Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hiina konteinerite proovipartii juba teel
Transiidikeskuse ASi juhatuse esimees Erik Laidvee nimetab teatmikku jõudmist suureks läbimurdeks.
"Oleme suhteid arendanud ja Hiinas käinud Eestit tutvustamas juba viis aastat, aga seni sellist läbimurret ei olnud. Seda teatmikku loeb enamik kaubasaatjaid ja selle põhjal teevad nad otsuseid. Enne nad ei teadnuki, et võimalus Eesti kaudu saata olemas on. Nüüd on neil sealt näha hinnad, ajad ja marsruudid," selgitas Laidvee.
Kuigi sõlmitud on vaid mittesiduvad eellepingud ja täpsemad kokkulepped tulevad paari kuu jooksul, kui Hiina delegatsioon on Eestit külastanud, on esimesed proovipartiid teel. Laidvee täpsustas, et jutt käib praegu vaid mõnest konteinerist.
"Kui kliendid jäävad rahule, võib loota, et kaubakäive kasvab aja jooksul tuhande konteinerini," lisas ta.
"Kahtlemata oleme huvitatud sellest, et kaup liiguks, ja mitte paari-kolme konteineri kaupa," ütles Laidvee. "Kuid see sõltub mitte üksnes kauba teenindamisest, hinnast ja veole kuluvast ajast, vaid ka Hiina kauba nõudlusest Vene turul," lisas ta.
"Esimesed konteinerid tulevad muidugi läbi Rotterdami või Hamburgi sadama, kuid selle asemel, et tavapärasel marsruudil Moskvasse läbida Kotka sadam, liiguvad nad läbi Muuga terminali," selgitas Laidvee, et eestlased üritavad muuta juba olemasolevat kaubateed. "Peame ka läbirääkimisi laevaliinidega, kes on huvitatud Muuga kaudu vedamisest."
Eesti eelis on raudteeühendus Moskvaga. "Siit läheb konteinerrong kahe päevaga Moskvasse. See on oluline lisakvaliteet ja kiirus," sõnas Laidvee.
Kotkast veetakse konteinereid edasi veoautodega, millel võib Moskvasse jõudmiseks kuluda kolm päeva kuni kolm nädalat, sõltuvalt sellest, kuidas piiril järjekord on.
"Kaubarong küll korraks peatub piiril, kuid tolliprotseduurid toimuvad Moskvas," selgitas Laidvee, et rongidel autodega sarnast kadalippu läbida ei tule. "See on suur trump, millega me Hiinas laineid lõime," lisas ta.
Laidvee sõnul on ka Muuga läbimine hinna poolest igati konkurentsivõimeline. Ka on Muugal võimsust, et rohkem konteinereid vastu võtta.
EASi esindaja Šanghais Valle Feldmann tõi välja, et eriti olulised on head suhted Venemaaga. "Kogu aeg uuritakse, et kuidas on läbisaamine suure naabriga. Seekord oli meiega kaasas ka Vene koostööpartner," avas ta eestlaste viimase visiidi edu saladuse.
Muuga CT konteineriterminal juhatuse esimees Sergei Artjomov teemat veel kommenteerida ei soovinud.