Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tööstus. Kommimeistritel pühade eel näpud magusad
Valge šokolaad, peal ingli või päkapiku pilt ning kiri pühadesoovidega nagu vanaaegsel postkaardil, või liköörised kirsid šokolaadimuna sees. Just niisuguseid magusaid emotsioone loovad käsitöömaiustuste meistrid ja tööd on neil palju just pühade eel.
Säärane nišimagusatööstus on meil viimastel aastatel laialt levima hakanud ja magusameistrite üleslugemiseks ei jagu enam ka kahe käe sõrmedest. Ka meie suurim kommitootja Kalev on juba aastakümneid muist oma toodangust käsitööna valmistanud. Kalevi käsitöökompvekkidest tuntuim ja auhinnatuim on Tuljak, mille sisu ja välimus on püsinud üle 40 aasta pea muutumatuna.
Originaalse jõulukingituse otsijal on aga lisaks suurtootjale võimalik valida ka väikeste firmade käsitöökraami, mida enamasti saab tellida internetist ja lasta endale postiga koju saata.
Üks selline on OÜ CandiGram, mille omanik on Heli Topp. Suur osa hakkaja naise varasemast tööelust on olnud seotud majandusega. Ta on kätt proovinud kaubandusvaldkonnas ettevõtjana, kaheksa aastat möödusid panganduses. Kolm aastat tagasi pani ta aluse pereettevõttele, mis valmistab käsitööšokolaade.
Ühendas personaalsuse ja praktilisuse. Idee pakkuda personaalseid šokolaadist kingitusi tuli neli aastat tagasi Küprosel, külaskäigul tütre juurde. “Seal jäi mulle silma Inglismaalt pärit komme teha personaalse sõnumiga armsaid kinke, mis meil kuigi levinud ei olnud,” rääkis Topp. “Nagu veeredes kasvav lumepall, hakkas ka minu idee nüansse koguma. Tasahilju arenes mõte, et kingitus võib olla küll väga personaalne, aga ta võiks samas ka omanikule marjaks ära kuluda, mitte riiulile tolmuma jääda.”
Topp rääkis, et spetsiaalne tootmispind ehitati välja oma kodus seni kasutult seisnud ruumides. “Selline kodune töökorraldus on paindlik ja annab võimaluse aega mõistlikult kasutada,” kinnitas ta.
Firma nimi CandyGram, mis tuleb sõnadest candy ehk maiustus ja gram ehk telegramm, räägib ettevõtte peamisest ärivaldkonnast – šokolaadigraafikast. Sisuliselt tähendab see valmistoodanguna šokolaade või pralineekompvekke, millele on spetsiaalse tehnoloogia abil kantud tekstid, sõnumid, mustrid, kujutised, pildid, fotod.
CandyGrami tooteid poodides ei näe, sest tahetakse pakkuda erilahendusi. Samuti muudaks see toote hinna üksjagu kallimaks. Siiski on väiksemaid müügikohti, kus CandyGrami maiustused on saadaval.
SA Tallinna Teletorn juhataja Liisa Täherand ütles, et otsib kogu aeg teletorni poodi omanäolisi uusi tooteid, mis pakuksid külastusele lisaväärtust. “CandyGramiga algas koostöö aasta tagasi, olin üsna kohe nõus koostööd alustama, sest tooted on omapärased ja kvaliteetsed,” kinnitas Täherand. “Sellisel ettevõttel on Eestis turgu, kuna nende toodete realiseerimisvõimalused on äärmiselt laialdased – alustades kingitusest kallimale kuni suveniirideni. Tegu pole masstoodanguga – inimene, kes šokolaadi ostab, soovib tõeliselt erilist suveniiri.,” märkis ta.
Müük käib põhiliselt kodulehe kaudu. OÜ Magusad Ampsud toodab samuti käsitöökomme. Firma kommimeister Piia Ilves iseloomustas oma ettevõtmist kui väiketootmist, kus ta valmistab ise kommid, pakendab ja teeb ka müügitööd. Laiendada ta firmat praegu ei plaani. Poodides ta oma toodangut ei müü, kogu kraam on nähtav ja tellitav kodulehelt.
