MarkIT skoorib Euroopa meistrite liigas

MarkITi asutaja ja juht Andres Agasild on kirglik jalgpalli­fänn ja võrdleb ka enda ettevõtte kasvu palli tagaajamisega – Eesti teise liiga meeskonnast on tõustud Euroopa meistrite liigasse.   Foto: Andras Kralla
16. mai 2017
Jaga lugu:

Järgmisel aastal saavutab MarkIT sihiks võetud eesmärgi teenida 100 miljonit eurot käivet 100 töötajaga. Nüüd tuleb järgmise kümne aasta siht võtta, räägib MarkIT juht Andres Agasild.

Äriplaan 2018 konverentsil esinev Agasild tunnistab, et MarkITit luues lõid nad 10aastase visiooni, mis on suuresti täitunud. "See oli väga julge visioon. Aga nüüd on see reaalsus. Olime viie-kuuekesi tolleaegse ettevõtte keldrikontoris ja mõtlesime olla üle­euroopaline 100 miljoni eurose käibega firma, mis tähendaks selle aja vääringus 1,5 miljardi kroonist käivet. Täna on see meie argipäev. Nüüd tuleks endalt küsida, kus on MarkIT kümne aasta pärast."

Mis seisus te oma ambitsioonidega olete?

Visiooni täpsustasime 2005–2006 aastal, võtsime eesmärgiks 100 miljonit eurot käivet saja töötajaga ja laieneda Euroopas. Siis ulatusime me Baltikumi ja Soome. Selle eesmärgiga tegimegi 10 aastat tööd. Sel aastal on meie käibeprognoos 92 miljonit eurot – jällegi 10 miljonit eurot aastaga juurde. Aasta-aastalt on meie kasv 15–20%. Saja miljoni euro maagilise piirini soovime jõuda juba järgmisel aastal. See 100 miljonit eurot käivet 100 inimesega ei kvalifitseeru enam pikaajaliseks visiooniks. Kuhu edasi? Mis on järgmise kümne aasta visioon?

Eestis asutatud internetipõhine IT-toodete ostmise lahendus. Ettevõtte hankekeskkonnas saab osta IT-kaupu (telerid, telefonid, fotokaamerad, arvutimängud jne) otse hulgimüüjalt.

Hulgimüüjad esitavad Mark­ITs elektrooniliselt tooted, nende hinna ja laoseisu ning klient saab reaalajas võrrelda hindu ja laoseisu ning kaupu MarkIT platvormi kaudu soetada.

Mida selline kiire kasv kaasa toob?

Meie kasv on küll kiire, aga MarkITi põhiline tugevus on olla stabiilne kasvaja. Kui iga aasta lisada käibele 20%, siis seda hakkab lõpuks kogunema. Oleme samm-sammult oma äri ehitanud. Alates majanduskriisist oleme kasvanud. 2009. aastal oli meie käive 19,2 miljonit, oleme kasvanud tänaseks neli korda. Mõõdame ka kliendirahulolu, kvaliteedimõõdikuid, rahavoolisi mõõdikud, ka töötajate rahulolu. Et kõik need asjad kasvaksid nii, et see kasv ei tuleks millegi muu arvelt. Ma arvan, et ettevõtte ehitamine on maraton, see ei ole sprint.

Mis teil praegu laual on?

Väljakutse on laieneda Euroopast väljapoole. Kui kunagi tundus Riiga reisimine hästi põnev ja linn ise hästi suur, siis nüüd on see koduseks saanud. Meie kliendid on rahvusvahelised ettevõtted, mõistame täna seda, et üleeuroopaline ei ole maailma mõistes enam suur asi.

Erkki Raasuke, Andres Agasild, Antti Moppel, Paul Oberschneider, Ain Hanschmidt, Rain Lõhmus jpt esinevad Eesti suurimal majanduskonverentsil Äriplaan.

Äripäeva konverents Äriplaan 2018 toimub 28. septembril ning sellel esinevad mõjukad ettevõtete omanikud räägivad oma ootustest ja hirmudest ning äriplaanist aastaks 2018.

Pääsmed ja kogu programm on siin: https://pood.aripaev.ee/ariplaan-2018

MarkIT on Ameerika turul juba paar aastat. Mitte et me tahaks nüüd sealsel turul väga suuri tegusid teha, aga eelkõige siseneme turgudele väljapoole Euroopat selleks, et teenindada oma rahvusvahelisi kliente ka nendes riikides. Meie selle aasta plaanides on laieneda Türki, Kanadasse, ja vaatame ka Aasiat. Sel aastal tegeleme sellega, et asutada tütarettevõtted Singapuri ja Hongkongi ning vaatame ka Hiinat. Sealt tulevad hoopis teistsugused väljakutsed. Tänase pildi järgi ütleks, et laieneda Eestist Poola või Saksamaale või isegi Hispaaniasse on kindlasti lihtsam kui laieneda Aasiasse.

Laienemise käigus liikus meie fookus üha rohkem rahvusvahelistele klientidele. Eesti on meie jaoks siiani oluline turg. MarkITi mullusest 80 miljoni eurosest käibest tuli Eestist 15 miljonit eurot. See on ikkagi 20% meie käibest. Kunagi oli see 100%. Koduturul endiselt tugev olemine ja koduturu klienti hästi teenindada, see on meie jaoks jätkuvalt väga oluline. Koduturg on koduturg. Ega me oma päritolust mingit saladust tee. Me ei ürita oma peakontorit viia Londonisse, suure uhkusega oleme alati öelnud, et oleme Eesti ettevõte. Iga edukas eksportöör peab olema oma koduturul tugev. 

