Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
General Motors ? sajandi suurim
Tegelikult oli Wilsoni tsitaat veidi teistsugune, kuid ringlev versioon iseloomustab küllaltki täpselt General Motorsi tähtsust USA majanduses, aga mitte ainult majanduses.
General Motors Corporationi (GM) asutamiseks loetakse 16. septembrit 1908, kui hakati ühendama mitmeid autotööstusettevõtteid. Kolmekümnendate aastate alguses sai kompaniist suurim autode tootja maailmas, olles seda tänapäevani. General Motors on olnud maailma suurim tööstusettevõte tõenäoliselt suurema osa 20. sajandist.
General Motorsi põhitegevus on seotud autotööstusega, hõlmates nii veo- ja sõiduautode tootmist ja müüki kui ka kõike varuosadega seonduvat.
Kontsern toodab ja müüb Põhja-Ameerikas väga tuntud kaubamärke nagu Chevrolet, Pontiac, Buick, Cadillac. Väljaspool Ameerikat kuuluvad osaliselt või täielikult General Motorsile näiteks Opel ja Saab.
Oma hiilgeaegadel, 20. sajandi 50?60ndatel aastatel, oli General Motorsi turuosa USAs 40?45 protsenti, hilisematel aegadel on see mõnevõrra kahanenud.
Seitsmekümnendatel ja kaheksakümnendatel aastatel koges GM teravat konkurentsi Jaapaniga autotööstusega. Konkurents sundis kompaniid looma uue divisjoni, Saturni, kus hakati täisautomaatsetes tehastes kokku panema väikeautosid, mis võistleksid Jaapanist imporditutega. Kontserni moderniseerimispüüdlused olid edukad vaid osaliselt. 90ndate aastate algul oli General Motors sunnitud Põhja-Ameerikas sulgema terve rea tehaseid ning koondama kümneid tuhandeid töötajaid.
Lisaks autotööstusele tegeleb kompanii finantsteenuste pakkumisega ning tegutseb ka teistes sektorites, näiteks telekommunikatsioonis ning kaitsetööstuses. 1984. aastal omandas kompanii suure andmetööstuskompanii Electronic Data System Corporationi, 1986. aastal omandati aga relvasüsteemide ja telekommunikatsioonide valmistaja Hughes Aircraft Company. Mõned aastad tagasi müüdi esimene neist ära, Hughesis loobuti kaitsetööstusseadmeid tootvast üksusest.
Kontsernil on tootmisüksused viiekümnel maal, koos müügivõrkudega tegutseb General Motors kokku rohkem kui kahesajas riigis. Väikeste autotehaste liitmisest alguse saanud kontsernil on tänapäeval 260 tütar-, sidus- ja ühisettevõtet, mis annavad tööd kokku 386 000 inimesele.
Ka praegu pole General Motorsil parimad ajad. Müügitulemuste poolest ohustab senist autotööstuse turuliidrit tema ?igivana? rivaal Ford Motor Company. Vahe kahe suure vahel on järjest kahanemas ning peagi saab Fordist tõenäoliselt taas pärast seitsmekümneaastas vaheaega maailma suurim autotööstuskompanii.