Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Maersk annab SASile silmad ette
Eile jõudis siis Skandinaavia lennufirma SAS lõpuks niikaugele, et kontserni asejuht Vagn Sörensen võttis enesele vastutuse (suulise) kartellileppe sõlmimisest Taani lennukompaniiga Maersk Air. Veel läinud nädala lõpus lahkumisavaldust andes põhjendas Sörensen oma sammu kui moraalset sundi, otsest süüd tunnistamata. Ülestunnistus tuli visalt ning alles pärast seda, kui meedia ja avalikkus teemat ?esiküljelt? minema ei lasknud.
Hoopis erineva taktika valis Maersk, kelle kiire ja otsustav käitumine võib firma renomee hullemast säästa. Üsna varsti peale Euroopa Komisjoni otsust SASi ja Maerski hinnakokkuleppe eest Stockholmi?Kopenhageni liinil 39,4 mln euroga trahvida tuli teade Maerski juhatuse esimehe Bjarne Hanseni ja tegevdirektori Ole Dietzi tagasiastumisest. Selges ja konkreetses avalduses teatas Maersk, et tegemist on kahetsusväärse ja erandliku juhtumiga, mille pärast firmal on sügavalt kahju. Maersk tunnistas, et peab kõige olulisemaks firma head nime, millest sõltub nii klientide usaldus kui äriväljavaated. Maersk kannab Taani respekteerituima firma tiitlit ning pool aastat tagasi va-lis Financial Times Maerski globaalselt üheks kõige parema renomeega transpordifirmaks.
Ühe poole ülestunnistus ei jäta palju võimalusi ka teisele, kuid SAS viivitas. Tegevusetusest jäi mulje, et süüdlased pääsevad karistuseta või on firma juhtimisviisis midagi väga valesti, kommenteeris üks Taani Århusi kaubanduskõrgkooli professor. Firma maine kannatas. Koduturul on SAS konkurentsiametnike sihikul kartellikahtluse pärast Rootsi siseliinidel. Nüüd võib uueks riskifaktoriks saada SASi koostöölepe Lufthansaga, mis peagi uuendamisele läheb. Pärast skandaali võib arvata, et ELi konkurentsiametnikud uurivad lennundussektori alliansse ja koostööleppeid eriti suure hoole ja tähelepanuga.