Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Juhid ootavad suuremat kontrolli
Eesti Transpordi- ja Teetöötajate ametiühingu (ETTA) initsiatiivil toimunud aktsiooni käigus avastati Tallinna?Pärnu?Ikla maanteel tehtud kontrollreidi käigus 19 töö- ja puhkeaja eeskirja rikkumist. Suurema osa autojuhtide rikkumine seisnes eelnevate sõidumeerikute ketaste puudumises või olid kasutatavad sõidumeeriku kettad täitmata.
Hannes Roosaar ETTAst ütleb, et rikkumiste põhjus on vähene kontroll. ?RTV Saekoja autojuht ütles kohe välja, et me sõitsime nende ketastega, keegi nende vastu huvi ei tundnud. Kui vaatad, et mingit kontrolli ei ole ja nende kasutamisest midagi ei olene, siis milleks ma kulutan raha nende ketaste peale,? kirjeldab Roosaar autojuhi põhjendust sõidumeeriku ketaste puudumisele.
RTV Saekoja juhataja Raivo Vende kinnitab, et tema firma autol kontrolliti tõepoolest alles esimest korda sõidumeerikuid. Samas väidab Vende, et sõidumeeriku kettad olid autojuhil olemas, kuid juht oli neile hooletusest unustanud allkirjad panna. Vende sõnul ei tekita meeriku ketaste kasutamine firmale suurt lisakulu. Kulud on aga suured neil firmadel, kelle autodel sõidumeerikud puuduvad. Ühe meeriku paigaldamine maksab auto kohta ca 10 000 krooni.
Vähese kontrolli tagajärg on tõenäoliselt ka kontrollimisel vahelejäänud Läti ja Leedu autojuhid, kes väitsid, et pole kuulnudki, et peab kasutama sõidumeerikuid ja seni pole keegi nende olemasolu ka kontrollinud.
Lisaks politsei kontrollreididele maanteedel kontrollib tööinspektsioon ka ettevõtetes säilitatavaid sõidumeerikukettaid. Transpordiala peatööinspektor Kaupo Kuus jõuab iga kuu kontrollida kuni kahte transpordiettevõtet. 15 tööinspektsiooni üle Eesti jõuavad Kuusi hinnangul kontrollida kuus kuni 20 autotranspordifirmat. Rohkemaks tööinspektsioonil jõudu ei ole.
Raivo Vende väitel on politsei lubanud hakata korraldama juhtide töö- ja puhkeaja kontrollimiseks reide iga nädala-kahe tagant. Kuus pole kuulnud, et selliseid aktsioone hakatakse korraldama. Tema sõnul on politseil probleemiks vastavate programmide ja kaasaskantavate arvutite ja skännerite puudumine. Ketaste pealt autojuhi viimaste nädalate töö- ja puhkeja kohta näpuga järge ajades on kontrollida väga raske. Ka tööinspektsioonil endal on vaid mehaaniline suurendusklaasiga sõidumeerikuketaste lugeja. ?Kontrollime ka meeriku ketastelt näpuga järge ajades,? põhjendab Kuus tööinspektsiooni vähest jõudlust.