Vanametalli taaskasutamine on rauamaagi kaevandamisega võrreldes energiasäästlikum ja loodussõbralikum.
Viis aastat tagasi oli vanametalli ja maagi kasutamise suhe 50 : 50 protsenti. Tänaseks on vanametalli osakaal tõenäoliselt kasvanud. Seda mitmel põhjusel.
Rauamaagi hind on kasvavas trendis ja maagi kaevandamine on vanametalli taaskasutusprotsessiga võrreldes tunduvalt energiamahukam. Näiteks alumiiniumi taaskasutusel on tootmisprotsessi energiakulu maagi tootmise protsessiga võrreldes kuni 95% väiksem. Samuti on rauamaagi kaevandamine keskkonna jaoks kurnavam ja tootmisprotsess tekitab rohkem reostusohtu.
Teatavasti sisaldub maa seest kaevandatud ühes tonnis rauamaagis terasetööstuste jaoks sobivat rauda vaid ca kolmandik ja kuigi ümbertöödeldud vanametalli kvaliteet pole üks ühele sama mis kaevandatud rauamaagil, võib ikkagi väita, et ühe tonni vanametalli taaskasutamisel hoiame ära umbes kolme tonni maagi kaevandamise.
Vanametalli kaubanduse keskpunkt on liikumas USAst ja Lääne-Euroopast ida suunas Kagu-Aasia maadesse. Vanametalli ekspordi liider on endiselt USA, talle järgneb Venemaa. Kuigi Venemaa eksport on sisemaisest terasetoodangu laienemisest ja nõudluse kasvust tulenevalt langenud.
Viimase seitsme aasta jooksul on maailma terasetoodang pidevalt kasvanud, ületades eelmisel aastal esmakordselt 100 miljoni tonni piiri ühes kuus. 2007. aasta lõpuks ennustatakse terase tarbimise suurenemist 65 miljoni tonni võrra ja 2008. aastal nähakse ette omakorda 70 miljoni tonni suurust tõusu. Üleüldist vanametalli vajadust hinnatakse 326 miljoni tonnini aastas. Pikemas perspektiivis ennustavad spetsialistid vanametalli vajaduse jätkuvat kasvu, mis tähendab, et vanametalli hinnad ei tohiks langeda.
Kuigi toodang on aasta-aastalt kasvanud, jäi rahvusvaheline vanametalli kaubandus eelmisel aastal varasemate aastatega võrreldes tagasihoidlikumaks, peamine põhjus Venemaa ekspordi vähenemine ja Hiina impordi pidurdumine.
Euroopa vanametall liigub peamiselt Vahemere idapoolsetesse maadesse, eriti Türki ja Egiptusesse. Trend on selles suunas, et need riigid, kus terasetoodang kasvab, ei suuda ise piisavalt vanametalli koguda, ja need riigid, kus terase tootmine on kulukas ja ei kasva, on vanametalli kogumisel liidripositsioonil. See tähendab, et vanametalli tuleb transportida üha kaugemale ja kaugemale.
Ehk kõige tuntum Kuusakoski metalliveok on nn vanarauatakso, kus on spetsiaalne tõstuk metallihaaratsiga, mille nool ulatub veokist viie meetri kaugusele.
Vanarauatakso on mõeldud eelkõige eraisikuile, kellel puudub kas võimalus või aeg oma vanametall ise teenindusplatsile vedada.
Metalliveokeid kasutab firma vanametalli transportimiseks kliendi juurest kogumispunktidesse. Seal jäätmed sorteeritakse, sorteeritud materjal veetakse laoplatsidele, kus komplekteeritakse merekonteinerid. Balti riikide sisese transpordi korraldamisel on majanduslikult kõige otstarbekam kasutada raudteetransporti.
Autor: Andres Riiberg
Seotud lood
Puhas töökeskkond tõstab inimeste motivatsiooni, mõjub hästi produktiivsusele ning jätab ka klientidele ning külalistele hea esmamulje. Tööruumides veedame väga suure osa oma ajast ning mitte keegi meist ei tunne end hästi ruumides, kus on üldine puhtuse tase madal.