Lennujuhi amet kirju kui radaripilt

Teele Üprus 09. november 2007, 00:00

Külma ilma trotsides jõudsin edukalt Pärnust Tallinna, et kohtuda oma varjutatava, Lennuliiklusteeninduse ASi lennujuhtimise osakonna juhataja Üllar Salumäega.

Ettekujutus, et keskuses toimub tihe sagimine, on hulk suuri aknaid ja metsikult radareid, osutus ekslikuks. Alustasime tööpäeva ringkäiguga, mille käigus tutvustas Üllar Salumäe mulle väga täpselt lennujuhi ametit.

Kõigepealt viis ta mind saali, kus töötab kaks ekipaaži, millest üks tegeleb Tallinnalähedaste lendude, teine kogu Eesti piirkonnaga. Lisaks oli nurgake ka kaitsejõududel, kes annavad häirekella, kui mõni võõras lennuk, näiteks Vene hävitaja, meie õhuruumi sisse peaks kiikama.

Saali keskel asuva laua taga istub vahetuse ülem, kes reeglina on kogenum lennujuht ja vaatab, et kõik kontrolli all oleks. Lennujuht töötab järjest poolteist tundi, sellele järgneb pooletunnine paus. Tipptundidel tehakse tööd tund aega ja puhatakse 40 minutit. Ettekujutatud saginast pole halli haisugi.

Varjutatav kasutas üht vaba radarit, et tutvustada mulle selle tööpõhimõtteid. Lisaks üsna keerulistele lühenditele ja väga tihedale joonterägastikule radaril kuulub lennujuhi lauale veel kaks ekraani ja telefonid - üks neist selline, kust saab ühe nupuvajutusega näiteks Riiga helistada. Loomulikult ei puudu ka klaviatuur, mikrofon, kõrvaklapid ja märkmepaber.

Edasi liikudes sattusime Euroopa kaardi ette. Vestluse käigus selgus, et tihedaim lennuliiklus käib Šveitsi, Prantsusmaa ja Saksamaa kohal. Eestis on sellised piirkonnad Saaremaa ja Loode-Eesti.

Seejärel seadsime sammud põnevaimasse kohta, torni. Oli sealt alles vaade! Minu suureks üllatuseks istusid seal vaid kaks meesterahvast, üks neist lennujuht ja teine tema assistent.

Tegemist oli kolmanda ekipaažiga, mis tegeleb Tallinna lennujaamast tõusvate ja sinna maanduvate lendude korraldamisega. Meil õnnestus näha kahte maandumist ja ühte tõusu.

Kuna lennujaamas toimuvad hetkel rekonstrueerimistööd, siis on raja koormus piiratud, sest maanduv lennuk peab seismajäämise järel mööda rada tagasi sõitma, hoides seega teed hõivatuna.

Kabinetti tagasi jõudes otsustasime Salumäega konkreetsemalt tema tööst rääkida. Lennujuhtimise osakonna juhi peamised ülesanded on töögraafikute koostamine, lennujuhtide probleemide lahendamine ning koolituste korraldamine.

Juhataja ametisse asus ta eelmisel aastal, mil ta enda sõnade järgi tehti talle ettepanek, millest tal naljatledes ei lubatud keelduda. Sisimas sooviks ta siiski lennujuhina jätkata, proovides praegugi nädalas ühe vahetuse enda õlule võtta.

Lennujuhi ameti valik oli Üllar Salumäe puhul üsna naljakas. Peale keskkooli tundis ta vajadust millegi laheda järele, sai sõbra nõusse ja proovis Lennukolledžisse sisse saada. Kui nad nägid katsetel ülikondades kaaslasi, siis arvasid tol ajal pikajuukselised poisid, et neil küll lootust pole, kuid nüüd on mõlemad lennujuhtimiskeskuses tööl ning sellega väga rahul.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    06. December 2011, 19:34
    Otsi:

    Ava täpsem otsing