Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tulemas on Apple'i järjekordne müügihitt
Täna õhtul peaks tehnoloogiafirma Apple asutaja ja juht Steve Jobs San Francsicos toimuval Apple'i arendajate konverentsi avakõnes tutvustama kolmanda põlvkonna ehk G3 mobiiltelefoni iPhone. Vähemalt on see üks põhjus, miks Apple'i aktsia hind, mis selle aasta esimese kolme kuuga kukkus 40 protsendi võrra 120 dollarini, on nüüdseks suurema osa kaotusest tagasi teinud ja rekordhinnani - 202,96 dollarit - on jäänud vaid mõni protsent.
Möödunud aastal vahetult pärast jaanipäeva müüki tulnud ning ka meil kultustelefoniks saanud iPhone oli juba enne olnud ajaloo jooksul enim kõneainet pakkunud tarbeese. Selle aasta märtsi lõpuks oli neid müüdud juba 5,5 miljonit. Apple'i juht Steve Jobs on aasta lõpuks seadnud eesmärgi müüa kümme miljonit iPhone'i. Eesmärgi saavutamiseks tuleb müüa järgnevatel kuudel 900 000 telefoni kuus.
Kolmanda põlve iPhone'iga, mis sobib ka andmesideks, hakkab Apple, mis seni on tegelnud peamiselt eraisikutele suunatud toodetega, liikuma ettevõtete suunas. Investeerimisfirma Piper Jaffray analüütik Gene Munster, kes on Apple aktsiat katvatest analüütikutest kõige optimistlikum, lausus mai alguses, et umbes kolmandik ajakirja Fortune 500 edetabelisse kuuluvatest ettevõtetest on pöördunud Apple'i poole sooviga katsetada iPhone'i firmadele suunatud programmi nn beeta varianti. See aga tähendab, et suurettevõtete (tegelikult gigantettevõtete) juhid hakkavad Kanada firma Research in Motion (RIM) toodetud nutitelefone nimega BlackBerry iPhone'i vastu välja vahetama (USAs on BlackBerry nii domineeriv, et on see on kujunenud nutitelefoni sünonüümiks). Seejärel võivad need ettevõtted liikuda tasapisi Maci arvutite suunas. Ajakiri BusinessWeek kirjutas, et möödunud aastal müüdi ettevõtetele personaalarvuteid 150 miljardi dollari väärtusest. Apple'i turuosa on sellest vaid 2,19 protsenti.
Pärast seda, kui Steve Jobs pärast 12 aastat kestnud vaheaega Apple'isse 1997. aastal naasis, sai ettevõtte tõeliseks hitiks 2001. aasta oktoobris turule toodud mp3-mängija iPod. Selle turuosa mp3-mängijate turul koos muusikapoe iTunesiga on USAs ning Suurbritannias ligi 80 protsenti ning Euroopas tugevalt üle poole. Praeguseks on ettevõte müünud üle 150 miljoni iPodi ning mõni kuu tagasi teatas Apple, et tõusis USA muusika jaeturul Wal-Mart järel teisele kohale.
iPodi suur edu on saamas ka Apple'i kirstunaelaks. Viimaste kvartalite müügitulemused viitavad sellele, et mp3-mängijate turg on samas küpseks ning suurt kasvu sealt enam ei tule. Investeerimispank Lehman Brothers usub, et sel aastal võib iPodi müük kahe protsendi võrra langeda.
Seega on mõistetav, miks analüütikud ja investorid jälgivad väga tähelepanelikult, mida uut Steve Jobs taolistel üritustel pakub. Jaanuari alguses toimunud MacWorldil, kus ta demonstreeris üliõhukest sülearvutit MacBook Air, kukkus aktsia hind sel päeval 5,6 ning järgneval veel 5,5 protsenti. Ootused on taolistel kaks korda aastas toimuvatel üritustel ülisuured ning eelnevatel ja järgnevatel üritustel liigub aktsia hind väga järsult. Kui kuuldu-nähtu vastab ootustele, aktsia rallib, kui mitte, siis prantsatab. 2007. aasta alguses, kui Jobs demonstreeris iPhone'i, kerkis Apple'i aktsia kahe nädalaga (nädal enne ja nädal pärast demonstratsiooni) 15,9%.
Muidugi pole välistatud, et uue põlvkonna telefoni asemel esitleb Jobs midagi muud. Mis siis saab, ei oska ilmselt mitte keegi öelda.
Muuseas, üha enam tuleb teateid, et Apple hakkab järsult turuosa tõstma ka personaalarvutite turul.
Analüüsikeskuse Forrester Research mõni nädal tagasi ilmunud raportis ennustavad analüütikud, et aastaks 2013 on Apple oma toodetega vallutanud kodudes kõik toad.
Uute toodetena pakuvad analüütikud välja seinale paigutatavad raamid, kus on kõrglahutusvõimega ekraanid ja kõlarid, kust saab vaadata pilte, filme ja kuulata muusikat. Analoogilisi tooteid jagub magamistuppa ja mujale. Tegelikult on kõik taolised tooted juba olemas, kuid Apple on kõige paremini võimeline looma kogu süsteemi üheks tervikuks.
Autor omab Apple'i aktsiaid.