Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
USA tarbijakindlus on visa taastuma
Täna avalikustatud andmete kohaselt näitas USA juulikuu tarbijakindluse indeks ootamatut tõusu, mille taga olid eelkõige paranenud väljavaated järgneva kuue kuu tööturu olukorrale.
New Yorgis asuva uuringufirma Conference Boardi poolt arvutatav tarbijakindluse indeks tõusis juulis 59,5 punktile, mis on enam kui juuni 57,6-punktine tase. Bloombergi küsitletud majandusteadlased ennustasid juulikuu indeksi väärtuseks keskmiselt 56 punkti.
Samal ajal pole ülemääraseks optimismiks siiski põhjust. Kuigi tasapisi alanema hakanud kütusehinnad panevad USA tarbijaid aasta teises pooles tõenäoliselt julgemalt kulutama, on USA keskpanga juht Ben Bernanke Kongressi hoiatanud, et üle 9-protsendiline töötus on oluline takistus tarbimise taastumisel, kirjutab Bloomberg.
Kui majandus näitab stabiilset kasvutrendi, siis jääb tarbijakindluse näitaja tavaliselt 90 punkti piiresse. Viimase suurema majandusaktiivsuse tõusu ajal, mis lõppes 2007. aasta detsembris, oli indeksi keskmine väärtus 98.
Conference Boardi näitaja väärtus pole kooskõlas varem avalikustatud Thomson Reutersi ja Michigani Ülikooli tarbijate meeleolu mõõtva indeksiga, mis oli juulis kahe aasta madalaimal tasemel. Viimase väärtus sõltub rohkem finantsturgudest, samas kui Conference Boardi näitaja väärtus on tundlikum muutustele tööturu olukorras.
Tarbijakindluse indeksi tõusu taga olid Conference Boardi uuringu tulemused, mis näitasid, et küsitletute hulk, kes usuvad uute töökohtade arvu kasvu järgneva kuue kuu jooksul suurenes juuni 13,8 protsendilt juulis 16,7 protsendini. Nende arv, kes peavad oma sissetuleku tõusu järgneval kuuel kuul tõenäoliseks, suurenes 15,7 protsendini. Juunis uskus sama 14,1% küsitletutest. Samal ajal saavutas aasta kõrgeima taseme aga ka nende hulk, kes arvavad, et neid ootab ees sissetulekute vähenemine.
„Üleüldiselt on tarbijad kõhkleval seisukohal, aga osa muredest, mis eelmisel kuul tarbijaid vaevasid, on hakanud siiski taanduma,“ kommenteeris tulemusi Conference Boardi esindaja Lynn Franco.
Autor: Maarja-Liis Mitri