Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Investor Toomas: kas lennufirmad kukuvad kaljult alla?
Brexiti tagajärjed lennufirmadele on veel teadmata.Foto: EPA
Lennundus pole kindlasti igav valdkond ja seda on näidanud ka aeg, mil ma Ryanairi aktsiat omanud olen. Seni on aktsiat alla kiskunud terrorirünnakud, kemplemised ametiühingutega ning jätkuvat põnevust pakub Brexiti saaga.
Just kaljult alla kukkumist ennustas Ryanairi juht Michael O’Leary Suurbritannia lennufirmadele, kui Ühendkuningriigid peaksid Euroopa Liidust lahkuma. Kas mu aktsiad on ohus?
Pärast Brexiti-hääletust kukkuski turg kõvasti alla. Sektoritest langesid kõige rohkem just lennufirmade aktsiad. Ryanair pääses küll 23% langusega, kuid globaalselt langesid lennufirmade aktsiad 25% ja Suurbritannia lennufirmade aktsiad keskmiselt 33%. Kasutasin tollal võimalust aktsiaid juurde osta.
Ebaselge tulevik
Kui Suurbritannia ja Euroopa Liit ei jõua enne selle aasta septembrit lennuliikluse küsimuses omavahel kokkuleppele, kahjustab see tõsiselt pärast 2019. aasta aprilli toimuvaid lende. Enne 2019. aasta lennugraafikute avaldamist on vaja edasise kohta suuremat selgust. Praegu seda selgust aga ei ole. Ryanair hakkab enda sõnul septembrist alates kirjutama piletitele, et vahetult pärast Euroopa Liidust lahkumist ei pruugi Suurbritanniast lähtuvad lennud õhku tõusta.
Veel tõsisem on O’Leary aastatagune hoiatus, et aprillis 2019 katkevad lennud Ühendkuningriigi ning Euroopa vahel sootuks. Euroopa Komisjoni liikuvuse ja transpordi peadirektoraadi peadirektor Henrik Hololei kommenteeris, et tema on O’Leary juttu alati tõsiselt võtnud ning erinevalt varasemast pööratakse ta väljaütlemisele nüüd rohkem tähelepanu. Ning sarnaseid hoiatusi kostub ka lennundussektorist laiemalt.
Euroopa seaduste järgi saavad lennufirmad Euroopa liinidel lennata vaid siis, kui nendes hoiavad enamusosalust Euroopa Liidu kodanikud või ettevõtted. Ryanair peab võib-olla pöörduma brittide poole ja paluma neil enda aktsiatest eurooplaste kasuks loobuda. Briti lennufirmad, nagu IAG, teevad lobi nende meelest ajast ja arust meetmete muutmiseks, Euroopa lennufirmad aga kursi hoidmiseks, lootes sellega Briti konkurentide elu raskemaks teha.
Samuti peaks Suurbritannias peakorterit omavad lennufirmad looma Euroopasse tütarettevõtte, millega Euroopa-siseseid lende teenindada. Ryanairil on plaan ligikaudu veerand lennukitest Euroopa baasidesse ümber kolida. Ning suuruselt teine odavlennufirma Easyjet teatas suvel plaanist kanda oma Austria tütarettevõtte arvele 110 lennukit.
Aeg saab otsa
Ryanair jääb ise väljavaate suhtes pessimistlikuks, lihtsalt aeg kokkuleppe saavutamiseks hakkab otsa saama. Ligikaudu veerand Ryanairi käibest tuli 2017. fiskaalaastal Ühendkuningriigi suunalt. Praegu taotletakse lendudeks Suurbritannias (mis moodustavad vähem kui 1% lendudest) eraldi sertifikaati, mis saadakse firma sõnul kätte enne septembrit.
Hololei sõnul on Euroopa Liidu ja Suurbritannia lennuliikluse kohta veel vara järeldusi teha. Ta möönab, et kui kokkulepet ei saavutata, on Suurbritannia ja Euroopa vahelise lennuliikluse katkemine täiesti reaalne. Kuigi suurem kahju sellest langeks Suurbritanniale, on palju kaotada ka Euroopa riikidel.
Küsimuseks jääb, kas must stsenaarium on juba hinna sisse arvestatud. O’Leary pole end kindlasti selle teatavaks tegemisel tagasi hoidnud. Või on see hoopis Ryanairile võimalus turuosa konkurentide arvel kasvatada? Mina jään igatahes rahulikult kõrvalt vaatama.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.