Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Wall Streetilt Eestisse
Frank McMahon ja Lorraine Stevenin on omanikud firmas Unicom, mis omab reklaamtahvleid ja bussipeatuseid, kus saab reklaami näidata.
Firma on tegutsenud eesmärgikindlalt, võtnud üle väiksemaid firmasid ja nende lepinguid, sõlminud kolmes Balti riigis kokkuleppeid linnavalitsustega.
Hans H. Luik, Tallinna ablinnapea Toomas Vitsut, Tallinna ettevõtlusameti direktor Kairi Teniste, Nõmme linnaosavanem Urmas Paet kasutavad Unicomi omanike iseloomustamisel sõna ?tugevad lobistid?.
Linn linna järel on nad Eestis ja Lätis sõlminud 10 või 15 aastased lepingud, mis on tähendanud investeeringuid, kuid kindlustanud turuosa.
Lorraine Stevenini ütlust mööda kontrollib perefirma 50 protsenti Baltikumi välireklaamiturust.
?Puhas Wall Streeti suhe,? kirjeldab Lorraine Stevenin tutvust oma abikaasa Franklin McMahoniga.
Enne Eestis äri alustamist oli McMahon ?managing director? Morgan Stanley pangas. Ta tegeles suurklientide miljarditesse kroonidesse ulatuvate laenudega. Stevenin töötas Wall Streetil juristina.
McMahon erastas 1993. aastal Standardi pehmemööblitsehhi ja lõi firma Fleming, mis tänavu võitis esikoha Äripäeva mööblifirmade edetabelis.
Kaks aastat lendas McMahon kuus korra New Yorgist Tallinna. Reede õhtul istus lennukisse, laupäeva pühendas tööle ja pühapäeva pärastlõunal lendas tagasi.
Poolteist nädalat tagasi ostis Fleming 10 000 ruutmeetrise pinnaga tootmishoone, mis lähikuudel neelab 70 mln krooni suuruse investeeringu.
Ei Stvenenil ega McMahonil pole Eestiga erilist seost. McMahoni ütlust mööda jõudis ta erinevaid Ida-Euroopa riike analüüsides otsusele panustada Eestile. Nende tegevuse eesmärk võib olla Unicomi müümine rahvusvahelisele ketile.
McMahoni pere mitmed liikmed on suurettevõtete juhtid, ta oli ainuke finantsalal tegutseja. ?Mul on võimalus midagi luua, näha selle arengut,? põhjendab ta palgatöölisest ettevõtjaks hakkamist.
Unicom on saavutanud Eestis pikaajalised kokkulepped suuremate linnade valitsustega. Lepinguid mitmetega neist peab Unicom pikaajalisi eesmärke teenivaks, mis praegu need kasumit ei too.
Frank McMahon tunnistab, et ta pole rahul Tartu lepinguga. ?Tartu linnapea Andrus Ansip oli tark vastane,? ütleb McMahon. Tartus sai Unicom ainult bussipeatused. Osa neist asuvad piirkondades, mis pole reklaamiandjale huvipakkuvad ja neile pole kulu vähendamiseks monteeritud klaasvitriini reklaamile.
Peamine osa Eesti reklaamirahast liigub Tallinnas. 2000. aastast püüdsid Stevenin ja McMahon jõuda kokkuleppele Tallinna kaheksa linnaosa vanemaga.
Et kaheksaga on asjaajamine keeruline, siis oli tsentraliseeritud lepingust juttu nii linnapea Jüri Mõisa ja Tõnis Paltsiga, kuid asi ei edenenud.
Keskerakonna ja Reformierakonna võimule tulles, kaks kuud enne kohalike omavalitsuste valimisi, hakkas vanker hüppega liikuma. Unicomil olid korraga taskus lepingud seitsme linnaosaga. Lepingupooled räägivad ajakirjandusele, et seitsmene täistabamus oli juhus.
Ilma igasuguse avaliku aruteluta, ilma konkursita, sel ajal kui kellegile teisele uusi reklaamipindu ei anta, saavutas Unicom pikaajalised õigused.
Frank McMahon ja Lorraine Stevenin ütlevad, et neid ei tohi süüdistada selles, et linn konkureerivaid pakkumisi ei otsinud ja linnarahvaga infrastrukuuri arendamise põhimõtetest ei rääkinud.
Kohalike omavalitsuste valimiste kampaania ajal kasutasid nii Keskerakond, kui ka Reformierakond välireklaamiks Unicomi pindu.
Keskerakond tegi valimisreklaami ka linnavalitsuse teabeks mõeldud tasuta pindadel. Arve reklaami kujundamise eest läks Unicomi kaudu Keskerakonna kampaania korraldajale reklaamibüroole Idea.
Unicomil on head kontaktid Keskerakonnaga. Linnar Priimägi sõdib Unicomi eest. Postimehe arvamusküljelt algas Priimäe artikliga ?Hoiatuslasud Riiast? Unicomi konkurendi Clear Channeli vastu kaevikusõda, mis on taandnud lehtede lugejakirjade rubriikidesse.
Unicomi omanik Lorraine Stevenin eitas, et Priimägi võiks olla saanud Unicomilt rahalist tasu. Küll aga tunnistas, et Linnar on hea tuttav ja räägib imetlusväärset prantsuse keelt. Stevenin on prantslanna.
Linnar Priimäel tuleb aga peale köhahoog, kui ajakirjanik esitab talle telefonis küsimuse, et kas ta on saanud Unicomilt raha. ?Mkmm,? ütleb ta vastuseks. ?Kas te ütlesite mkmm eitusena,? küsib ajakirjanik. ?Jah? ütleb ta vastuseks.
Linnar Priimägi oli tegev ka Tallinna linnavalitsuse komisjonis, mis töötas välja uut reklaamimäärust.
Eesti välimeedia turul on kaks suurt tegijat. Liidripositsiooni on saavutanud vaid mõned aastad tegutsenud perefirma Unicom. Tema järel rühib Ameerika päritolu, rahvusvaheliselt tegutsev kett Clear Channel.
Nende kahe tegutsemise põhimõtted Eestis on erinevad. Clear Channel jahib kiiret tulu. Tal on pikaajalised lepingud magusas reklaamipiirkonnas Tallinna Kesklinnas. Clear Channel näitab reklaami kergetel konstruktsioonidel. Pindade 40 protsendilise täituvuse juures on investeering nelja-viie kuuga tasa tehtud ja ainuke kulu on reklaamimaks linnale.
Unicom on otsustanud lühiajaliste projektide kõrval investeerida infrastruktuuri, bussipeatustesse. Vastutasuks saavad nad kohalikelt omavalitsustelt õiguse kasutada bussipeatusi reklaamiks.