Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Transiidipoliitika: tõstan käed ja annan alla

    Eesti on pärast aprillisündmusi ja seejärel kaotatud transiiditonne Reformierakonna juhtimisel valge rätiku ringi visanud ja loobunud nii Vene kütusetransiidi tagasitoomisest kui ka hiinlaste konteineritransiidi kohalemeelitamisest.
    Reformierakond eesotsas peaminister Andrus Ansipiga ütlevad, et transiit oleks kadunud niigi. Arvan, et Eesti võitlus transiidi eest ei ole lootusetu ja loobumisega kaotab riik ühe perspektiivsema majandusharu.
    Kõikvõimsad Vene sadamad on ülepaisutatud müüt. Nii olemasolevatel kui ka ehitatavatel Venemaa sadamatel ei jätku võimsust, et teenindada kogu idanaabri import- ja eksportkaupa.
    Venemaa sadamatel ei jätkunud isegi nii palju võimsust, et sinna oleks mahtunud aprillisündmuste järel Tallinna Sadamalt ära võetud kaup. Mullu vähenesid Tallinna
    Sadama veomahud 2006. aastaga võrreldes 13%. Kuid mitte kõik see kaup ei liikunud Venemaa sadamatesse, vaid Lätti, kus sadamate mahtude kasv oli möödunud aastal 37%.
    Venemaa sadamate võimsus kasvab lähiaastatel, eelkõige, kui valmib Ust-Luga sadam. Ennustatakse, et uued Eesti transiidimahu vähenemised toimuvad 2009, kui Ust-Lugas valmib 8 miljoni tonni võimsusega masuuditerminal, ro-ro- ja konteinerterminal ning käiku võetakse multifunktsionaalne üldkaubaterminal.
    Kuid Euroopa, eelkõige Venemaa import Aasiast kasvab palju kiiremini. Läänemere sadamate konteinerveoste turg kasvab praegu 16% aastas. Prognoositakse, et viie aastaga kahekordistub Läänemere sadamaid läbivate konteinerite hulk. Sellest kasvust jätkub tööd nii Venemaa kui ka Soome ja Balti riikide sadamatele.
    Peaminister Andrus Ansip on soovitanud transiidi ihalejatel tõsiselt järele mõelda, kas transiitkaup on Eestisse ikka nii soovitav, kuna see ummistab meie teed ja piiripunktid. Tal on õigus.
    Teed ja piiripunktid lähevad tõepoolest umbe, kui ei investeerita infrastruktuuri. Juba aastaid on lahendamata piiriületuse korraldus Eesti-Vene piiril Narvas. Võib öelda, et Venemaad on meil raske sundida tõstma veoautode läbilaske kiirust piiripunktist.
    Kuid uue Narva silla ehitamine ja veoautodele vajaliku infrastruktuuriga ooteplatside rajamine on Eesti teha. Maanteede koormuse vähendamiseks peab arendama konteinerite transporti raudteel. Selleks on aga vaja Eesti Raudteel konteinerplatvorme, mille suur defitsiit ei lase Eesti Raudteel praegu kõigi soovijate konteinereid raudteel transportida.
    Samas polnud valitsuse hiljuti kinnitatud transpordi investeeringute kavas, milles pandi paika projektid Euroopa Liidult finantseerimise taotlemiseks, veel ühtegi transiidi läbilaskevõimet suurendavat projekti. Seega näib, et ummikute vähendamist transpordis ei ole tõepoolest suurt loota.
    Helgem moment koitis, kui Tallinna Sadama nõukogu kinnitas investeeringud uue konteinerterminali ehitamiseks. Luba anti siiski esialgu plaanitust väiksema terminali ehituseks ja pärast seda võttis peaminister veel kord rõhutada, et kogu transiidisektori tähtsus on ülehinnatud.
    Praegune Eesti transiidikaotus ei ole püsiv. Sarnase, Venemaa põlu alla sattumise elas mõned aastad tagasi üle
    Läti, kui oli oma kooliotsuste tõttu idanaabri silmis n-ö paha poiss. Ka siis suunati Venemaalt Läti sadamatesse liikunud transiit ümber ja keerati kinni Ventspilsi naftajuhe. Tõsi, naftajuhe on jäänud kinni siiani.
    Samas kasvasid Läti sadamate mahud eelmisel aastal 37%. Sarnast taastumist näitab juba ka Eesti transiit. Eesti Raudtee idapiirilt vastuvõetavate rongide arv on kuust kuusse taas kasvamas.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
ExxonMobile ja Chevroni tulud põrutavad allamäge
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.