Kõik on (ära)ostetavad

01. september 2014, 00:00

Turumajanduse tingimustes ostetakse-müüakse vabalt nii toodet, teenust, teadmist kui ka inimest tööjõu näol. Sobiva hinna eest on kõik ostetav.

Enamasti on tegemist lubatud ja seadusliku tehinguga, kuid sageli on “tehingu” objektiks ka ebaseaduslik otsus, käitumine või vara.

Aastatetaguse korruptsioonijuhtumiga seoses tehtud riigikohtu lahend tõi välja, et altkäemaksu summa suurus näitab vaid seda, kui odavalt või kallilt isik end laseb ära osta. Seega altkäemaks võib olla ka kümme eurot.

Ernst & Youngi 2014. aasta pettuseriskide uuringus selgus, et Eesti organisatsioonide juhtide seas tööalases situatsioonis on altkäemaksu andnud 7%  ja eraelulises olukorras 17% vastanutest. Äriolukorras on altkäemaksu andnud Baltimaades 13%, Venemaal 16% ja Ukrainas 18% juhtidest. Põhjamaades jääb sama näitaja 0–4% vahele.

Erasektoris ei teadvustata korruptsiooni küllalt. Mitmete varasemate uuringute pinnalt on leitud, et Eesti ettevõtjate hinnangul ei ole korruptsioon erasektoris levinud, tegemist on eelkõige ja peamiselt riigiasutuste ja -ametnikega seotud probleemiga.

Julgeksin siinkohal arvata, et korruptsioon ei ole erasektoris levinud, kuivõrd enamasti erasektoris ei teadvustata, milles korruptsioon seisneb.

Vähene kohtupraktika ning vastuolulised teated meedias võimalikest korruptsioonijuhtumitest, mille kohta kriminaalmenetlust üldsusele arusaamatutel põhjustel ei alustata või see lõpetatakse tõendite puudumise või juhtumi ­aegumise tõttu, üksnes süvendavad müsteeriumi erasektori korruptsiooni tegeliku olemuse ümber.

Seadusandja püüdlused defineerida erasektori korruptsiooni karistusseadustikus ei ole käesoleval ajal äriringkondades märgatavaid tulemusi andnud.

Hea maine on konkurentsi­eelis. Usun, et eetilise ärikultuuri edendamiseks peaks organisatsioonides juurduma põhimõte, et sama oluline, kui on ettevõtte majandustulemused, on ka see, kuidas need on saavutatud, sõltumata hetkel kehtivast karistusõiguslikust regulatsioonist või selle tõlgendustest.

Nii juhi kui ka ettevõtte maine on sageli parim visiitkaart, mis jõuab klientide, investorite ja koostööpartneriteni kaugelt enne, kui sisulise äritegevuseni jõutakse.

Hea maine on aga konkurentsieelis, mida osta ei ole võimalik.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
31. August 2014, 19:16
Otsi:

Ava täpsem otsing