab inimeste tundmist ja nendega suhtlemist, mida sellel tüübil napib. Selle tüübi tugevateks külgedeks pole teiste inimestega kontakti loomine ja hoidmine, seetõttu on kõigile pooltele parem, kui ta ei tööta müügitöö valdkonnas. Kui see tüüp juhuse tõttu müügitööle satub, on vaid aja küsimus, kunas ta sealt lahkub.
Autor: Anneli Salk