“Ostjaskond on lai – eraisikud, ettevõtted. Praegu on tegemist rohkem kui küll, tulemas on ju jõuluaeg ja magus sobib alati kinkimiseks,” iseloomustas Ilves oma tööd. “Magusate Ampsude toodang on käsitöökommid – trühvlid, martsipanist ja valgest šokolaadist kommid, lisaks martsipanišokolaadid. Tootmiseks ei kasutata seadmeid, käsitöökomm olgu ikka käsitsi valmistatud,” selgitas Ilves.
Esimesed katsetused tegi ta 2008. aastal ja müük läks lahti 2009. aastal. Nüüd kirjeldab ta alguseaega sääraselt, et toona oli tal lihtsalt palju vaba aega ja sellega tuli midagi pihta hakata. Alguses sõpradele-tuttavatele, edasi juba ka müügiks.
“Eks väike konkurents on ikka ka, aga see hoiabki vaimu värske ega lase laisaks minna,” rääkis Piia Ilves. “Ma ei ole väga agar laatadel ja turgudel osaleja, välitingimustes ei saa kommidega olla, eriti suvel. Kardavad ju sooja ja päikest.”
Lühike säilivusaeg takistab eksporti. Omal ajal pagaritoodete tootmisega alustanud ASi Pihlaka müügijuht Tiina Põllu märkis, et šokolaadikommide tootmist alustas ettevõte 2004. aastal ja praeguseks on tootmises umbes 30 kommisorti. Tehakse ka šokolaadi- ja martsipanikujusid. Valmistamine käib käsitsi, mingeid seadmeid selleks ei kasutata.
“Tähtsaim tootegrupp on tordid ja šokolaadist tooted, needki käsitöö,” kirjeldas Põllu. “Toodangu säilimisaeg on suhteliselt lühike, kuna meie kindel põhimõte on toota säilitusaineteta. Takistuseks on see ekspordi arendamisel.”
Pihlaka kondiitritööstuse toodangust jääb enamik Eestisse, vähesel määral eksporditakse Soome.
Kommentaar
Maiustus võib kaaluda tsentneri
Tiina Põllu, ASi Pihlaka müügijuhtSuur osa on meie firmas eritellimusel valmistatavatel tortidel, mida on tavalistest ühetasapinnalistest tortidest uhkete pulmatortideni ja ka suurte, näiteks sada kilo kaaluvate tortideni. Kaks aastat on Pihlaka kondiitrid võitnud Eesti parima kondiitri iitli. 2013. aastal saime lisaks esikohale ka teise auhinnalise koha.Töötajaid on umbes 130. Pihlakal on Tallinnas kaks kohvikut, lisaks kauplus Õismäel. Rakveres on üks kohvik ja üks kauplus. Tootmine asub Rakveres kahes kohas, eraldi on kondiitritoodete tootmine ja kulinaariatsehh.
Teevad nii väikesed kui ka suured tootjad
Sirje Potisepp, Eesti Toiduainetööstuse Liidu juhatajaKäsitöökommide tootjate, näiteks kirjeldatud CandyGrami ettevõtlikkus on väga tervitatav – mitmekesisus ju rikastab. Heli Topp on avastanud magusamaailmas huvitava niši, mis täiendab olemasolevat magusatoodangut.Väikesed personaalsed üllatused lähevad alati südamesse ning kui selles vallas ollakse võimeline häid ideid mitte ainult välja mõtlema, vaid ka teostama, siis saab see olla kindlasti edukas ettevõtmine.Ent sarnaseid nišitooteid võib kohata ka suurtööstuste toodangu seas. Näiteks maalivad kunstnikud Kalevi šokolaadipoodides käsitsi martsipanifiguuridele või -kaartidele spetsiaalse tekstiga sõnumeid. Seega on tegelikult samalaadne käsitöötoode turul olemas.