Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Transpordisektor viis minult raha

    Ryanair vedas portfelli alla.Foto: EPA

    Septembri numbreid vaadates muudab meele kurvaks, et kehv aeg transpordisektoris on minu portfelli väärtust kahandanud, rõõmustama paneb aga Statoil.

    Täpsemalt kahanes minu portfelli maht 0,87 protsenti ning 30. septembri seisuga oli mul vara 285679,36 eurot. Kuu ajaga suutis minu portfellis üles sulada seega 2497,64 eurot.
    Eelkõige vedasid mind alt transpordisektori ettevõtted Tallink ja Ryanair, mille väärtus kahanes vastavalt 6,6 ja 9,85 protsenti. Suurim tõusja oli minu portfellis aga Statoil, mille turuväärtus kerkis 8,05 protsendi võrra. Jätkuvalt läheb hästi ka minu hiljutisel investeeringul – Brasiilia käekäigule panustaval ETFil iShares MSCI Brazil Capped (EWZ).
    Meele teeb kurvaks ka Apple, mis oli veel augustis uue iPhone’i ootuses minu portfelli veduriks, kuid kaotas pärast esitlust septembri jooksul oma turuväärtusest 6,03 protsenti. Negatiivse poole pealt hakkab silma ka see, et rohkem kui pooled minu portfelli positsioonidest olid tarkusekuul miinuses. Nii langes Inbanki allutatud võlakirja väärtus 4,54, kodumaise kasiinoettevõtte Olympic Entertainment Groupi väärtus 3,01, Leedu rõivatootja Apranga väärtus 2,25 ning Norra lõhetootja Lerøy Seafoodi väärtus 1,28 protsendi võrra.
    Lüpsin Ryanairi nõrkust
    Kuigi Iiri odavlennufirma Ryanair oli septembris minu portfelli suurim kukkuja, ei löönud ma verest välja. Vastupidi, otsustasin olukorda ära kasutada ning ostsin 18. septembril hoopis juurde 279 aktsiat hinnaga 16,59 eurot tükk. Nüüd on mul neid 500, keskmise soetushinnaga 14,73 eurot.
    Investor Toomas kaotas septembris raha.Foto: Äripäev
    Ryanairi aktsia pani kukkuma otsus, mille kohaselt tühistati kuue nädala jooksul massiliselt lende, ligi 40–50 lendu päevas. See oli vajalik lennufirma töötajatele puhkuste andmiseks. Aktsia avanes uudise peale ligi 5protsendilises miinuses, kuid kuna minu hinnangul ei mõju lühiajaline kahju firma fundamentaalnäitajatele pikaajaliselt negatiivselt, nägingi teenimiskohta.
    Mind julgustas info, et ära jäänud lennud puudutavad vaid 2 protsenti kõigist klientidest. Lisaks nägid analüütikud peamise ning seejuures ajutise kahjuna ühekordsetest kompensatsioonidest tulenevat miinust. See kajastub tõenäoliselt küll järgmistes kvartalitulemustes, kuid muul juhul saavutab ettevõte 90protsendilise täpsuse lennugraafikutes. Pikaajalise mõju puudumise tõttu jäeti muutmata ka Ryanairi hinnasiht.
    Tõele au andes leidus investeeringu tegemise hetkel siiski ka üks murekoht. Nimelt vaevab Ryanairi pilootide vähesus ning ettevõtte suutmatus oma töötajaid palgal hoida. Nii on konkurent Norwegian Air ainuüksi sel aastal Ryanairilt 140 pilooti üle meelitanud. Sellegipoolest on uute pilootide tarbeks välja mõeldud boonuspakette.
    Tipust põhja
    Lisaks Ryanairile pälvis septembris negatiivses mõttes minu tähelepanu teine portfellis olev transpordiettevõte Tallink. Kuigi aktsia jõudis võimalike ülevõtmisspekulatsioonide taustal murda läbi 1 euro piiri ning tõusta kõrgustesse, toimus septembris väike korrektsioon ning laevandushiid kaotas oma turuväärtusest 6,6 protsenti. Ühtegi negatiivset Tallinkit mõjutavat uudist lõppenud kuul siiski ei tulnud ning seetõttu võin oma investeeringule mõeldes endiselt rahulikult magada.
    Küll aga valmistas mulle sarnaselt teiste investoritega pettumuse USA tehnoloogiaettevõte Apple. Nimelt avalikustas õunafirma 12. septembril hulga uusi tooteid, mis ei vastanud investorite ootustele. Välja tuldi küll uue iPhone Xiga, mille suurim uuendus on näotuvastussüsteem, samuti toodi turule uus nutikell, mille uuendusteks samuti funktsioonid, mis tegelikult konkurentidel juba olemas on. See tähendab, et Apple ei pakkunud sisuliselt mitte midagi uut.
    Lisaks valmistas investoritele meelehärmi see, et uute iPhone Xide müümisega alustatakse tehniliste viperuste tõttu alles novembris. Aktsia on kõigele sellele reageerinud 6,03protsendise langusega.
    Tasakaalustav nafta
    Minu suuremaid kaotusi aitas septembris aga korvata Norra naftaettevõte Statoil, mille turuväärtus kerkis pea kümnendiku jagu. Statoili kasvule aitas kaasa nafta hinna hüppeline tõus. Brenti nafta hind tegi rekordeid, ületades isegi vahepeal 60 dollari piiri barreli kohta.
     
    Portfelli vedas naftaettevõte.Foto: Äripäev
    Tooni on hakanud andma seisukohad, et tootmine ei jõua naftaturul varsti enam nõudlusele järele. Sellele osutas näiteks Singapuris toimunud suurel naftakonverentsil (APPC) Trafigura Group, mis on erasektori üks suurimaid naftakauplejaid. Ka Citigroup on sama meelt. Panga arvates tekib nappus turul juba tuleval aastal.
    Praegu on nafta hinna üles ajanud poliitilised pinged, mis on seotud Iraagi Kurdistani iseseisvusreferendumiga. Kardetakse, et referendumit tauniv Türgi võib nafta eksporti piirkonnast takistada. Sealse juhtme võimsus on 700 000 barrelit päevas.
    Lisaks on OPEC, mis algselt üritas naftaturu üleujutamisega turuosa hoida, kinni pidanud uuest strateegiast ja koos liitlastega, nagu Venemaa, tootmist vähendatud. 
    Maailma majandus kasvab ja esimest korda pea kümne aasta jooksul kasvab nafta nõudlus ühel ajal nii arenenud kui ka arenevates riikides. Kiireim kasv on Indias. Importi on suurendanud strateegilisi varusid loov Hiina. Lisaks osutavad analüütikud, et USA naftatootmine ei ole vähemalt seni suutnud tänavusi kasvuootusi täita. Ning oma osa on valuutakurssidel – mida nõrgem dollar, seda kõrgem nafta hind, ja vastupidi.
    Exane BNP Paribas tõstis ka Statoili hinnasihti ning kergitas selle 135 Norra kroonilt 160 kroonile. Samuti rõõmustab mind fakt, et Statoil on küllaltki helde dividendimaksja.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.