Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Investor Toomas: kas lennufirmad kukuvad kaljult alla?

    Brexiti tagajärjed lennufirmadele on veel teadmata.Foto: EPA

    Lennundus pole kindlasti igav valdkond ja seda on näidanud ka aeg, mil ma Ryanairi aktsiat omanud olen. Seni on aktsiat alla kiskunud terrorirünnakud, kemplemised ametiühingutega ning jätkuvat põnevust pakub Brexiti saaga.

    Just kaljult alla kukkumist ennustas Ryanairi juht Michael O’Leary Suurbritannia lennufirmadele, kui Ühendkuningriigid peaksid Euroopa Liidust lahkuma. Kas mu aktsiad on ohus? 
    Pärast Brexiti-hääletust kukkuski turg kõvasti alla. Sektoritest langesid kõige rohkem just lennufirmade aktsiad. Ryanair pääses küll 23% langusega, kuid globaalselt langesid lennufirmade aktsiad 25% ja Suurbritannia lennufirmade aktsiad keskmiselt 33%. Kasutasin tollal võimalust aktsiaid juurde osta.
    Ebaselge tulevik
    Kui Suurbritannia ja Euroopa Liit ei jõua enne selle aasta septembrit lennuliikluse küsimuses omavahel kokkuleppele, kahjustab see tõsiselt pärast 2019. aasta aprilli toimuvaid lende. Enne 2019. aasta lennugraafikute avaldamist on vaja edasise kohta suuremat selgust. Praegu seda selgust aga ei ole. Ryanair hakkab enda sõnul septembrist alates kirjutama piletitele, et vahetult pärast Euroopa Liidust lahkumist ei pruugi Suurbritanniast lähtuvad lennud õhku tõusta.
    Veel tõsisem on O’Leary aastatagune hoiatus, et aprillis 2019 katkevad lennud Ühendkuningriigi ning Euroopa vahel sootuks. Euroopa Komisjoni liikuvuse ja transpordi peadirektoraadi peadirektor Henrik Hololei kommenteeris,  et tema on O’Leary juttu alati tõsiselt võtnud ning erinevalt varasemast pööratakse ta väljaütlemisele nüüd rohkem tähelepanu. Ning sarnaseid hoiatusi kostub ka lennundussektorist laiemalt.
    Euroopa seaduste järgi saavad lennufirmad Euroopa liinidel lennata vaid siis, kui nendes hoiavad enamusosalust Euroopa Liidu kodanikud või ettevõtted. Ryanair peab võib-olla pöörduma brittide poole ja paluma neil enda aktsiatest eurooplaste kasuks loobuda. Briti lennufirmad, nagu IAG, teevad lobi nende meelest ajast ja arust meetmete muutmiseks, Euroopa lennufirmad aga kursi hoidmiseks, lootes sellega Briti konkurentide elu raskemaks teha.
    Samuti peaks Suurbritannias peakorterit omavad lennufirmad looma Euroopasse tütarettevõtte, millega Euroopa-siseseid lende teenindada. Ryanairil on plaan ligikaudu veerand lennukitest Euroopa baasidesse ümber kolida. Ning suuruselt teine odavlennufirma Easyjet teatas suvel plaanist kanda oma Austria tütarettevõtte arvele 110 lennukit.
    Aeg saab otsa
    Ryanair jääb ise väljavaate suhtes pessimistlikuks, lihtsalt aeg kokkuleppe saavutamiseks hakkab otsa saama. Ligikaudu veerand Ryanairi käibest tuli 2017. fiskaalaastal Ühendkuningriigi suunalt. Praegu taotletakse lendudeks Suurbritannias (mis moodustavad vähem kui 1% lendudest) eraldi sertifikaati, mis saadakse firma sõnul kätte enne septembrit.
    Hololei sõnul on Euroopa Liidu ja Suurbritannia lennuliikluse kohta veel vara järeldusi teha. Ta möönab, et kui kokkulepet ei saavutata, on Suurbritannia ja Euroopa vahelise lennuliikluse katkemine täiesti reaalne. Kuigi suurem kahju sellest langeks Suurbritanniale, on palju kaotada ka Euroopa riikidel.
    Küsimuseks jääb, kas must stsenaarium on juba hinna sisse arvestatud. O’Leary pole end kindlasti selle teatavaks tegemisel tagasi hoidnud. Või on see hoopis Ryanairile võimalus turuosa konkurentide arvel kasvatada? Mina jään igatahes rahulikult kõrvalt vaatama.
  • Hetkel kuum
5% Klubi, 99% tõenäosusega
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Riik loob 50 miljoni euroga kaitsetööstuse fondi
Valitsus plaanib luua riikliku fondi, mis investeerib kaitsetööstusse raha otse ja erafondide kaudu. Praeguste ekspordigarantiide arvel suunatakse fondi 50 miljonit eurot.
Valitsus plaanib luua riikliku fondi, mis investeerib kaitsetööstusse raha otse ja erafondide kaudu. Praeguste ekspordigarantiide arvel suunatakse fondi 50 miljonit eurot.