Tauno Loodus - Paadunud optimist turundusturul

Urve Vilk 07. aprill 2009, 00:00

Üritusturundusvaldkonda sattus Event Mastersi juht Tauno Loodus tänu töötamisele Eesti Olümpiakomitees, kus tuli aastal 2001 tegeleda spordiaasta lõpetamise ürituse korraldamisega, paludes selleks appi üritusturundajad.

Aga välja pakutud ürituse plaan ei tundunud nii atraktiivne, et oleks julgenud jätta kogu selle korraldamise agentuuri teha, meenutab Loodus.

Üritus sai koos spetsidega ära korraldatud ja tagantjärele vaadates oli see hea kogemus. "Olles ise eelnevalt turundust õppinud ja nähes korralduse taset, hindasid ja kõike muud, sai selgeks, et on võimalus midagi ise selles valdkonnas tegema hakata," räägib Loodus.

"Pidusid on tehtud ammu, juba iidses Roomas korraldati vastuvõtte, aga üritusturundus Eestis on üsna noor," lisab ta.

Ettevõtlikult mehel oli oma ettevõte rajatud juba ülikooli ajal. "Tõsi küll, siis oli see teise suunitlusega. Põhikirjas oli kirjas, et toodetakse kuuma auru ning müüakse elektrit," räägib Loodus. Kaaluti mitmesuguseid tegevusalasid, kuni jõuti üritusturunduseni.

"Iga korralik mees teeb elus ju vähemalt ühe ettevõtte. Valikuvõimalusi oli mitmeid, kas hakata tootma biodiiselkütust või panna püsti tuulepark, mis tundus tol hetkel ulmeline projekt. Koos TTÜ teadlastega tegime uuringuid ja selgus, et seda võiks teha küll," räägib Loodus.

Aga kuna hind, millega Eesti Energia taastuvat energiat, kokku ostis, ei olnud piisav, äriplaani käiku ei lastud. Kuigi nüüd on neid generaatoreid palju," räägib Loodus.

"Muidugi ma aeg-ajalt mõtlen, et täna teeniks kapitalitulu ja ei peaks turundusega tegelema, tuulegeneraator toodaks energiat ja müüks seda lihtsalt Eesti Energiale. Aga süüdistada saab selles ainult ennast, see on oma rumalus, kui asju lõpuni ei tee," leiab Loodus.

Meenutades Event Mastersi asutamisaega, ütleb Loodus, et eelarved ja see, kuidas asju aeti,

oli suhteliselt lihtne. Internetist loeti materjali, nii palju kui kätte saadi, ja sellest hakkas asi pihta.

"Esimene tegevus, mis firma alt läks, oli kellegi vahendamine või mingi väikese asja tegemine, täpselt ei mäletagi. Aga mäletan, et seda sai tehtud üksinda ja eelarve oli väga väike, kuus tuhat krooni vist," meenutab Loodus.

Algul sai kaasatud ka partner Kaie Mamontov, kes on tänini ettevõtte teine osanik. Kaie on loominguline, mina olen rohkem ratsionaalne, räägib Loodus, tunnistades, et ta on ka üsna täpne ja korrektne.

"Kontrollin asjad üle küll," tunnistab Loodus. "Kurat peidab ennast detailides, see tähendab, et kui teed suure asja ära ja kõik nagu toimib, siis ei taha, et selguks, et mingile väikesele detailile on jäänud tähelepanu pööramata, mis tulemuse rikub."

Kuna Event Masters on ISO seritifitseeritud ettevõte, on ka teatud reeglistik, mida tuleb järgida ja mis tööd koordineerib. "Juba see paneb ette reeglid, mille järgi me oma tööd peame sättima," põhjendab Loodus.

"Kuna ma olen vasakukäeline, on võimalik, et ka loomepool on minus tugevalt arenenud," ütleb Loodus.

Event Mastersi algusajal mõtles juht välja projekti, mõtles välja lahenduse, ise teostas ja planeeris - kõike tegi ise. Mida suuremaks on ettevõte kasvanud, seda rohkem on tööle võetud inimesi, kes teevad tööd, mida Loodus kunagi.

"Ega loomeprotsess ole ka nüüd mulle kaugeks jäänud, ma tean, kuidas asjad sünnivad, aga loominguliselt on praegu paremaid inimesi, olen jäänud selle juurde, mida oskan teha kõige paremini," räägib Loodus.

