Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Poed nuhivad mobiili kaudu
Mobiiltelefon, isegi kui see on lihtsalt taskus, annab iga paari minuti tagant välja signaale, mis võimaldavad kaupmeestel saada täpse ülevaate ostja käitumisest poes.
Nii saab teada, mis kell inimene kaubanduskeskusse saabus, millistes poodides ta käis, kaua ta seal aega viitis ning millist teekonda pidi ta keskuses liikus.
Otseselt isikuandmeid poed enda käsutusse ei saa, kuid surverühmad, kes tegelevad eraelu kaitsega, on mures, mis saab siis, kui info satub valedesse kätesse.
Seade jälgib mobiiltelefonist väljuvaid signaale ning telefoni asukoht määratakse kolme erineva vastuvõtja suhtes.
Maikuu seisuga oli see lahendus Suurbritannias kasutusel kahes ostukeskuses ning veel kolm lubasid rakendada süsteemi juunis, teatas The Timesi võrguväljaanne.
Ostukeskus saab tarbijate käitumise kohta kogutud infot kasutada oma huvides mitmel moel. Kui näiteks ilmneb, et keskuse sulgemise ajal kell 18 on majas veel kümme tuhat klienti, siis tasuks kaaluda pikemaid lahtiolekuaegu. Kui selgub, et enamus kliente, kes külastavad Gapi poodi, lähevad järgmisena Nexti, saab seda teadmist kasutada turundus- ja reklaamitegevuse korraldamisel.
Näiteks oli Suurbritannias Porstmouthis asuv kaubanduskeskus Gunwharf Quays üllatunud, kui suur osa nende klientidest on sakslased - vastuvõtja teeb nimelt kindlaks, millisest riigist on telefon pärit. Selle peale paigaldas keskus oma parkimismajja saksakeelsed juhised.
Telefon ei edasta andmeid kasutaja kohta. Samas on mobiiltelefonil nn IMEI-kood ehk identifitseerimisnumber, mis on igal telefoniaparaadil unikaalne. Kui IMEI-kood kõrvutada telefoniomaniku andmetega, võib kokku panna juba palju detailsema pildi tema isiku- ja tarbimisomadustest.
Samas saab IMEI-koodi ja telefoniomaniku andmed kokku panna vaid mobiilioperaator, poodide käsutuses selliseid andmeid siiski pole.
Kaubanduskeskustes kasutusele võetud n-ö jälgimisseadmed välja töötanud firma Path Intelligence väitel on tegu vaid abinõuga turundustegevuseks. Pole mingit võimalust panna kokku meie kogutud infot ja telefoniomaniku isikut, rõhutas firma.
Üks kauplus, mis Suurbritannias sellist süsteemi kasutab, ei soovinud seda siiski avalikustada, kartes tarbijate võimalikku ärritust.
Süsteemi rent maksab kuus 20 000 naelsterlingit ehk ligi 400 000 krooni. Ühe suure kaubanduskeskuse katmiseks on tarvis üles panna umbes 20 väikest vastuvõtjat.
Samasugust jälgimist saaks teha ka wifi või Bluetooth-signaalide põhjal, kuid mobiilisignaal on tugevam, seega on ala katmiseks vaja vähem vastuvõtjaid.
Mobiilpositsioneerimine pole iseenesest midagi uut, kuid seal on viga kuni kaks kilomeetrit. Firma Path Intelligence pakub oma jälgimissüsteemi eksimuseks mõne meetri.
Autor: Villu Päärt