Mait Kraun • 25. veebruar 2017
Jaga lugu:

Sponsorid hoiavad Venemaa jalgpalli MMist eemale

FIFA president Gianni Infantion  Foto: EPA

Venemaal toimuvad jalgpalli maailmameistrivõistlused juba 16 kuu pärast, aga sponsorid ei kiirusta üritust toetama, kirjutab Bloomberg.

Turniiri organiseeriv FIFA on alates Brasiilia MMist sõlminud vaid ühe suure sponsorluslepingu – Hiina Wanda Groupiga. Jalgpalli MMi toetajate hulka on asunud ka Moskvas asuv Alfa Bank.

Enne Brasiilia MMi olid peaaegu kõik suuremad lepingud juba sõlmitud. Enamus suurfirmasid tegi lepingu kolm aastat enne turniiri algust. Põhjuseid, miks ettevõtted ei võta vedu, on mitmeid. Selleks võib olla kõige kallima lepingu hind, mis ulatub 150 miljoni dollarini. Samuti pole hästi mõjunud FIFA 2015. aasta korruptsiooniskandaal, ütles ühe suurima sportiagentuuri Lagardere Sports and Entertainmenti tegevjuht Andrew Georgiou.

Hindade jäikus peletab

„Ma arvan, et kõrged hinnad ning nende jäikus on erinevaid brände mõjutanud,“ ütles Georgiou Bloombergile antud intervjuus. „Kas FIFA on jõudnud uuesti punkti, kus Lääne ettevõtted tunnevad ennast nendega äri ajamisel kindlalt?“

112 aasta vanuse organisatsiooni õigusrikkumisi on uurinud Washingtoni õigusbüroo Quinn Emanuel Urquhart & Sullivan LLP, mis avalikustab oma raporti juba järgmisel kuul. See toimub kolm kuud enne seda, mil Venemaa korraldab Konföderatsioonide karikaturniiri. Seal osaleb kaheksa riiki ning see toimub täpselt aasta enne jalgpalli MMi.

FIFA müüb kolme erineva kategooria sponsorluslepinguid. Tänaseks on turniiri otsustanud toetada vaid üheksa ettevõtet. Võrdluseks võib tuua, et Brasiilia MMi toetas kokku 20 ettevõtet, mille hulka kuulusid ka kaks kohalikku firmat.

FiFA optimistlik väljavaade

Venemaa riigi omanduses olev gaasifirma Gazprom PJSC hakkas FIFA partneriks 2013. aastal. Alles 2016. aastal liitus ka Alfa Bank, mis on FIFA esimene regionaalne (Euroopa) sponsor. FIFA eesmärk on saada 14 esimese- ja teisejärgulist sponsorit, millele lisanduks 20 regionaalset sponsorit viiest erinevast piirkonnast. See plaan tundub järjest enam liiga optimistlik. MMiga seotud sponsorlepingutega teenis FIFA 2013. aastal 404 miljonit dollarit, selgub FIFA andmetest. 2015. aastal teeniti aga vaid 246 miljonit dollarit.

„Müügiprotsess on käimas ning uued partnerid peaksid enne FIFA maailmameistrivõistlusi meiega liituma,“ ütles FIFA oma avalduses. Täpsemaid detaile aga välja ei toodud. FIFA pikaajaline turundusjuht Thierry Weil lahkus organisatsioonist oktoobris.

Hädad sellega aga ei piirdu, ütles Georgiou. FIFA president Gianni Infantino veenis FIFA liikmesriike, et 2026. aasta turniirist alates võiks osalejariike olla 32 asemel 48.

Turniiri kvaliteet võib langeda

Selline laiendamine on riskantne, sest turniiri kvaliteet võib langeda. Lisaks sellele muudab see regionaalsed kvalifikatsiooniprogrammid telekanalite jaoks ebaatraktiivsemaks, nentis Georgiou, kelle ettevõte müüb ka teleõiguseid. „Väärtus on alla läinud,“ ütles ta. „Väärtus on langenud ka Aasias ja Aafrikas, see on laiapõhjaline.“

FIFA keeldus Bloombergile kommentaare jagamast ning viitas Infantion jaanuarikuisele pressikonverentsile.

„Jalgpallipalavik, mis tekib, kui sinu riik saab pääsu maailmameistrivõistlustele, on kõige suurem ja võimsam reklaam jalgpallile,“ ütles Infantion pressikonverentsil.

Jalgpalli MMi laiendamine oli üks lubadustest, mis Infantion FIFA presidendiks kandideerides andis. Ta lubas ka liikmesriikide rahastust suurendada.

„Me oleme sporti muutnud poliitika tõttu, mitte selle ajendil, mis on spordile kõige parem,“ ütles Georgiou. „Ma ei ole kindel, kas nii on õige.“

 

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas