Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kas olete praegu kehtivate maksuseadustega rahul?
Praeguste maksuseadustega ei saa ettevõtjad kuidagi rahul olla, sest erilisi tegevusvabadusi need ei anna.
Näiteks käibemaksuga seotud küsimuste juures on terve rida asju, mis meie tegevust piirab. Meie firma toob praktiliselt kõik tootmiseks vajalikud materjalid piiri tagant sisse, mille pealt tuleb käibemaks teatavasti ette maksta. Erandiks on ainult need, mis tulevad ümbertöötlemiseks.
Tootja firmana on meil tootmistsükli pikkuseks kaks-kolm kuud, seega kulub kauba realiseerimiseks palju rohkem aega kui näiteks kaubandusel. Selle aja jooksul on raha riigi käes kinni. Kui on ikka tegemist pikaajaliste tellimustega, peaks tegema tasaarvelduse või vaatama vähemasti iga projekti eraldi ja sõlmima tolliga lepingud. Ei saa mõõta tootjaid ja banaanimüüjaid ühe mõõdupuuga.
Riik võiks ka investeeringutega seotud probleemides järeleandlikum olla, see kergendaks tööstuse olukorda.
Kui üldse maksuseadustest rääkida, siis meile, aga ka paljudele kohalikele tootjatele teeb kõige rohkem muret kavandatav pakendiseadus, mida ei tohiks ülepeakaela vastu võtta, et seejärel jälle parandusi tegema hakata. Iga maksu kehtestamine on lihtne, kuid tagajärjed võivad osutuda loodetust kõvasti viletsamaks.
Ka käibemaksu maksmine tekitab importivatele firmadele probleeme.
Teatud ettevõtete puhul toimib küll süsteem, et kui on olemas pangagarantiid, saab käibemaksu maksmist pikendada, kuid see pole reegel. Kui mõnes firmas käibemaksu maksmine riigile viibib, siis on kohe viivised ja kõiksugu muud sanktsioonid tulemas.
Teistpidi on käibemaksuseaduse järgi ka riigil kohustus liigselt tasutud käibemaks firmale teatud perioodi jooksul tagastada. Sellest aga pahatihti kinni ei peeta ja nii tekib ebavõrdne olukord, millest on küll raske välja lugeda, et riik ettevõtjat soosib.