Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Rakvere tehase tulevik tume
E-Betoonelemendi tegevdirektor Jaan Valbet tunnistas, et praegu pole Rakvere tehasel ühtegi muud tellimust peale Leedu riigiraudtee oma.
Ta lootis, et kui tootmise pidulikule käikuandmisele tulevad ka kutsutud Läti ja Venemaa raudteede esindajad, võib tehas leida nende näol tellijaid.
E-Betoonelemendi tehas ehitati ümber spetsiaalselt Leedu riigiraudtee suurtellimuse täitmiseks. Varem toodeti tehases Venemaa turu jaoks ehituspaneele, kuid see äri seiskus mõned aastad tagasi tellimuste puudumise tõttu.
Leedu riigiraudtee korraldatud vähempakkumiskonkursi 140 000 raudteeliipri tootmiseks võitis Soome ehituskontserni Partek Betonila ühe osaniku, Euroc AB tütarfirma Abetong AB. Abetong valis liiprite valmistamiseks E-Betoonelemendi Rakvere tehase.
E-Betoonelemendi projektijuhi Koit Jalakase sõnul valisid rootslased Rakvere tehase tellimuse täitmiseks Balti riikidest parimate majanduslike ja poliitiliste tingimuste tõttu. Valikut põhjendab ka Partek Betonila ja Strängbetong AB osalus E-Betoonelemendi omanikeringis.
Lepingule Leedu raudtee tellimuse täitmiseks kirjutati alla aprillis, esimesed liiprid valmisid juuli alguses. E-Betoonelemendi direktori Jaan Valbeti väitel on nimetatud leping küllaltki erandlik. «Kusagil mujal maailmas ei tehta sellist lepingut vähem kui viieks aastaks, sest lühem leping ennast tavaliselt ära ei tasu,» lisas ta.
Seadmed betoonliiprite tootmiseks tarnis Strängbetong ja nende maksumus on 27 miljonit Eesti krooni. Strängbetongi ekspordidirektor ja E-Betoonelemendi juhatuse liige Ove Johansson on varem kinnitanud, et kui leping liiprite tarnimiseks Leetu on lõppenud ja uusi tellimusi ei tule, on võimalik seadmed kokku pakkida ja Rootsi tagasi viia.
Liiprid saadetakse Leedusse E-Betoonelemendi Tamsalu tehasest. Põhjenduseks, miks liiprid laaditakse raudteevagunitele Tamsalus, ütles Valbet, et Rakveres puudub kaubajaam ja selleks vajalik haruraudtee.
«Lihsam ja odavam on vedada liiprid Tamsalusse ja seal rongile laadida, kui ehitada Rakvere tehase juurde eraldi haruraudtee,» sõnas Valbet.
Raudteeliipreid hakkab tootma 50 E-Betoonelemendi tehase endist töötajat. Varem andis tehas tööd sajale inimesele.
Projektijuhi Koit Jalakase sõnade kohaselt valiti töötajad Eesti osapoole juhtimisel ja selles osas oli E-Betoonelemendi juhtkond küllaltki nõudlik.
«Rakvere-suuruses väikelinnas ei ole mingi probleem teada saada, kes on usaldusväärne ja hea töötegija, kes mitte,» rääkis Jalakas.
RE Eesti Raudtee teeameti projektijuht Indrek Varba ei välistanud, et ka Eesti Raudtee tellib tulevikus uusi liipreid Rakvere tehasest. «Tuleval aastal oleks Eesti Raudteel vaja paigaldada ligi 100 000 liiprit, kuid kas me tellime need Rakvere tehasest, ei oska veel täpselt öelda,» lisas ta. «Kõik sõltub hinnast.»
Ove Johansson kinnitas kuu aega tagasi, et tehase praeguste seadmete ülespanekul ei arvestatud võimaliku Eesti tellimusega.