Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kui janune on sinu traktor?
Traktoritootjad avaldavalt varmalt kütusekulu küll mootori stendikatsetel, kuid selle kohta, kui janune on traktor põllul (mootorile lisaks mõjutavad kütusekulu ka jõuülekanne, rehvid jm), on andmeid vähe.
Võimalik on seda teada saada võrdluskatsetega, kuid Eestis pole senini neid suudetud korraldada. Võib ju mingisuguse ülevaate saada ka nii, kui mõõdetakse tehtud töö pind ja uuesti paagi täitmiseks kuluv kütusekogus jagatakse pinnale. Sellise metoodika rakendamine aga kätkeb ohte, mis võivad anda eksitavaid tulemusi.
Nimelt on kütusepaagid väga sopilised ja ei anna täielikku ülevaadet, samuti mõjutavad väga erinevad kütusetemperatuurid selle voolavust. Ka haakemasinate erinev reguleerimine muudab võrdlusandmed ebausutavaks.
Traktorite kütusekulu võrdlemiseks korraldati võrdluskatsed kasutatavamate 140 hobujõu suuruse võimsusega traktoritega sõltumatus Scarleti Katseinstituudis Inglismaal.
Katsetel osalesid Claasi, John Deere'i, McCormicku, New Hollandi ja Valtra firma traktorid. Mootorite heitgaasid vastasid Tier 2 nõuetele. Katsetes osalenud traktorimargid on ka Eesti turul tuntud ja siinsete põllumeeste seas üsnagi hinnatud.
Traktoritel tuli künda üks hektar. Adrad olid kõigil ühtemoodi reguleeritud. Veojõu vajadus oli umbes kaks tonni ja varieerus +/- 0,2 t. Statsionaaris mõõdetud võimsusega võrreldes on põldkatse eelis see, et siin arvestatakse ka jõuülekande ja rehvidega.
Töötati täisgaasil ja vähendatud pööretel (eco-režiimil). Täisgaasil lülitati käike nii, et pöörded olid vahemikus 1850-2150 p/min. Traktori kiirus oli seejuures 6,8-7,6 km/h.
Vähendatud pööretel lülitati käike seni, kuni mootoril mõõdeti väiksem kütuse erikulu.
Katsetes osalenud traktoritest suurim võimsus, 71 kW, mõõdeti Claas Aresel ja väiksem, 59,8 kW, McCormickul. Katses osutusid vähem janusteks John Deere ja New Holland. Mõlema jõuallikaks oli moodne Common-Raiil mootor.
New Holland TS 135 A kütuseerikulu täisgaasil oli 0,389 l/kWh ja eco-režiimil 0,365 l/kWh.
John Deere 6820-l olid vastavad näitajad 0,380 ja 0,376 l/kWh. Hektari kündmisel täisgaasil kulus kõige vähem kütust John Deere'il ja McCormickul, eco-režiimil aga McCormickul ja New Hollandil.
Täisgaasil kündmisel näitasid suurimat tootlikkust Claas Aresi mudelid - 1,8 ha tunnis. Ülejäänute tootlikkus oli ligikaudu võrdne - 1,7 ha tunnis.
Autor: Ilmar Karjane