"Me ei ürita oma peakontorit viia Londonisse, suure uhkusega oleme alati öelnud, et oleme Eesti ettevõte. Iga edukas eksportöör peab olema oma koduturul tugev."  Foto: Andras Kralla

Rõhutate, et olete Eesti ettevõte. Kas Eesti ettevõtteks olemine on vahel ka takistus?

Meie asutajad on kõik Eesti inimesed. Pigem on see ka ausus ja läbipaistvus. Keerutamine, et oleme rahvusvaheline ettevõte ja teeme kuidagi oma juuri ägedamaks, et öelda, et hoopis Londonis on meie peakontor – see ei ole siiras.Kelle poole te ise uhkusega vaatate?

Oma valdkonnas vaatame konkurente. Eestis on palju sümpaatseid tegijaid. Mu isa Toomas (uksi ja aknaid tootva, 140 inimesele tööd andva Viking Window omanik Toomas Agasild – toim) on teinud pikka aega edukat ettevõtet Järvamaal. Minu meelest on see äge. Peaks märkama head vorstitootjat või head aknatootjat – sellist vana head ettevõtlust ei tohiks kogu selle idufirmanduse kõrval ära unustada.

Kuidas Eesti majandusele hoogu anda?

Eesti turuosa on meil 25–30% kandis. Olles nii väiksel turul, tuleb võimalikult vara vaadata väljapoole. Kas MarkIT oleks suutnud kasvada 80 miljoni eurose käibeni, olles Eesti turul? Kindlasti mitte. Kasv tulebki sellest, et teisel või kolmandal tegevusaastal alustasime tööd välisturul. Mingis mõttes on viimasel kolmel-neljal aastal toimunu viljade noppimine. 2008. aastal panime Poola äri püsti, esimesel aastal oli käive 400 000 eurot. Poola äri kasvas eelmisel aastal 54% ja käive oli 7,2 EUR ja hakkab selles tempos varsti-varsti jõudma Eestile järele. Selles peitub meie pikaajalise kasvu võti. Eesti majandus võib täitsa MarkITi moodi olla. Väike mudel. Eksport, rahvusvaheline konkurentsivõime – need on peamised küsimused.Mida peate enda suurimaks saavutuseks?

Väikeriigist alustada ja pisikese koduturu pealt murda välja, osaleda rahvusvahelises kontekstis. Kui jalgpalli juurde jääda, siis MarkIT oli klubi, kes mängis Eesti jalgpalli teises liigas, saime esiliigasse. Siis saime Eesti meistriks. Turuliidriks. Siis saime ­Euroopa meistrite liigasse mängima. Alguses kaotasime, aga kuidagi jäime püsima. Aga seal meistrite liigas me aegajalt ikka võidame. Meie valdkonna suurima ettevõtte käive on umbes 800 miljonit. Aga meil on 80. Aga kui me alustasime, oli esimesel aastal meie käive 1,3 miljonit.

Eestis on mõnus äri teha

Olles Kreekas tütarfirmat teinud, ütleb Agasild, et Eesti on äge koht, kus äri teha. See on lihtne, kiire. Maksusüsteem on võrreldes paljude teiste Euroopa riikidega ülimaltläbipaistev. Selleks, et teha oma personalimaksud Hispaanias, on MarkIT-l eraldi firma palgatud, sest see on tõeliselt keerukas. Ta räägib, et mitmed ta rahvusvahelised sõbrad on kolinud oma ettevõtetega Eestisse, sest kõik võtab viis minutit aega.

MarkITil on unikaalne kogemus - igal aastal konsolideerivad nad 30 ettevõtet. Teevad majandusaastaaruandeid kõikides riikides, kus kohal on. Neil on tööjõudu palgatud 14 riigist, Eestis töötab neist kolmandik.

Äri nagu jalgpall

Agasild on kirglik jalgpallifänn ja on amatöörtasandil jalgpalli ka mänginud ning üle 20 aasta olnud suur Manchester Unitedi fänn. Tema ärieeskujuks on Alex Ferguson, kes oli Unitedi pikaaegne treener.

"Olen tema eeskujust palju juhindunud. Ükskord kohtusin temaga. Mina ja veel 5000 inimest," jutustab Agasild.

Sel konverentsil küsiti Fergusonilt, mida ta peab oma kõige suuremaks saavutuseks. Tema küsis vastu: "Kas te teate, mitu korda olen ma võitnud Inglismaa meistritiitli?" Saalist tuli vastus, et 13. Ferguson küsis: "Kas te teate, mitu korda ma olen teiseks tulnud?" Keegi ei teadnud. Ferguson ütles siis, et seitse korda - tema kõige suurem saavutus on pikaaegselt stabiilselt edukas olla.

"See ongi väljakutse, et vältida loorberitele puhkama jäämist," räägib Agasild. "Hoida töökust ja energiat pärast seda, kui juba oled edukas. See on tõeline organisatsiooni kvaliteet. Lisaks isale ongi Ferguson minu suurimaks eeskujuks."

Autor: Marili Niidumaa, Äripäeva konverentsid

Jaga lugu:
Hetkel kuum