Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Automaatse juhtimise ja elektriajamitega masinad tulekul
"Masinad muutuvad pidevalt suuremaks, säästlikumaks ja efektiivsemaks," ütles Mecro ASi JCB toodete juht Reimo Narva.
"Eks kõige olulisemad uuendused on toimunud mootorites, kuid täiustatakse ka ohutust, operaatori mugavust ning vastupidavust ja tootlikkust," ütles Wihuri ASi tootejuht Magnus Mägedi.
Järjest kiiremini areneb automatiseeritud juhtimine. "Tänapäeval on võimalik kogu teeprojekt konverteerida masina keelde ja seetõttu saab masin juhile näidata, kuidas ja millist tööd järgmisena peaks tegema. See välistab teetöödel liiga sügava pinnase eemaldamise või uue liiga paksu kihi laotamise," rääkis Mägedi.
Ta lisas, et külmades piirkondades katsetatakse juba täiesti automaatselt toimivaid teemasinaid. "Juht jälgib soojas kontoris kuskil kaugemal, kuidas masin tööd teeb."
Masinat juhib GPS. Objektil asetseva lasermajaka või GPS-süsteemi abil on võimalik juhtida ekskavaatoreid, buldoosereid, teehöövleid, pinnaserulle ja asfaldi laotamise masinaid.
"Enamasti kasutatakse lihtsat, ühe objekti piires toimuvat laserjuhtimist, vähem on levinud GPSil põhinev kolmedimensiooniline juhtimine," lisas Mägedi.
JCB ei jää maha. Aktuaalseim uuendus JCB-l on LiveLinki jälgimisseade, mis nüüdseks on pea standardvarustus. "Seadmega saab internetis jälgida masina asukohta, kütusetaset, töötunde, kriitilisi veateateid ja muud. Kasumlikkuse kasvu ei saavutata vaid kütuse kokkuhoiuga, vaid kindlasti tuleb silma peal hoida ka masinate hooldusel ja töötundidel," märkis Nasva.
"Järgmisel aastal on oodata uusi mudeleid teleskoopide, frontaallaadurite ja ekskavaatorite turul, samuti uuendusi mootorites, mugavuses ja turvasüsteemides. JCB paiskas äsja müüki oma kõige võimsama teleskoobi 550-80, mis tõstab viis tonni 8 meetri kõrgusele. Järgmise aasta alguses on oodata ka täiesti uut seeriat JCB kompaktlaadurite perekonnas. Samuti on tulekul mudelivaliku suurim frontaallaadur ja ekskavaator," tutvustas Nasva.
Mootoreid puudutavad uuendused on põhiliselt seotud kütuse kokkuhoiu ja keskkonnasõbralikkusega.
Säästlikkus on oluline. "Eelmisel aastal esitles JCB uut ja ökonoomset laadurekskavaatorit 4CX ECO. Maanteeameti andmetel on JCB laadurekskavaatorite turuosa Eestis selle aasta üheksa kuuga kasvanud üle 60%. Järgemööda muudetakse ka teiste masinate mootoreid ökonoomsemateks. Näiteks saavad järgmisel aastal JCB Fastracid uued Tier4 nõuetele vastavad SISU mootorid," ütles Nasva.
"K-seeria rataslaadureid iseloomustab uus operaatorikabiin, juhtkangiga elektro-hüdrauliline roolijuhtimissüsteem, uued Performance-seeria kopad ja varasemast tõhusam jõuülekanne," rääkis Mägedi Caterpillari uudismudelitest.
E-seeria roomikekskavaatoreid iseloomustab uus operaatorikabiin, kus on graafiline infomonitor ja uuendatud juhiiste ning senisest laiem valik kopavarsi. "Oluline uuendus on ka automaatne väljalülitus tühikäigul. See aitab säästa kütust," ütles Mägedi.
"Väga huvitav teema on elekter. Esimesed hübriidbuldooserid ehk diiselmootori ja elektriajamiga masinad toodeti Caterpillari USA tehases," märkis Mägedi.
Hübriidbuldooser D7E-l pole mehaanilist ega hüdrostaatilist jõuülekannet. Selle asemel on elektriline ajam.
Uus buldooser teisaldab 25% rohkem materjali tarbitud kütuseliitri kohta ning samal ajal pikeneb jõuseadme komponentide tööiga kuni 50%. Lisaks teeb masin 50% vähem müra.
Mehaanilise ja hüdrostaatilise jõuülekandesüsteemi eemaldamine vähendab liikuvate osade hulka 60%, mis tähendab vähem kuluvaid või purunevaid osi.
Lihtsa materjali lükkamise asemel peab tänapäeva buldooser olema võimas ja manööverdamisvõimeline.
Majandus paraneb ja sellest ei jää puutumata ka ehitusmasinate turg. Võrreldes paari eelmise aastaga on kasv märgatav. Selle aasta üheksa kuuga on Eestis müüdud pea kolm korda rohkem ehitusmasinaid kui 2010. aasta kolme esimese kvartaliga.
Eesti ehitusmasinate turult leiab kliente nii kasutatud kui ka uuele tehnikale. On ettevõtteid, kes vahetavad oma masinaparki iga nelja-viie aasta tagant, aga on ka neid, kes ostavad odava kasutatud masina, kuna ka see teeb veel tööd. Mõne aasta tagune raske aeg on oma jälje jätnud. Eesti ehitusmasinate park on valdavalt vana. Ehitusmahud vähenesid ja uusi masinaid osta polnud võimalik. Nüüd aga on ettevõtted hakanud investeerima uutesse masinatesse, mis on kindlasti ökonoomsemad ja efektiivsemad kui vanad.
2011. aastal on ehitusmasinate turg järjepidevalt kasvanud ja me ootame samasugust tendentsi ka järgmiseks aastaks.