Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Investor Toomas: kas lennufirmad kukuvad kaljult alla?

    Brexiti tagajärjed lennufirmadele on veel teadmata.Foto: EPA

    Lennundus pole kindlasti igav valdkond ja seda on näidanud ka aeg, mil ma Ryanairi aktsiat omanud olen. Seni on aktsiat alla kiskunud terrorirünnakud, kemplemised ametiühingutega ning jätkuvat põnevust pakub Brexiti saaga.

    Just kaljult alla kukkumist ennustas Ryanairi juht Michael O’Leary Suurbritannia lennufirmadele, kui Ühendkuningriigid peaksid Euroopa Liidust lahkuma. Kas mu aktsiad on ohus? 
    Pärast Brexiti-hääletust kukkuski turg kõvasti alla. Sektoritest langesid kõige rohkem just lennufirmade aktsiad. Ryanair pääses küll 23% langusega, kuid globaalselt langesid lennufirmade aktsiad 25% ja Suurbritannia lennufirmade aktsiad keskmiselt 33%. Kasutasin tollal võimalust aktsiaid juurde osta.
    Ebaselge tulevik
    Kui Suurbritannia ja Euroopa Liit ei jõua enne selle aasta septembrit lennuliikluse küsimuses omavahel kokkuleppele, kahjustab see tõsiselt pärast 2019. aasta aprilli toimuvaid lende. Enne 2019. aasta lennugraafikute avaldamist on vaja edasise kohta suuremat selgust. Praegu seda selgust aga ei ole. Ryanair hakkab enda sõnul septembrist alates kirjutama piletitele, et vahetult pärast Euroopa Liidust lahkumist ei pruugi Suurbritanniast lähtuvad lennud õhku tõusta.
    Veel tõsisem on O’Leary aastatagune hoiatus, et aprillis 2019 katkevad lennud Ühendkuningriigi ning Euroopa vahel sootuks. Euroopa Komisjoni liikuvuse ja transpordi peadirektoraadi peadirektor Henrik Hololei kommenteeris,  et tema on O’Leary juttu alati tõsiselt võtnud ning erinevalt varasemast pööratakse ta väljaütlemisele nüüd rohkem tähelepanu. Ning sarnaseid hoiatusi kostub ka lennundussektorist laiemalt.
    Euroopa seaduste järgi saavad lennufirmad Euroopa liinidel lennata vaid siis, kui nendes hoiavad enamusosalust Euroopa Liidu kodanikud või ettevõtted. Ryanair peab võib-olla pöörduma brittide poole ja paluma neil enda aktsiatest eurooplaste kasuks loobuda. Briti lennufirmad, nagu IAG, teevad lobi nende meelest ajast ja arust meetmete muutmiseks, Euroopa lennufirmad aga kursi hoidmiseks, lootes sellega Briti konkurentide elu raskemaks teha.
    Samuti peaks Suurbritannias peakorterit omavad lennufirmad looma Euroopasse tütarettevõtte, millega Euroopa-siseseid lende teenindada. Ryanairil on plaan ligikaudu veerand lennukitest Euroopa baasidesse ümber kolida. Ning suuruselt teine odavlennufirma Easyjet teatas suvel plaanist kanda oma Austria tütarettevõtte arvele 110 lennukit.
    Aeg saab otsa
    Ryanair jääb ise väljavaate suhtes pessimistlikuks, lihtsalt aeg kokkuleppe saavutamiseks hakkab otsa saama. Ligikaudu veerand Ryanairi käibest tuli 2017. fiskaalaastal Ühendkuningriigi suunalt. Praegu taotletakse lendudeks Suurbritannias (mis moodustavad vähem kui 1% lendudest) eraldi sertifikaati, mis saadakse firma sõnul kätte enne septembrit.
    Hololei sõnul on Euroopa Liidu ja Suurbritannia lennuliikluse kohta veel vara järeldusi teha. Ta möönab, et kui kokkulepet ei saavutata, on Suurbritannia ja Euroopa vahelise lennuliikluse katkemine täiesti reaalne. Kuigi suurem kahju sellest langeks Suurbritanniale, on palju kaotada ka Euroopa riikidel.
    Küsimuseks jääb, kas must stsenaarium on juba hinna sisse arvestatud. O’Leary pole end kindlasti selle teatavaks tegemisel tagasi hoidnud. Või on see hoopis Ryanairile võimalus turuosa konkurentide arvel kasvatada? Mina jään igatahes rahulikult kõrvalt vaatama.
  • Hetkel kuum
Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Sõudmise kaheksapaat kui meeskonnatöö musternäide
Sõudmise kaheksapaadilt on meeskonnatöö kohta nii mõndagi õppida. Kuidas spordimehe sihikindlus ettevõtlusesse edukalt üle viia?
Sõudmise kaheksapaadilt on meeskonnatöö kohta nii mõndagi õppida. Kuidas spordimehe sihikindlus ettevõtlusesse edukalt üle viia?
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.