Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Motorex pakub riigile tehingut
Kui 1996. aastal oli 1. maiks ARK arvele võtnud 9820 sõiduautot, siis tänavu vaid 9096. Arvestades, et tookord oli uute autode osa hoopis väiksem kui praegu, on selge, et langus on tulnud kasutatud autode arvel, mille maaletoomine on tunduvalt vähenenud. Siiski on endiselt lõviosa Eesti autopargist lääne mõistes ülivana.
Viimastel kuudel taas elavnenud automüük annab põhjust rääkida uuest tarbimisbuumist, mistõttu üha enam on hakatud rääkima vajadusest autoaktsiisi tõsta. Autondusega lähemalt seotud inimesi see perspektiiv ei vaimusta.
«Oleme küll oma regioonis autostumiselt nr 1 -- 278 autot 1000 inimese kohta, kuid üle 70% nendest autodest on vanemad kui 10 aastat,» peab Motorexi korralduskomitee esimees Urmas Põld plaani makse tõsta enneaegseks. «Seega tuleks riiklikul tasemel teha kõik, et soodustada autopargi noorenemist, mitte üritada maksude tõstmisega autode ostmist vähendada.» Saksamaa tõstis äsja autode käibemaksu ja tulemuseks oli automüügi langus ligi 14% võrra. Ja kas uute autode hinnatõus riigi üldist maksebilanssi üldse parandaks, sest see raha, mis uute autode ostmise vähenemise arvel riiki jääks, läheks siis varuosi ostes ikka välja...
Rahvusvahelisse mootorsõidukitootjate organisatsiooni OICA kuuluva assotsiatsiooni Motorex juhina pakub Põld riigile tehingut -- OICA saaks riiki aidata normdokumentatsiooni väljatöötamisel -- mitmed normatiivid, mis OICA-l juba valmis, on siinsetel riigiametnikel omast tarkusest alles tegemisel. «Vastutasuks ootaks aga seda, et riik jääks maksustamisel mõistlikkuse piiridesse,» ütleb Põld.
Kui kangesti tahetakse autosid maksustada, siis võiks see äärmisel juhul kõne alla tulla äärmuste, nt luksautode juures.
Nende osa praeguses automüügis on aga suhteliselt väike. Äripäeva eelmise kuu sõiduautode müügistatistika kohaselt langes keskautodele ja väiksematele keskautodele üle 2/3 kogumüügist, ülejäänu jagunes põhiliselt väikeautode, suurte keskautode ja maastikuautode vahel.