Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kõrge kütusehind sunnib tegema valikuid
Järsult lakke hüpanud kütusehind on pannud paljusid autoostjaid mõtlema auto vahetamise peale, et soetada endale säästlikuma jõuallikaga sõiduvahend. Olgu see siis väiksema töömahuga väiksem või siis diiselmootoriga auto. Kolmas valik on gaasiseadme paigaldamine, neljas, kuid esialgu veel paljudele kättesaamatu lahendus hübriidmootoriga auto.
Frankfurdi autonäitusel oli igatahes hübriid- ja vesiniktehnoloogial baseeruvaid autosid pea iga autotootja stendis, kaasa arvatud isegi Lada, mille universaalkerega mudel 111 oli varustatud vesiniktehnoloogial põhineva mootoriga ja väidetavalt täiesti tootja enda välja töötatud. Vene autotööstuse arengukiirust arvestades on see veel ilmselt küll väga kauge tulevik ning ka teiste tootjate vesinikautosid pole veel salongides müügil, küll aga jõuab inimesteni järjest rohkem hübriidautosid. Eestis on müügil Toyota Prius ja Lexus RX400h. Frankfurdis esitleti ka hübriidmootoriga Lexus GSi, mis samuti peatselt meie turule jõuab. Honda toob lähiajal müügile oma versiooni hübriidsest Civicust, seda küll Ameerika turule mõeldud sedaanversioonina, kuid vahet pole. Selge on see, et mida kiiremini kasvab konkurents selles valdkonnas, seda kiiremini muutuvad uued tehnoloogiad ostjatele taskukohasemaks.
Esialgu aga, kui uued tehnoloogiad on veel kallid, peame tegema valikuid olemasolevate võimaluste hulgast. Kas osta diiselmootor või paigaldada gaasiseade? Eks igaüks otsustagu ise, sest korralik gaasiseade maksab pea sama palju, kui on hinnavahe diisel- ja bensiinimootoril.
Praeguseks ei ole küll meie puhul märgata mingisugust muutust.
Meil müüvad endiselt hästi Golf ja Passat ning seda erinevate mootoritega. Seega üks kõrgema keskklassi ja teine kõrgema väikeklassi auto. Kõrgenenud huvi väiksema ja ökonoomsema VW Polo vastu eriti märgata ei ole. Pole ka märgata bensiini ja diisli suhte muutusi. Kõik on endine.
Üldiselt pole kütusehinna järsk tõus müüdavate autode struktuurile veel olulist mõju avaldanud. Tõenäoliselt seisab see alles ees, kui vanemate ja suurema kütusekuluga autode omanikud hakkavad tõsiselt kaaluma kaasaegse tehnoloogiaga säästlike jõuallikatega uute sõidukite soetamist.Harjumatult kõrge hinnatase pole kestnud veel kuigi pikalt ja vahepealne väike langus annab inimestele alust oodata ?halva unenäo? peatset lõppu.
V6 bensiinimaasturite huvi on veidi vähenenud ja mõni ostab selle asemel diisli. Mõni aga ütleb, et tema ostab ikka sellise auto, maksku bensiin kas või 20 krooni liiter.
Väikeautode puhul küsitakse küll juba rohkem diisleid, uute Euro4 diislite hind aga jätab inimesed kahevahele. Kes sõidab palju, sel tasub kindlasti pigem diisel osta, kui ise bensiinimootorile näiteks gaasiseadet aretama hakata. Diiselauto edasimüügiväärtus on järjest kõrgem järelturul, mis teeb omakorda diislitoitel auto ostukünnise veidi madalamaks.
Seoses kütuse hinnatõusuga on märgatavalt tõusnud huvi hübriidtehnoloogiat kasutavate autode Toyota Prius ja Lexus RX400h vastu. Sama võib väita ka septembris müügile jõudnud Avensise uue diiselmootori kohta.
Hetkel on vara öelda, kui palju kasvab ökonoomsemate autode müük lähiajal, kuid proovisõitjate arv ja inimeste huvi kasv on märgatav. Hetkel veel ei ole täheldatav, et inimesed eelistaksid väiksemaid autosid kui see, mida hetkel omatakse.