Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Võitlus juustuturu pärast juriidilisest vinklist

    Viimaste turu-uuringute kohaselt eelistavad tarbijad aina rohkem eestimaist toodangut. Samal ajal on enamik Eesti tarbijaskonnast hinnatundlik. Sel-lisest kombinatsioonist lähtuvalt on juustu maaletoojad loonud turustamispoliitika, mis mõjutab märgatavalt kohalike tootjate müüginäitajaid.
    Käimasolev võitlus Eesti juustuturu pärast puudutab eelkõige maaletoojate ja Eesti tootjate/kaubamärgiomanike õigusi, kuid asja on tahes või tahtmata kaasatud ka tarbijad.
    Tekkinud huvidekonfliktile juriidilisest küljest valgust heites on järgnevalt käsitletud peamisi asjasse puutuvaid õigusakte, mis toovad loosse mõningast selgust.
    Kaubamärgiseadus on kohaldatav juhul, kui teine isik soovib registreerida õiguskaitse saanud kaubamärgiga identset või äravahetamiseni sarnast kaubamärki või kasutab ilma kaubamärgiomaniku loata viimasele kuuluvat kaubamärki kaupade või nende pakendite tähistamiseks.
    Seega on võimalik kohaldada kaubamärgiseaduses sätestatud sanktsioone (haldus-, kriminaal- ja tsiviilvastutust) juustu maaletoojate vastu juhul, kui maaletoojad tähistavad Leedust või mujalt imporditud juustu pakendeid tähisega, mis on identne või äravahetamiseni sarnane Eesti tootja nimele registreeritud kaubamärgiga.
    Tarbijakaitseseadus reguleerib eelkõige tarbijate õigusi, kuid mõnel määral kaitseb see ka kaubamärgiomanike ainuõigust.
    Nimelt ei ole tarbijakaitseseaduse § 6 lg 5 kohaselt kauplemine tootega, mis on valmistatud kaubamärgiomaniku ainuõigust rikkudes, lubatud ka siis, kui vahendajat, müüjat või tarbijat kauba eripärast eelnevalt teavitatakse.
    Ainuõiguse rikkumiseks loetakse juhtumit, kui teine isik kasutab omaniku loata õiguskaitse saanud kaubamärgiga identset või äravahetamiseni sarnast kaubamärki.
    Tarbijakaitseamet saab seega teha ettekirjutuse või kohaldada haldusvastutust üksnes juhul, kui imporditud juustupakendi tähistamiseks on kasutatud Eesti tootjate kaubamärkidega identset või äravahetamiseni sarnast kaubamärki.
    Tarbijakaitseseadusest lähtuvalt peab Leedust või teistest riikidest pärit juustu pakend olema varustatud eestikeelse teabega (§ 6 lg 2).
    Pakendatud toiduainete märgistamise eeskirja punkt 3 (valitsuse määrus nr 229, 20.06.1994. a) sätestab, et müügipakendil peab olema eestikeelne märgistus, mis peab sisaldama teavet päritolumaa ning tootja või pakendaja nime ning aadressi kohta. Seejuures peab märgistus olema hästi loetav, tarbijale arusaadav ning üheselt mõistetav ning andma toiduaine kohta tõest teavet, mis ei võimaldaks pettust ega toiduaine iseloomu kohta eksitava mulje tekkimist.
    Sellest tulenevalt peab imporditud juustu pakendil olema eestikeelne teave juustu leedumaise või muu päritolu kohta viisil, et see ei eksita tarbijat. Seega on AS Estover Kaubanduse nõukogu liikme Ago Tederi seisukoht (ÄP, 16.03.), üsna uljas. Teder ütleb: ?Las ta (tarbija) arvab, et see on Saaremaal toodetud juust, jõudu talle.?
    Kuna riigi tasandil ei ole seatud kodumaiste tootjate kaitseks koguselisi piiranguid juustu impordil, kahjustab maaletoojate tegevus küll kodumaiste tootjate huve, kuid ei ole iseenesest ebaseaduslik.
    Kõlvatu konkurentsina konkurentsiseaduse tähenduses võib käsitleda üksnes viisi, kuidas maaletoojad imporditud juustu pakendeid tähistavad. Nimelt on kõlvatuks konkurentsiks vaba ettevõtlust kahjustavad heade kommete ja tavadega vastuolus olevad teod, sh eksitava teabe avaldamine, avaldamiseks esitamine või tellimine.
    Konkurentsiseaduse § 29 lg 3 kohaselt on kauba tootja, selle päritolu ja muude omaduste märkimine eksitav juhul, kui kaubal endal, selle pakendil, saatedokumentides või mujal on kasutatud märki, teavet, tunnust või nimetust, mis tavalise tähelepanelikkuse juures võib viia eksitusele kauba valmistamise koha, tootja või kauba omaduste suhtes.
    Lõpliku vastuse küsimustele, kas avalikkuse tähelepanu pälvinud Leedust imporditud juustu pakendi tähistus on nõuetekohane, tarbijaid eksitav või kaubamärgiomaniku ainuõigust rikkuv, saavad anda üksnes asjakohased institutsioonid. Kui aga tarbijate huve on tarbijakaitseamet kohustatud kaitsma ka omal algatusel, siis kohalike tootjate/kaubamärgiomanike ainuõiguse kaitseks sammude astumine on eelkõige nende endi ülesanne.
  • Hetkel kuum
Teadlane: kuidas päästa noored passiivsusest
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Šiauliu Bankas vedas Balti koondindeksi rohelisse
Kuna Šiauliu Bankase aktsiatega kaubeldi teisipäeval enim ning aktsia tõusis märkimisväärselt, tõusis Balti koondindeks +0,15% ning Vilniuse börs kerkis +0,45%. Tallinna turg taganes -0,04% ning Riia börs langes -1,89%.
Kuna Šiauliu Bankase aktsiatega kaubeldi teisipäeval enim ning aktsia tõusis märkimisväärselt, tõusis Balti koondindeks +0,15% ning Vilniuse börs kerkis +0,45%. Tallinna turg taganes -0,04% ning Riia börs langes -1,89%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Mitmesaja ettevõtte mentor: proovige teinekord turge, mis pole Läti
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tänasest on meil Eesti Rohetehnoloogia Liit
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Vilniuse Hero ärimaja katusele tulevad olümpia-väärilised jooksurajad
Kontori valimise üks olulisemaid kriteeriumeid on hea asukoht linna keskuses. Nii arvavad ka 68% Realco UAB kinnisvaraarendajate poolt küsitletud äriinimestest. Kontoritöötajate heaolu seisukohalt on aga olulised mugav töökoht (70%), optimaalne sisekliima (64%) ja loomulik päevavalgus (55%). Just need ja teised esmaklassilise kontoripinna kriteeriumid on võetud aluseks ka Vilniuse CBD äripiirkonda (Vilnius Central Business District) rajatava Hero ärikeskuse disainimisel.
Kontori valimise üks olulisemaid kriteeriumeid on hea asukoht linna keskuses. Nii arvavad ka 68% Realco UAB kinnisvaraarendajate poolt küsitletud äriinimestest. Kontoritöötajate heaolu seisukohalt on aga olulised mugav töökoht (70%), optimaalne sisekliima (64%) ja loomulik päevavalgus (55%). Just need ja teised esmaklassilise kontoripinna kriteeriumid on võetud aluseks ka Vilniuse CBD äripiirkonda (Vilnius Central Business District) rajatava Hero ärikeskuse disainimisel.
Raadiohommikus: börsitulemustest, kinnisvarast ja puidutööstusest
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.