Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Gaselli tunnus on julgus teha teisiti
gasellidFoto: Anti Veermaa
Gaselli TOPis on tegutsejaid igast valdkonnast, nii paarisaja kui ka mõne töötajaga ettevõtteid, nii uusi kui ka vanu tuttavaid, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kui on soov vastuvoolu ujumist imetleda, siis selleks pakub võimaluse täna ilmunud, järjekorras
17. Gaselli TOP ehk kiiresti arenevaid firmasid reastav edetabel.
Ajal, kui Eesti majandus kasvab teosammul, näidates aastas heal juhul paariprotsendilist edasiminekut, on Eestis rida oma konkurente ja keskmist arengut seljatavaid ettevõtteid. Nimetame gasellideks neid, kes suudavad mõne aastaga käivet ja kasumit vähemalt poole võrra kasvatada. Need on miinimumnõuded ja seda muljetavaldavam on tunnistada, et keskmiselt kasvatasid nad käivet 2,4 ja kasumit 10,8 korda. Mis firmad need sellised on?
Suured ja väikesed, igast valdkonnast
Tänavusse TOPi jõudis sääraseid ettevõtmisi 875 ehk aasta varasemast paarisaja võrra vähem. Endiselt on domineerivad sektorid Eestis tähtsad valdkonnad, nagu ehitus, logistika ja kaubandus, kuid konkurente seljatavaid väikeettevõtjaid leiab kõikjalt sektoritest infotehnoloogiast toitlustuse ja erinevate teenusteni.
Ekslikult peetakse gaselli väikefirmaks, milleks annab põhjuse käibenäitaja – keskmiselt 1,5 miljonit eurot ja selle juures 15% käibe rentaablus. Samas töötajate arvu järgi on tegemist Eesti keskmikega, pakkudes ametit keskmiselt 11 inimesele. Neist enim ehk 203 on logistikaettevõtte APL Agencies Estonia palgal. See firma oli ka pingerea üks innukamaid värbajaid Lõuna-Eesti Hoolduskeskuse kõrval, mõlemad suurendasid töötajaskonda kolme aastaga ligi 110 inimese võrra.
Mitu vana tuttavat
Need kaks on avalikkusele vähem tuntud tegijad ja gasellid üldse pürgivad ise vähem püünele, sest töö tahab tegemist, kuid nende seast leiab ka juba endale nime teinud ettevõtjaid. Nii vaatabki sellekordsest edetabelist vastu mitu tuntud nime – näiteks Eesti parimaks pererestoraniks nimetatud OKO Restoranid, Eesti esimese ökojäätise tootja La Muu, iduettevõtted Mooncascade, Edicy, Toggl ning Iglu, põllundusfirma Kadarbiku Köögivili, populaarne toidukoht F-Hoone OÜ, taksofirma Tallink Takso ja büroohotell 1Office Eesti OÜ ning paljud teised.
On ka sääraseid, kes ainsana enda valdkonna lippu kõrgel hoiavad – näiteks tõlkebüroo Avatar, kirjastus Positive Projects, lennukeid remontiv Panaviatic Maintenance, jäätmekäitleja Maredo jne. Kes ja mis kohale täpselt pingereas jõudis, seda saab järele vaadata kas tänase Äripäeva vahel ilmunud Gaselli TOPi erilehest või edetabelist Äripäeva veebis.
Julgus teha teisiti
Kuidas need firmad nii kiiresti ja nii kaugele välja on jõudnud? Tänavuse ja ka eelmiste pingeridade kogemusest joonistub välja muster. Esiteks tuleb vastuvoolu ujumiseks erineda ja teha teisiti sellest, mis juba turul olemas. Muidu lihtsalt ei paista silma. Näiteks La Muu tõi turule ootamatu mustvalge jäätisekarbi ja müüb edukalt Eesti ilmselt üht kallimat maiust.
Teine märksõna on inimesed, sest ükski idee ei teostu inimeste panuseta edukaks äriks. Idufirma Mooncascade üks asutajaid Priit Salumaa sõnastas hästi selle, kuidas tema juhitav ettevõte sündis – protestist lollide ülemuste vastu. Niisiis tasub osata inimesi oma tegemistesse meelitada ning neid selle küljes kinni hoida.
See on vaid murdosa näidetest, miks ettevõtted selle kiirelt areneva 1% hulka on kerkinud. 875 osalejast on igaüks justkui ühe läbimurde õppetund. Millised need kogemused on, seda kajastab Äripäev oma lugudes.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.