Üritusturundaja sõnavarast peavad olema kadunud sõnad "ei" ja "pole võimalik", iseloomustab Loodus valdkonda sobivaid inimesi. "Peab olema paadunud optimist," ütleb Loodus. Võimatuna näivad asjad ei ole seda, nende tegemine võtab lihtsalt kauem aega.

Samas peaks üritusturundajal kindlasti olema olema ka oskus näha asju suuremalt, summad, mis ettevõtted üritustele kulutavad, on üsna suured ja need tuleb firmal ka tagasi teenida, ütleb Loodus.

Üritusturundusturul on sel aastal tulemas mitmeid korrektiive, usub Tauno Loodus. Neil, kes sellel aastal ellu jäävad, on järgmisel aastal palju tööd, sest konkurente on jäänud väheks.

Üritusturundusel ja ürituste korraldamisel on tegelikult suur vahe, räägib Event Mastersi juht Tauno Loodus. Üritusturundus on eesmärgistatud tegevus, mis täidab turunduslikke eesmärke.

Ürituse korraldamine ei tähenda aga alati, et see oleks ka üritusturundus.

Üritusturundusagentuuride Liit asutati Looduse sõnul aastal 2005. Aktiivsemate liidu loojatena on Loodusele meelde jäänud Mart Rekkaro Teamartist, Mart Mikk Royal Service'ist ja Mart Mardisalu ProMaMast. "Kokku oli meid kaheksa-üheksa ettevõtet. Ei oskagi öelda, kelle mõte see täpselt oli," meenutab Loodus.

Algul käidi koos ja toimusid pingsad koosolekud. "Kõik liikmed on ju omavahel konkurendid. Oli päris palju vaidlusi. Kui sa liitu astud, siis ei saa konkurente enam mustata. Muidu tahaksid olla võib-olla sõjajalal, aga tegime asja inimlikumaks. Kõik, kes vähegi agentuurid üritusturundusvallas tunduvad olevat, kuuluvad liitu ja hoiavad suhtluse ja turu korrastuse paigas."

Mured ja lahkhelid lahendatakse omavahel liidu sees. Eesmärk oli ka klientideni rohkem viia, mis on üritusturundus. "Varem sellist sektorit sama hästi kui polnud, aasta 2005. oli üritusturundusele uus tulemine."

Nüüd on turg Looduse sõnul teinud suure sammu alla. "Turundus tervikuna on saanud suure löögi, mis tähendab seda, et meil pole kliente, sest meie klientidel pole kliente, kes kaupa või teenust ostaks."

Kehvemini läheb üritusturundajaist neil, kes pole piisavalt tähelepanu pööranud arendusele ja efektiivsusele, vaadanud, millised on uued teenused ja mida maailmas tehakse, millised on uued ideed.

Paremini läheb Looduse sõnul praegu neil firmadel, kes on seotud mõne reklaami-, meedia- või PR-agentuuridega, kellel on olemas reklaamitugi ja suurem kliendiportfell. Neil üritusturundajatel, kes on väiksemad või omapead, neil on keerulisem, arvab Loodus.

"Aga usun, et turul on sel aastal tulemas veel teatud korrektiive. Neil, kes sellel aastal ellu jäävad, on järgmisel aastal kindlasti juba palju tööd, sest konkurente on vähe alles," ütleb Loodus.

Palju on Looduse arvates muutunud ka ettevõtete mõttemall - enam ei taheta teha pidu peo pärast, vaid tahetakse teha eesmärgistatud üritust, millel on konkreetne tulem.

Ettevõtted proovivad praegu teha ka võimalikult palju ise ära, ütleb Loodus.

Oleme Taunoga kokku puutunud valdavalt tööalaselt, üritusturundusagentuuride liidus. Tauno on konkreetne ja eesmärkidele pühendunud inimene, ta on turundajate selle liini esindaja, kes järgib eelkõige ürituste turunduslikke eesmärke.

Event Masters on ka üks väheseid agentuure, kellel on olemas ISO sertifikaat, seega on nad ka aktiivsemaid välisorganisatsioonidega suhtlejaid.

Tauno on hea näide sellest, kuidas läbi ja lõhki loomingulisi asju saab suurepäraselt ajada ka ülikonda ja lipsu kandes.

Pisut jahmatamapanev on tema valmidus pidada koosolekuid kas või kell 8 hommikul, kuid oma laheda oleku ja Saaremaalt pärit naerukurruga silmanurgas oskab ta selle mõtte igati vastuvõetavaks teha.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:55
Otsi:

Ava täpsem otsing