Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kasahstan eelistab Eestile Gruusia sadamaid
Kasahstan plaanib alustada kütteõli eksporti läbi Gruusia Batumi terminali ning lõpetada suurusjärgus 700 000 tonni kütteõli ekspordi läbi Läänemere sadamate, peamiselt läbi Eesti, kirjutab veebilehekülg brecorder.com.
Aasta lõpuks plaanib Kasahstan väidetavalt kulud ja transiidiriskid alla tuua ja ekspordi läbi Läänemere sadamate lõpetada. Batumi terminali operaator on Kasahstani riigile kuuluv energiaettevõte KazMunaiGas.
Kasahstan tootis mullu 3,7 miljonit tonni kütteõli, millest 3 miljonit tonni eksporditi, peamiselt liikus see välja Läänemere sadamate kaudu.
Eesti Sadamate Liidu juhi Viktor Palmeti sõnul võib olla tegemist ühe ettevõtte tehinguga. Tema ei ole sellest midagi kuulnud. “Eks see teema puudutab rohkem sadamaoperaatoreid, neid firmasid, kes tegelevad naftatransiidiga. Veetakse ju küll läbi sadama, kuid sadam transiidi planeerimise küsimustega nii väga ei tegele,” märkis ta.
Samuti ei osanud Palmet kommenteerida 700 000tonnise naftatransiidi võimaliku lõppemise mõju naftaterminalidele ja Eesti sadamatele. “Ma ausalt öeldes ei saa aru, mida tähendab, et Kasahstan lõpetab. Kunagi ei planeeri vedusid ju Kasahstan või Venemaa, vedusid planeerivad firmad ja ma ei usu, et Kasahstani riik või keegi oma firmade äriplaanidesse ja logistikasse niivõrd sekkub, et otsustab, milliste riikide kaudu nende firmade kaupu viiakse,” rääkis ta.
Palmeti sõnul võib Kasahstani firmal olla kasulikum vedada läbi Batumi või Musta mere, kui selle tarbijad asuvad lõuna piirkonnas. “Teravili liigub ka erinevaid teid pidi, näiteks Novorossiiski kaudu, kui lõpptarbija asub sealkandis,” lisas ta.
Majandusministeeriumi teatel on praegu liiga vähe infot, et mingeid järeldusi teha.